Welk geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EmAaErkA

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 sep 2003
Hoi,

ik wil het interne geheugen van mijn computer ff uitbreidden, er zit nu 512mb in maar dat moet op zn minst het dubbele worden. Met het progje everest heb ik 8erhaald dat het geheugentype ddr sdram is en de snelheid pc3200 (200mhz) is.
Kan ik in everest ook ergens zien hoeveel modules er inzitten?
En kan ik er dan gewoon 1024mb bijpluggen?

Geplaatst door EmAaErkA

En kan ik er dan gewoon 1024mb bijpluggen?

Dat hangt van je mobo af, moet je even kijken, in je manual, wat dit max. per slot, aankan.

Geplaatst door EmAaErkA

Kan ik in everest ook ergens zien hoeveel modules er inzitten?
In principe kun je al zien hoeveel reepjes het zijn als je bij de "SPD" in Everest kijkt.
Je kunt ook even bij "Chipset" kijken, daar wordt aangegeven welk slot er in gebruik is.

Let op, bij "Chipset" kan het wel anders aangegeven worden als je geheugen in "Dual-channel" werkt. Twee reepjes worden dan namelijk als 1 reepje gezien.

Inderdaad even in de handleiding van je moederbord kijken wat het moederbord maximaal ondersteund. Zo ook wat er maximaal per geheugenbank(slot) ondersteund wordt.

Bij Spd staat DIMM1 en DIMM3, dat betekend dus 2 modules van 256mb als ik het goed begrijp.
Ik pak ff het boekje erbij..

Maar kan ik dan niet gewoon 2 modules van 256mb kopen, dat zou dan toch gewoon moeten werken?

Geplaatst door EmAaErkA

Maar kan ik dan niet gewoon 2 modules van 256mb kopen, dat zou dan toch gewoon moeten werken?
Afhankelijk hoeveel geheugenbanken(slots) je op het moederbord hebt. Je hebt er kennelijk al twee ingebruik, niet alle moederborden hebben meer dan drie 'vier geheugenbanken. Op die van mij zitten er gelukkig zes, dus ik kan even voort.:p

Ik heb 4 bankjes dus heb er nog 2 over, heb me compu ff open geschroefd:)

Geplaatst door EmAaErkA
Ik heb 4 bankjes dus heb er nog 2 over, heb me compu ff open geschroefd:)
Het zou moeten kunnen, maar ik zou kiezen voor 1 van 512MB of twee als je moederbord "Dual-channel" ondersteund.
Dual-channel moet met even aantal geheugen paren, ander wordt het uitgeschakeld door het moederbord.

Geplaatst door EmAaErkA
In everest zie ik wel wat over dual channel staan dus dat zal ie dan nog wel ondersteunen.:D .
Dan neem ik er wel 1 van 512mb want veel meer heb ik niet nodig..
Wat en waar zie je dat exact staan?
Geef eens een screenshot.
Als je 1 reepje neemt en Dual-channel is nu ingeschakeld, dan wrodt het uitgeschakeld als je dat reepje erbij plaatst. Dit is snelheids verlies.:(

snelheidsverlies? dat moeten we niet hebben!

Bijlagen

• clipboard01.jpg
    clipboard01.jpg
    6,1 KB · Weergaven: 73
Zoals in jou screenshot staat het bij mij ook, alleen PAT(Performance Acceleration Technology ) is wel geactiveerd bij mij.:confused:
Als je bij moederbord kijkt in Everest, dan kun je bij Geheugenbus-eigenschappen zien dat je Dual DDR SDRAM hebt.
(zie screenshot)
attachment.php

Dit is de screenshot van mijn geheugen in Everest.(2x 256Mb PC3200(400mhz oorspronkelijk)
Ik zou dus toch voor een even aantal paren gaan, dus 2x 512MB of 2x 256MB erbij.
Je kunt natuurlijk ook kijken of je de huidige reepjes kunt verkopen en dan 2x 512MB erin weer instoppen.

Bijlagen

• dual.jpg
    dual.jpg
    7,5 KB · Weergaven: 164
Laatst bewerkt:
Dan koop ik gewoon 2x512, weet ik zeker dat ik weer ff vooruit kan:cool:

En dan kan ik het beste pc3200 ddr400 modules kopen?

Bijlagen

• clipboard01.jpg
    clipboard01.jpg
    8,5 KB · Weergaven: 33
Ja, ik zou dan wel weer voor PC3200 modules gaan, die heb je nu ook. Als je wil gaan overklokken, dan kun je overwegen snellere te nemen. PC 3500 of hoger bijvoorbeeld.

ik ben al blij dat ik weet wat ik nodig heb, laat dat overklokken maar zitten. Koop ter zijne tijd wel weer een nieuwe computer:D

Thanx voor alle hulp, wat een site is toch! Superr:cool:

Vraag ik me alleen nog wel ff af welk geheugen ik nodig heb, zie namelijk ook iets met dual channel kit?

intern geheugen bijplaatsen

let wel even op.
Ondanks dat iedereen zei dat 2 verschillende merken intern geheugen -met identieke specificaties-
bijv. Kingston en Samsung naast elkaar konden werken bleek het bijplaatsen van een ander merk bij mij problemen te geven. Kies daarom het liefst voor hetzelfde merk intern geheugen.
In mijn geval werkte Infineon ook in combinatie met Samsung.

t is maar dat je het weet

Geplaatst door EmAaErkA
Vraag ik me alleen nog wel ff af welk geheugen ik nodig heb, zie namelijk ook iets met dual channel kit?
Dat is een setje identieke geheugen. Het Dual-channel zelf wordt door het moederbord geregeld, dit is ook een funktie van het moederbord en niet van het geheugen zelf.

Ik zou de tip van soetekg wel even in acht nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan