Welk instelling raden jullie aan voor webdesign?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Area
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Area

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Hallo allen,

Zelf wil ik heel graag leren om een professioneel ogende website te bouwen en te onderhouden.
Ik wil geen opleiding volgen van paar jaar, maar hooguit een opleiding/cursus van maximaal 1 jaar.

Nu ben ik op internet ontiegelijk veel cursusaanbod tegengekomen waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Mijn oog is gevallen op de cursus "Webdesigner met Dreamweaver CS6" bij Dirksen.
Hebben jullie hiermee ervaring en raden jullie mij de cursus aan?

http://www.dirksen.nl/opleidingen/ict/webdesigner-met-dreamweaver-cs6

Welk cursus en instelling raden jullie mij aan?

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij zouden kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
Geen, zou ik zeggen. Er is online zo ontzettend veel gratis materiaal beschikbaar (veelal in het Engels, dat wel) dat het eigenlijk onzinnig is om honderden euro's uit te geven aan een cursus. http://docs.webplatform.org/wiki/Main_Page is een goede plek om te beginnen (de site is nog in aanbouw, maar er staat al veel). Een bijkomend voordeel is dat je dan ook niet gebonden bent aan dure software als Dreamweaver. Voor het maken van een site heb je in principe niet meer nodig dan een goede tekstbewerker, zoals Notepad++.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik raad iedere WYSIWYG editor af.

Lees dit eerst maar eens door. Het is gericht tegen fraudeurs op het internet en verwijst naar enkele goede bronnen waar je web development kunt leren op de juiste wijze.

Geen, zou ik zeggen. Er is online zo ontzettend veel gratis materiaal beschikbaar (veelal in het Engels, dat wel) dat het eigenlijk onzinnig is om honderden euro's uit te geven aan een cursus. http://docs.webplatform.org/wiki/Main_Page is een goede plek om te beginnen (de site is nog in aanbouw, maar er staat al veel). Een bijkomend voordeel is dat je dan ook niet gebonden bent aan dure software als Dreamweaver. Voor het maken van een site heb je in principe niet meer nodig dan een goede tekstbewerker, zoals Notepad++.
Wat mij dan zeer lastig lijkt zijn dan de codes voor de kleuren. Dreamweaver heeft een automatische kleurenvenster waarbij je de sterkte ook zelf kunt bepalen etc.

Mijn Engels is helaas niet al te best en met vaktermen zal het er niet makkelijker op worden vrees ik.

Laatst bewerkt:
Wat mij dan zeer lastig lijkt zijn dan de codes voor de kleuren. Dreamweaver heeft een automatische kleurenvenster waarbij je de sterkte ook zelf kunt bepalen etc.
Opera, Chrome en Firefox (mits je de extensie firebug installeert) hebben ontwikkelgereedschap dat daarmee kan helpen. Als je in die browsers met rechts op een stuk site klikt en dan op "ïnspecteer element" dan kun je de stijl van het element aanpassen. Voor de kleuren krijg je dan ook zo'n soort venster. Het lijkt met trouwens ook wat vreemd om om alleen dié reden een pakket van honderden euro's aan te schaffen.
Mijn Engels is helaas niet al te best en met vaktermen zal het er niet makkelijker op worden vrees ik.
Als je je serieus met het bouwen van sites bezig wilt gaan houden is dat iets waar je eigenlijk toch op moet oefenen, er is in het Engels gewoon vele malen meer informatie beschikbaar. Trouwens, van de vaktermen bestaat vaak toch geen Nederlandse tegenhanger.

En in Safari?

Als ik een erkende opleiding volg, dan krijg ik voor de Adobe software een master korting. Dus het valt dan wel mee.
Voor DW zou ik ook geen €300-400 betalen.

Dreamweaver voor €165 (kost €400)

En de Adobe Suite met 8-9 software voor €495 (kost ongeveer €2.600)

Laatst bewerkt:
Geen idee, ik ben geen Mac gebruiker en Safari wordt alleen nog maar voor de Mac gemaakt. Je kunt het natuurlijk gewoon even proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de adviezen maar ik wil liever toch een opleiding volgen.

Ik heb ook goede tutorials met Dreamweaver, dus zou daarmee graag willen werken.

Misschien iemand tips over zijn of haar ervaring?

Laatst bewerkt:
Ander gezichtspunt:

Bij een professionele website spelen de volgende aspecten een belangrijke rol:
  1. grafisch design, oftewel: ziet het er een beetje goed uit
  2. informatie-architectuur: een website is primair bedoeld om informatie over te dragen (of kennis of standpunten; is ook allemaal informatie) daarvoor moet de architectuur goed zijn
  3. accessibility en usability, oftewel: webrichtlijnen, gebruiksgemak, standaarden, enz.

Het eerste is typisch iets waar je aanleg voor moet hebben. Eerst aanleg of talent en dan nog heel veel bijleren. Geen talent en evengoed veel leren zal denk ik niet werken.

De rest kun je leren. Maar je hebt het dan wel over werkzaamheden op verschillende niveau's.
Een goede en ervaren informatie-architect is als een ingenieur of een (niet toevallig) bouw-architect.
In een grote organisatie geldt: het adviseren over accessibility en usability en het implementeren van richtlijnen en handleidingen op dat gebied is al gauw een klus die wordt uitbesteed aan onder-aannemers of waarvoor een eigen aparte afdeling verantwoordelijk is.
Kleine organisaties of zelfstandige ondernemers in deze sector, zullen zelf al deze zaken moeten kennen en kunnen toepassen.
D�t is een belangrijke graadmeter of een webontwikkelaar professioneel is.

In grotere professionele organisaties zou je het daadwerkelijk coderen (html intoetsen) van een website al gauw aan het werkvolk kunnen overlaten
maar dan zijn de belangrijke zaken (grafisch ontwerp, functioneel ontwerp, content beheer) al lang door beter betaalde mensen opgeleverd.

Wat ik maar wil zeggen:
een cursus Dreamweaver om te leren professionele websites te maken
is net zoiets als een cursus kaartlezen om professioneel rallycoureur te worden.
Het gaat om een hulpmiddel, en zo'n cursus voegt enkele technische vaardigheden toe
maar het maakt je in geen enkel opzicht een professioneel webontwikkelaar.

Bovendien:
Wat hier al eerder is aangehaald: er is ontzettend veel te vinden op internet.

Ik wil alleen een goede tool gebruiken die ook veel nuttige functies heeft. Of ik een professioneel ogende website kan maken, hangt inderdaad alleen van mijn kennis en kunde af. En juist dit wil ik leren door middel van een cursus.

Laatst bewerkt:
Of ik een professioneel ogende website kan maken, hangt inderdaad alleen van mijn kennis en kunde af. En juist dit wil ik leren door middel van een cursus.
Maar de pointe is dat je dat dus niet leert met een cursus Dreamweaver.

Ik wil alleen een goede tool gebruiken die ook veel nuttige functies heeft.
Notepad++

Nee maar ik wil werken met DW. Het heeft veel functies.

Als het goed is, leert de cursus website bouwen met DW.

Nee maar ik wil werken met DW. Het heeft veel functies.
Als je voor jezelf/famlie en vrienden leuke sites wilt bouwen is dat natuurlijk prima. Maar, als je je professioneel bezig wilt houden met het bouwen van sites heb je er weinig aan. Om je een idee te geven; er staan op dit moment op monsterboard 12 vacatures waarin Dreamweaver genoemd wordt, voor heel Nederland!, Ter vergelijking, voor de term HTML zijn er bijna 500 resultaten.

Natuurlijk heb je ook aan kennis van HTML/CSS niet genoeg, maar het is wel de basis waarop je verder kunt bouwen.

Denk dat je dingen door elkaar haalt. DW is een programma waarmee je websites kunt bouwen, terwijl HTML en CSS talen/codes zijn om een website te schrijven en structureren.

Je moet eenmaal ergens beginnen en niemand begint als een professioneel.

Laatst bewerkt:
Je moet eenmaal ergens beginnen en niemand begint als een professioneel.
Klopt, maar als je je er professioneel mee bezig wilt houden lijkt het me tijd- en geldverspilling om eerst te leren Dreamweaver te gebruiken. Gedegen kennis van HTML en CSS opdoen is dan veel belangrijker en dat is iets wat je met zo'n DW cursus denk ik veel minder krijgt.

Laat ik het zo zeggen, als je timmerman wilt worden is het niet handig om eerst een cursus IKEA-pakketten-samenstellen te volgen. Aan het einde van de cursus kun je misschien snel een kastje in elkaar zetten, maar als iemand je gereedschap en wat ruwe planken geeft kun je er weinig mee.
DW is een programma waarmee je websites kunt bouwen, terwijl HTML en CSS talen/codes zijn om een website te schrijven en structureren.
Waar beweer ik iets anders?

Je vergelijkt DW met HTML en CSS. Je vergelijkt appels met peren.

DW is slechts een methode, een tool, om met HTML en CSS een website te bouwen.

Als een werkgever naar kennis/ervaring met DW vraagt, lijkt het mij logisch dat hij verwacht dat je een website kunt bouwen. Het programma is immers daarvoor speciaal gemaakt.

Laatst bewerkt:
Je vergelijkt DW met HTML en CSS. Je vergelijkt appels met peren.

DW is slechts een methode, een tool, om met HTML en CSS een website te bouwen.
Punt is echter dat het een manier is die veel van de HTML en CSS voor je verbergt, waardoor je er minder van leert.

Overigens, als je je voornamelijk met ontwerp wilt bezig houden kan een cursus Photoshop wél van pas komen. Niet dat je daar een site mee kunt maken (niet goed althans) maar je kunt er wel het ontwerp voor een site in maken. Het is ook een vaardigheid waar vrij veel vraag naar is.

Dat is naar mijn weten niet waar. In DW kan je zowel in de codepagina werken als in de ontwerp pagina. Handige ervan is, dat je meteen kunt zien wat er gebeurt met je website als je even met de codes speelt.

Ik ken HTML al. Ben nu bezig met CSS. Daarvoor heb je goede boeken. Thuis heb ik er al één.
Alleen wordt daarin HTML/CSS door middel van DW uitgelegd.

Dat is naar mijn weten niet waar. In DW kan je zowel in de codepagina werken als in de ontwerp pagina. Handige ervan is, dat je meteen kunt zien wat er gebeurt met je website als je even met de codes speelt.
Dat is inderdaad waar, maar als je DW op die manier gebruikt heeft het nauwelijks voordelen boven een (gratis) programma als Notepad++. Ik neem aan dat ze zich bij een DW cursus vooral op de WYSIWYG mogelijkheden van DW zullen richten (waarom zou je anders DW gebruiken) en daarmee verdwijnen de achterliggende HMTL en CSS dus voor een deel uit beeld.

Punt blijft dat het weinig zin heeft om een cursus DW te volgen als je je professioneel bezig wilt houden met het bouwen van sites omdat het programma professioneel nauwelijks gebruikt wordt. Maar, zoals ik al zei, als je gewoon voor jezelf sites wilt bouwen en graag met DW werkt, dan moet je dat vooral doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan