Welk CMS systeem vr e-commerce site

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tibau

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2004
Hallo,

Ik wens een e-commerce store te starten maar geraak er niet aan uit welk systeem te kiezen.
Ik twijfel tussen Wordpress enerzijds en OpenCart anderzijds.

Ik denk dat ik bij Wordpress meer mogelijkheden ga hebben om de site te ontwikkelen terwijl ik bij Opencart meer mogelijkheden zal hebben wet betreft de store. Ook handig bij Opencart is dat je op het dashbord enkele statistieken van je winkel kan zien.
Dit kan denk ik niet bij Woocommerce?

Prestashop vind ik heel wat minder interessant omdat bijna alle uitbreidingen betalend zijn.

Wat raden jullie aan?
Op templatemonster heb ik enkele leuke templates gezien maar de template zal dus moeten afhangen van het gekozen systeem.

Thx!

De keuze is afhankelijk van een heleboel zaken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersaantallen, gewenste betaalmethoden, vertalingen in meerdere talen, zichtbaarheid op mobiele devices, aantal artikelen, hoeveelheid wijzigingen in artikelen en prijzen, magazijnbeheer, voorraadbeheer, koppeling aan administratie, etc........

Als je dat in kaart brengt en vergelijkt met de beschikbare pakketten dan komt er vanzelf een antwoord naar voren wat bij jouw huidige situatie past.

Om een korte voorzet te geven:
-WordPress/Woocommerce, is voornamelijk een CMS. Leuk voor minder dan 100 artikelen, maar daarna moet je toch snel overstappen op iets deftigs
-OpenCart. Simpel maar daardoor ook erg beperkt in de mogelijkheden. Leuk als je start, maar dan sta je mogelijk al snel voor je eerste migratie naar iets nieuws
-Magento. Complex en duur. Vereist ook dure hosting als je tenminste een beetje performance wilt
-Prestashop. Zo uit de doos is het pakket redelijk compleet. En de uitbreidingen hoef je niet te kopen. Meeste uitbreidingen zijn ook niet duur, en je zou je kunnen afvragen of als die kosten er nu al niet af kunnen of je businessplan wel valide is.
-ZenCart. Hebben de ontwikkelingen niet goed bijgehouden en zijn wat achter gebleven.

Mijn voorkeur voor de huidige 2 webshops is Prestashop.

Bedankt voor je antwoord. Heel wat zaken die je opsomt heb ik weldegelijk nodig. Behalve magazijn- en voorraadbeheer.

Als je naar de modules van Prestashop kijkt zijn deze bijna allemaal te betalen en toch min. 100,00€ per uitbreiding. Dus kan redelijk oplopen als je wat meerdere nodig hebt. Dit was de reden waarom prestashop wegviel voor mij.

Ik begrijp je maar in eerste instantie is dit als bijberoep dus moet wat op de kosten letten. Mss kijk ik verkeerd vr de uitbreidingen? Of kan je ergens anders wel goedkopere of gratis modules vinden?

Ik vraag mij ook af of Prestashop voldoende is wat betreft het design van de website? Bijvoorbeeld sliders, banners, photo galeries Biedt Wordpress hier dan niet meer mogelijkheden?

Wat design betreft is er heel veel mogelijk. Ook in Prestashop. Wat precies haalbaar is hangt toch wel af van hoe je een en ander wilt gaan vormgeven. In principe is alles aan je wensen aan te passen.

Geen idee trouwens waar jij voor de modules kijkt. Een beetje module kost tussen € 19,- en € 89,-. Maar meestal heb je die modules niet nodig (zeker in het begin niet). Voor de meeste taken zijn er gewoon ook gratis modules beschikbaar die prima functioneren. 1 van de duurste die ik heb aangeschaft is StoreCommander, maar als je dan ziet hoeveel werk deze module mij bespaart dan is dat bedrag al lang terugverdiend.

Als basis zou ik je adviseren te starten met een min of meer standaard webshop. Dat scheelt een heleboel maatwerk en heeft daarnaast als voordeel dat de werking van je webshop heel erg lijkt op wat je bezoekers al gewend zijn van andere webshops.

Voor de modules had ik gewoon gekeken op de site van Prestashop. Bedoeling is te werken op basis van een template (zoals templatemonster) aangezien ik gn ervaring heb met maatwerk en deze gemakkelijk aan te passen zijn naar mijn shop. Ga het nog eens bekijken dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan