Welk geheugen erbij

Status
Niet open voor verdere reacties.

xanax

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2003
Ben met het boekje van mijn moederbord in div winkels geweest en daar vertelden ze me dat ik een pc100 (ik kon volgens sommigen wel "gewoon" geheugen nemen maar dan bestond de kans dat mijn comp het oude (pc100) niet zou vinden) moet nemen maar dat hebben ze dus nergens.

Ik heb hier in de bijlage een raport van mijn hardware van Aida32 kunnen jullie er misschien even naar kijken want ik snap er heel weinig van.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als het goed is heb je zo`n moederbord....

993an-as.jpg

Duidelijk vind ik je vraag niet, maar zal proberen antwoord te geven.
Er is nu aanwezig qua geheugen:
128 MB (PC100 SDRAM)
Er wordt volgens rapport ondersteund:
[ Geheugencontroller ]

Geheugencontroller-eigenschappen:
Foutdetectiemethode Geen
Foutcorrectie Single-bit
Ondersteund Geheugen Interleave 4-Way
Actuele Geheugen Interleave 1-Way
Ondersteunde Geheugensnelheid 70ns, 60ns
Ondersteund Geheugentype SPM, FPM, EDO, ECC, SIMM, DIMM, SDRAM
Ondersteund geheugenvoltage 5V, 3.3V
Maximale Geheugenmodulegrootte 256 MB
Geheugenslots 4

Dus nogmaals: Wat is je precieze vraag? pc100sdram is m.i. nog redelijk makkelijk verkrijgbaar, anders pc133 (backwardscompatibel). Alleen is het wel zo dat pc100 in combinatie met pc133 problemen zou kunnen opleveren, misschien bedoelden ze dat in de winkel.

Nu ik mijn vraag nalees moet ik toegeven dat hij wat vreemd gesteld is.

Ik bedoelde dus dat ze nergens waar ik ben geweest nog pc100 hadden, in de ene zaak wilde ze me pc133 verkopen en in de andere zeiden ze dat dat niet ging.
Dus wat is nu het slimst

Op zoek gaan naar 128mb pc100 en zo ja waar?

128mb pc133 kopen met de kans op een conflict

Of gelijk 256mb pc133 met de kans dat ik misschien die pc100 er bij kan laten zitten.

Ik heb al op het Internet gezocht en ik word helemaal
Gek van alle termen en merken dus ik kom er niet echt uit

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Geplaatst door windoos
Dus nogmaals: Wat is je precieze vraag? pc100sdram is m.i. nog redelijk makkelijk verkrijgbaar, anders pc133 (backwardscompatibel). Alleen is het wel zo dat pc100 in combinatie met pc133 problemen zou kunnen opleveren, misschien bedoelden ze dat in de winkel.

En wat is backwardscompatibel?

Geplaatst door xanax

En wat is backwardscompatibel?

Dat het 133mhz geheugen gewoon op 100mhz kan draaien.

Heb lange tijd ook pc100 en pc133 naast elkaar in mijn pc gehad en nooit geen problemen mee gehad.

Normaal gesproken moet pc133 goed gaan naast pc100

Geplaatst door m@rio
Normaal gesproken moet pc133 goed gaan naast pc100

Ik blijf toch in met het zelfde twijfels zitten, want naar ik weet kan je geheugen niet ruilen.

Ben ik weer zie ik op een site dus 3x
pc100sdram 128mb:

DP100-06416 Dane-Elec 128 MB Dimm PC 100 € 35,-

DP100-07216 Dane-Elec 128 MB ECC Dimm PC 100 € 39,-

DP100R07216 Dane-Elec 128 MB ECC Registered Dimm € 48,-

EEEEEUUUUUUUH
HE
???????????????

In theorie zullen beide modulles werken, pc100 en pc133, er is echter een prbleem wat voorkomt en dat is dat de pc133 niet zo snel werkt als dat hij zou kunnen, het blijft een feit dat de lagnzaamste geheugen moduul altijd de koploper blijft pf te wel de snellere geuheugen moduul werkt net zo snel als de langame aan kan.
Voor de rest zou het gewoon moeten werken.
Tip, als je toch wat centjes over hebt neem dan meteen 2x een nieuwe van pc133, voor het geld hoef je het niet te laten, voor de resuultaten moet je het zeker wel doen.

Je moederbord ondersteund:

SPM, FPM, EDO, ECC, SIMM, DIMM, SDRAM --> PC-100

-----------
DP100-07216 Dane-Elec 128 MB ECC Dimm PC 100 € 39,-
-----------

Je moederbord ondersteund ECC (error correction code) PC-100 memory en de module is niet meer als 256MB
dus het geheugen zal goed werken (denk ik)

Misschien iemand anders nog? (correct me if i'm wrong)

Greetz,
Jeffrey

Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter 256mb pc133
nemen want dat is net iets duurder maar wel sneller.

Jeffrey

Wat wordt er bedoeld met:
module is niet meer als 256MB
Kan er dan 4x256mb of totaal 256mb?
En is dat ecc belangrijk of nergens voor nodig?

jjw

"2x een nieuwe van pc133''
1x256 kan toch ook?

Nog bedankt

Een geheuge modulen kan niet groter als 256MB zijn...Maximaal 4x256 dus...(1024)

ECC is een soort type memory net als SDRam is...Dat memory errors kan detecten om te zien of de goede data verstuurt is...ook error correction en errors eruit halen, etc.

Meer info:

Short for Error-Correcting Code memory, a type of memory that includes special circuitry for testing the accuracy of data as it passes in and out of memory.

-

Error Checking and Correcting (ECC)

The ECC memory is a more advanced memory that can automatically detect and correct single-bit error without halting the system. In can also halt the system when more than one error is detected. However, the ECC memory is requiring more overhead to store data than parity memory therefore causing some performance degradation in the memory subsystem.

Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt allen!

Ik heb een hoop geleerd, maar ik toch nog een paar vraagjes.

1 Waarom zijn er zulke grote prijsverschillen?
2 Zijn er nog bepaalde merken aan te raden?
3 Ik heb nu win 98se ik wil xp is 256 dan genoeg?

mijn visie:

1 Waarom zijn er zulke grote prijsverschillen?

-De geheugen grootte (64,128,265,512), het type DDR, SDRAM, SRAM, RamBus(PC-100, 133, 2800) Dat soort dingen bepalen de prijs.

2 Zijn er nog bepaalde merken aan te raden?

-Ik heb laatst nog memory gekocht van een onbekend merk en dit werkt uitstekend. Mijn ervaring met memory is dat het merk niet echt uitmaakt, het memory is tegenwoordig van een goede kwaliteit...(Anderen raden misschien wel een bepaald merk aan. Een bepaalde configuratie...compaq-compaq memory is meestal beter/alleen mogelijk)

3 Ik heb nu win 98se ik wil xp is 256 dan genoeg?

-Ik ben terug naar 2000. Ik had 220MB en XP draaide niet lekker, ik heb toen 256 erbij gekocht en het draaide nog steeds niet naar behoren...Dit is natuurlijk ook afhankelijk van je systeem configuratie (hardisk, videokaart, etc)...XP is wel een O/S dat veel memory gebruikt maar 128 is volgens microsoft genoeg.

--
Voor Windows® XP Home Edition hebt u nodig:

Pc met een 300 MHz-processor of hoger; 233 MHz minimaal benodigd; * Intel Pentium/Celeron-familie, AMD K6/Athlon/Duron-familie of compatibele processor aanbevolen.
128 MB RAM-geheugen of hoger aanbevolen (64 MB minimaal ondersteund, mogelijk beperkte prestaties en minder functies).
1,5 GB vrije schijfruimte*.
Super VGA-monitor en -beeldschermadapter met een resolutie van 800 x 600 of hoger.
Cd-rom-station of DVD-station.
Toetsenbord en Microsoft Mouse of compatibel aanwijsapparaat.
--

Anyone, correct me if i'm wrong...

Greetz,
Jeffrey

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan