wel pingen geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

serra_angel

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2002
Berichten
55
Hallo,
Heb een netwerkje opgezet en met een crosscable verbonden. Beide pc's win98se.
Beide pc's zien elkaar. Van beide pc'c kan ik pingen naar zowel eigen als de andere zn ipadres.
Zodra ik op de client IE opstart, krijg ik de melding dat de pagina niet kan worden weergegeven. Terwijl de pagina aan het 'lopen' is staat er onderin de balk
C:/Windows/....en nog iets...., (dit verdwijnt te snel)daarna gereed.
Heeft iemand enig idee?
svp geen links naar engelstalige sites

Groetjes Serra
 
Heb je wel internetdelen aangezet op de win98 machine waar het internet op binnen komt?
 
Op deze manier werkt het pingen zoals boven beschreven.

Kaart 1 moet ipadres internet
Kaart 2 heeft het ipnr eindigend op 1
Client heeft ipnr eindigend op 2

Zodra ik internet delen inschakel, krijgt de server pc geen verbinding meer met het internet.
Internet delen neemt het ip adres van de netwerkkaart (laten we deze even kaart 1 noemen) over die het internet op moet. Bij kaart 1 wordt dan automatich ip adres ingeschakeld. Kaart 1 is ook de kaart die ik dan selecteer waar de wizzard om vraagt. Met het pingen krijg ik dan de melding dat de doelhost niet bereikbaar is.
Kaart 2 is de netwerkkaart die de pc's verbind. Ook deze heb ik in de wizzard wel eens geselecteerd. Dan werkt het helemaal niet meer.
In de wizzard kan ik ook nog kiezen voor de externe, deze heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb hier overigens ook geen ipadres ingegeven.
Welk ip adres geef ik in bij het internet delen?

Groetjes van een leek
 
Toch nog die externe geprobeerd en dat werkt.
Ik kan nu met de servende pc het internet op, terwijl internet delen is geinstalleerd.

Toch blijft hetzelfde probleem nog steeds bestaan bij de client pc. Internet delen moet toch niet geinstalleerd worden op de client? Want dan geeft een conflict.
 
Veel leesvoer:

Windows 98 of ME ICS Server

Ga naar je Control Panel, en selecteer "Add/Remove Software". Ga naar het Tabje "Windows Setup", en klik daar op "Internet Tools" en vink daar "Internet Connection Sharing" aan. (als deze al aangevinkt was, uitvinken om te deïnstalleren, even rebooten en overnieuw doen)

Hierna wil je machine rebooten, en op het moment dat hij weer opkomt, zal er een schermpje "Home Networking Wizard" op je scherm komen.

Belangrijk!, klik _niet_ per ongeluk op cancel, want dan kun je de hele boel eerst weer deïnstallen voordat je verder kan !

Klik op "next" in het eerste scherm. in het tweede scherm krijg je de keuze voor wat voor interconnectie je wilt delen. Kies hetgene wat voor jou van toepassing is. Als het Dial-up is, ben je klaar. Als je echter voor de "high-speed" kiest, kun je nog een aantal problemen tegen komen. Namelijk het feit dat Windows alle NIC's die ooit in jouw PC geïnstalleerd waren gewoon onthoud, naast diegene die nu actief zijn. De gouden tip is in dit geval, als er meerdere keren jouw NIC in staat, kies de laatste uit het rijtje, omdat dit degene is die als laatste geinstalleerd is. Natuurlijk is het ook handig om te weten welke NIC naar je LAN gaat, en aan welke je modem komt.

Kies dus de juiste NIC, en klik op "next". Als het goed is krijg je nu hetzelfde scherm, alleen de NIC die je net geselecteert hebt, zit er niet meer bij.

Als het goed is blijft nu de NIC voor je LAN over. Selecteer deze, en klik "next". (Als je er weer meerdere hebt, klik dan weer de laatste aan, net zoals in de vorige stap.)

Als laatste wil de ICS wizard een Client disk maken, dit is overbodig, omdat we dat zelf al gedaan hebben. Dit mag je dus cancellen.

Tip : Als je geen last wil hebben van al die oude NIC's die ooit eens in je systeem hebben gezeten, kun je ook een keertje in Safe Mode booten, en in je System de oude nics removen. Als het goed is heb je er dan geen last meer van. Voor mensen die net hun systeem "fris" geïnstalleerd hebben, hoeft dit natuurlijk niet.

Aangezien we nu alles geïnstalleerd hebben, is het tijd om te kijken hoe het er nu uit ziet bij de "Network Properties".

Wat zijn de verschillen die we zien ?


Er is een nieuwe adapter aanwezig, namelijk : "Internet Connection Sharing"

Er is een nieuw protocol bijgekomen, namelijk : "Internet Connection Sharing (protocol)" en deze staat bij je eerste NIC, en je tweede (Of Dial-Up) en tevens bij de "internet Connection Sharing" Adapter.

TCP/IP heeft zich ook op automagische wijze vermenigvuldigt, met de omschrijvingen "Home" (Eerste NIC) en "Shared" (Tweede NIC of Dial-Up adapter) en hij zit ook bij de "Internet Connection Sharing".

Tevens heeft je "Home" TCP/IP automagisch het IP-adres : 192.168.0.1 gekregen.

Alle eventuele overige protocollen, zoals bijvoorbeeld IPX/SPX of NetBEUI zitten ook op de "Internet Connection Sharing".


Ondertussen is het dus een flink lijstje geworden in je Network properties.

Opschonen en Security

Om te voorkomen dat je met al dit fijne internet sharing je server lekker blootstelt aan alle scriptkiddies, en overbodige links tussen protocollen en dergelijke wat alleen maar voor overhead zorgt lekker laat draaien, gaan we de boel ook nog een beetje opschonen.


Zoek je Shared adapter op. (diegene met de internetverbinding, dus je Dial-Up of tweede NIC)

Klik op "properties" van je shared adapter, gan naar het tabblad bindings, en vink alle protocollen uit behalve TCP/IP.

Als je "NetBEUI -> Internet Connection Sharing" tegenkomt in je lijstje van je "Network properties" -> weg ermee.

Zoek "TCP/IP (Shared) -> NIC" op in je "Network properties", en klik op "properties" en ga naar "bindings" en bij het checkhokje bij "File and Printer sharing for Microsoft Networks" vink deze _uit_ dit voorkomt dat mensen heel fijn een drivekoppeling naar jouw PC maken over het internet.


Nou, dat zou het moeten zijn. Nog even een keer rebooten, en de boel is up & running, als de server in de lucht is, even de clients rebooten, en voila

bron: klik
 
ik heb alles echt stap voor stap 2x doorlopen volgens bovenstaand, zowel met en zonder dns (dhcp) maar helaas hetzelfde resultaat......
 
Het is gelukt !!!
Bij de server pc moest ik het dns inschakelen, het adres van de provider en ip adres invullen.
Probleem opgelost. Mario dank je wel !!!

Groetjes Serra
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan