welk lettertype?

Status
Niet open voor verdere reacties.

calvin15

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
hallo,

Ik heb een website en wou graag het lettertype willen wijzigen. Nou wil ik eerst weten om welk lettertype het gaat.
Het gaat om het lettertype wat boven het menu gaat in de tekst "main menu"

MvG calvin15

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is geen lettertype maar een plaatje... dus waarschijnlijk met eenofander programma gemaakt?

PS: waarom heet je pagina welcome to the frontpage?

Hoi calvin15,
Als je even de Web Developer Toolbar als Firefox add-on installeert (< 1 minuut), dan zie je met een klik op menu: "Information > Display Element Information" en een klik op het MainMenu blokje ...
... dat het een {font-family: arial, helvetica, sans-serif;} is. :)

Verder zie ik op mijn 1024*768px resolutie dat de site alvins.nl heet:

alvins.png

Als je de letters een tikkie naar rechts verplaatst, heeft niemand er last van. Misschien zou je ook de kop wat minder hoog kunnen maken, dan zien de bezoekers meer van de inhoud van de pagina. Nu pakt de kop de helft of 1/3 van de pagina af.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

oke, bedankt als het goed is zou het opgelost moeten zijn met de grootte

Nop, hij is nog niet in orde.

alvins-2.png

Als je de letters er bij 1024*768px op wilt hebben, moeten ze binnen de helft van die breedte vanaf het midden staan. De helft is ong. 500px (de rode balk), en dus moeten de letters nog wat naar rechts.
Je kunt zien of het gelukt is door even tijdelijk je beeldschermformaat op 1024*768px te zetten (in Windows: Bureaublad, rechtsklik op leeg stukje, optie Eigenschappen, tabblad Instellingen).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

eeh, ik zie het goed op mijn 2e scherm van 1024 px aan dezelfde pc...

PS: ik gebruik chrome

Hoe is het mogelijk: op Chrome bij 1024*768px geeft ie wel het complete background-beeld te zien... :shocked:
Daar was bijna m'n klomp aan het breken!
Toen zag ik in het template.css:
Code:
body {
   background-size: 100%;
   }
Ja, dat verklaart een boel! :)
De background-size eigenschap is een css3-eigenschap, die nog lang niet door alle browsers wordt ondersteund.
Wel door de laatste Chrome en Safari 5.03, maar in elk geval nog niet door Internet Explorer 7, Internet Explorer 8, Firefox 3.5 en Opera 9.64.
  • Ik heb een browsershots-opdracht gegeven om nog wat browsers te zien, de resultaten daarvan zullen binnenkomen op
  • Aanvraag loopt, maar wachttijd is pittig lang.
In ieder geval kan je voor het beste cross-browser resultaat toch beter de letters wat opschuiven.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is dat jij het zegt :p
als css newbie heb ik daar nog niet zo veel verstand van, maar ik denk zelf dat er niet veel mensen zijn die zulke oude browsers hebben, want dan zit je wel aan IE 7 en lager.

Maar heb je ook een oplossing voor de TS? Anders moet je het misschien gewoon in een DIV/TABLE zetten, die kan wel op de background met 100% breedte?

@RMS123:
... denk dat er niet veel mensen zijn die zulke oude browsers hebben ...

... want dan zit je wel aan IE 7 en lager.
Nop, want IE8 doet het ook niet.

Maar heb je ook een oplossing voor de TS?
Ja hoor, die had ik in reactie nr. #3 al gegeven, en in nr. #5 herhaald en toegelicht. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

?!?!??!??!?!?! zijn er mensen die een pc hebben draaien met 4 bits kleuren?!?!?!?
8 mensen, 0,02% kan dat tegenwoordig nog :p

oke, de tekst kan ik oplossen, ik weet namelijk al hoe ik dat kan gaan doen, maar de background vult die nu wel het hele scherm, zo niet hoe zou ik dat background-size: 100% moeten veranderen?

MvG calvin

Wat ik zou doen is de background in een DIV zetten, die op background, en die 100% breedte maken denk ik...

Optie 1:
? je kunt toch gewoon de file openen in notepad, en je zet na de <body> tag een <div width: 100%; background-image:#######> tag(weet niet of dit werkt, dat zal CSShunter anders wel kunnen verbeteren), en voor de </body> een </div> tag... en de rest gaat vanzelf...
Daarna kun je hem als het goed is weer gewoon openen met Joomla.

Optie 2:
Ik gebruik geen Joomla, nooit gezien zelfs, ben het ook niet van plan te gaan zien :p, maar je kunt neem ik aan een "layer", "div", of "laag" (of desnoods een image) aanmaken, die op de achtergrond zetten, 100% breed/hoog maken.

De schaal van een background-image gaat niet gelijk op met de schaal van het element waar het in zit! Een div van 100% breedte maken en daar de afbeelding als background-image inzetten zal daarom niet gaan. Dan wordt bv. maar 80% van de breedte van de afbeelding getoond.
Als je geen css3 gebruikt, kan het alleen als het een voorgrond-image is. Dat kan je wèl door de browser laten schalen naar de gebruikte resolutie. Daarvoor kan je een <div> maken met een absolute positie, die als "onderste laag" voor de rest werkt.
Maar hier zitten verschillende nadelen aan vast, bv. je kunt niet ook de hoogte laten meeschalen, want anders weet je niet waar de hoogte van de inhoud moet beginnen; door de absolutie posities kunnen ook andere problemen opduiken, enz.

De beste oplossing lijkt me nog steeds: met middendeel van de afbeelding inclusief letters geschikt maken voor een breedte van 1024px, en links en rechts gebruiken als toevoegingen die alleen bij hogere resoluties getoond worden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan