Welk geheugen is geschikt voor mijn moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwenhart

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Berichten
40
Kan iemand mij uitleggen hoe ik erachter kom wat voor soort geheugen mijn moederbord ondersteunt?

Ik ben van plan om 2x1GB DDR2 geheugen te gaan kopen maar ik heb nu volgensmij 2x512MB DDR SDRAM dus ik heb geen idee of dat er wel in past, hoe kom ik daar achter?
 
Dan moeten we eerst merk en type van je moederbord weten.

Weet je dat niet, download en installeer dan PC Wizard:

www.cpuid.com/pcwizard.php

Start het programma op en je kunt precies zien wat er allemaal in je computer zit!

Maar wanneer je nu SDRAM hebt zal DDR2 wel niet gaan passen...
 
off topic

mrmusic: bedankt voor de link, handiger dan everest/belarc/sisoftsandra, ook mij heb je geholpen
 
Ik denk eigenlijk dat het normale DDR is aangezien er in totaal 1 gleufje (onderbreking) zit in die tandjes van die geheugenkaartjes.. Klopt toch?

-edit-
Dit staat er:

General Information :
A0 (RAS 0) : 512 (Single Bank)
A1 : Empty
A2 (RAS 4) : 512 (Single Bank)

Information SPD EEPROM (A0) :
Manufacturer : Infineon
Part Number : 64D64320GU5C
Serial Number : 02107223
Type : DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400]
Size : 512 MB (2 rows, 4 banks)
Module Buffered : No
Module Registered : No
Module EPP : No
Width : 64-bit
Error Correction Capability : No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 2.5v
Prefetch Buffer : 2-bit
Manufacture : Week 71 of 2004
Supported Frequencies : 133 MHz, 166 MHz, 200 MHz
CAS Latency (tCL) : 2 clocks @133 MHz, 2.5 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 6 clocks @133 MHz, 7 clocks @166 MHz, 8 clocks @200 MHz

Information SPD EEPROM (A2) :
Manufacturer : MOSEL
Part Number : Unspecified
Serial Number : Unspecified
Type : DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400]
Size : 512 MB (2 rows, 4 banks)
Module Buffered : No
Module Registered : No
Module EPP : No
Width : 64-bit
Error Correction Capability : No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 2.5v
Prefetch Buffer : 2-bit
Manufacture : Week 0 of 2000
Supported Frequencies : 133 MHz, 166 MHz, 200 MHz
CAS Latency (tCL) : 2 clocks @133 MHz, 2.5 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 6 clocks @133 MHz, 7 clocks @166 MHz, 8 clocks @200 MHz


Klopt het dan dat ik DDR-SDRAM heb en er maximaal een DDR-SDRAM geheugen van 200MHz in me pc kan :S?
Want ik heb ergens gelezen dat er iets bestaat als een werkelijke sneldheid van 400MHz bij een snelheid van 200MHz ofzo vage boel snap et niet echt..

Is er nog een kansje dat ik sneller geheugen in me PC bij kan zetten? DDR2 ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Je kan gewoon 2x 1GB PC3200 DDR-SDRAM aanschaffen aangezien je 4 geheugensloten hebt. Die 2x 256MB die je nu hebt, kan je weglaten.

En nee, je kan niet DDR2 plaatsen, daar je moederbord hier geen geschikte sloten voor heeft en dan gaat het dus nooit passen.
 
Ah bedankt voor de hulp maar ik heb nu 2x 512 mb, is het dan slim om daar een 1 gb bij te gooien? want volgensmij heb ik 3 geheugensloten en niet 4.
 
Je geeft aan (2 rows, 4 banks), oftewel 2 reepjes/rijen en 4 sloten.
 
A0 (RAS 0) : 512 (Single Bank)
A1 : Empty
A2 (RAS 4) : 512 (Single Bank)

ik dacht dat dit betekende "geheugenbankje 1 zit een 512 in" en "geheugenbank 2 is leeg (empty)" en "geheugenbank 3 zit een 512 in"

en die informatie die daar onder komt is de informatie van de geheugensticks of hoe je die dingen noemt die er al in zitten. Ik heb 2 geheugensticks dus vandaar dat er 2x informatie staat (1x per geheugenstick)

of niet?
 
A0 (RAS 0) : 512 (Single Bank)
A1 : Empty
A2 (RAS 4) : 512 (Single Bank)

ik dacht dat dit betekende "geheugenbankje 1 zit een 512 in" en "geheugenbank 2 is leeg (empty)" en "geheugenbank 3 zit een 512 in"

en die informatie die daar onder komt is de informatie van de geheugensticks of hoe je die dingen noemt die er al in zitten. Ik heb 2 geheugensticks dus vandaar dat er 2x informatie staat (1x per geheugenstick)

of niet?

Klopt helemaal.

Als je mobo geen dual channel ondersteunt kun je er 1 bankje van 1 gig bij halen en kom je dus op 2 gig uit.
Ondersteunt je mobo wel dual channel dan zou ik inderdaad twee bankjes van 1 gig halen en de twee van 512 eruit halen.
 
Klopt helemaal.

Als je mobo geen dual channel ondersteunt kun je er 1 bankje van 1 gig bij halen en kom je dus op 2 gig uit.
Ondersteunt je mobo wel dual channel dan zou ik inderdaad twee bankjes van 1 gig halen en de twee van 512 eruit halen.

Is et veel gevraagd om uit te leggen wat dual channel is? :D
 
Naam voor een relatief nieuwe techniek die het mogelijk maakt twee modules RAM-geheugen tegelijkertijd aan te spreken. In theorie verdubbelt daarmee de bandbreedte (128 bit ipv 64)

Maar dat moet je mobo dus ondersteunen en aangezien jij spreekt over drie geheugenslots zal het wel niet.
 
Naam voor een relatief nieuwe techniek die het mogelijk maakt twee modules RAM-geheugen tegelijkertijd aan te spreken. In theorie verdubbelt daarmee de bandbreedte (128 bit ipv 64)

Maar dat moet je mobo dus ondersteunen en aangezien jij spreekt over drie geheugenslots zal het wel niet.

haha ja dat is wat dat programma dus blijkbaar zegt ik weet et ook niet :p zal et een keer moeten checken dan, kan dat ook met dat programmaatje?
 
Dan moet je even kijken bij de mobo gegevens in dat progje. En anders de naam van je mobo ff geven.
 
Memory Information :
Type : DDR-SDRAM PC3200
Frequency : 199.7 MHz
DRAM/FSB Ratio : 6/4
Supported Channels : Dual (128-bit)
Activated Channels : Dual
ECC Diagnostic : Nee
CAS Latency (tCL) : 3 clocks
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks
RAS Precharge (tRP) : 3 clocks
Cycle Time (tRAS) : 8 clocks


Betekent dit dat dual channel supported is?
 
Nee, dat zijn de gegevens van een geheugenlatje.
 
Het enige andere dat ik kan vinden is

Memory Controller Information :
Memory Controller : Standard, EDO
Number of connectors : 3
Max. Module Size : 32 MB
Max. Memory Size : 96 MB
Supported Speed : 70ns, 60ns
Supported Voltages : 5v
Error Detection Method : 8-bit Parity
Error Correction Capability : None
Current/Supported Interleave : 1-way/1-way


of dit bij moederbord

General Information :
Manufacturer : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD (MSI)
Product : MS-6570
Version : Unspecified
Serial Number : Unspecified
Support MP : No
 
Als het goed is, is dit jou mobo. In dat geval volstaat één bankje van 1 gb PC3200 omdat dat er ook al inzit en je dus uitkomt op 2 gb geheugen. Het mobo ondersteunt geen dual channel.
 
Pfff ik weet niet maar laatste keer dat hier zon kerel kwam om me computer te repareren zei die wel zoiets volgensmij, en ik heb 2 bankjes van 512 past daar een 1024 bij?

PS dit zal wel me laatste vraag zijn thanks voor de hulp :)
 
Ja hoor die past erbij, je kunt maximaal 3 gb in totaal in je geheugenslots stoppen.
Dus straks heb je dan 2x 512mb en 1x 1gb is samen 2 gb in je compie zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan