Welk moederboard? (X58)

Status
Niet open voor verdere reacties.

swallav

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2007
Ik ben van plan een nieuwe setup te bouwen met een i7 920 en HD5870 (later eventueel 2). Ik ben er van plan mee te gamen maar het moet ook aardig overklokbaar zijn (op lucht). Nu zat ik te twijfelen tussen de volgende moederboarden.
Ik wil later ook zeker de mogelijkheid hebben om CFX te draaien. Er moet dus genoeg ruimte zijn tussen de PCI-E sloten. Welke van de vier kan ik het beste nemen (of als iemand een ander idee heeft)? Alvast bedankt.

Persoonlijk zo ik voor Gigabyte gaan met oog op het overklokken veel instel mogelijkheden in het Bios. Wat betreft de ruimte voor videokaarten, vaak ben je het slot eronder kwijt. Ik heb zelf de Ga-EX58 Extreme edition met twee Nvidia kaarten in SlI draaien. Deze zitten vrijwel tegen elkaar aan.
[smallimg]http://casemoddingproject.dnsalias.com/IMG_0077.JPG[/smallimg]

Zelf heb ik vanweg het uitgebreide en dubbele Bios voor Gigabyte gekozen.

Dat ik het onderste slot kwijt ben, vind ik niet zo erg. Heb je niet het probleem dat een van je videokaarten dan een stuk warmer wordt omdat deze bijna geen koude lucht kan aanzuigen? Zo nee, dan wordt het de Gigabyte.

Ja die op de foto links zit wordt warmer dan de andere. Inderdaad omdat de koeling wat geblokkeerd wordt. Als je in CF of SLI met twee kaarten wil werken, moeten deze naast elkaar geplaatst worden. Veelal is ook het derde PCI-e slot een 8x slot en geen 16x.

Als je mijn moederbord als voorbeeld neemt, kunnen er drie kaarten in CF of in SLI op. Het tweede en derde PCI-e slot gaan dan beide op 8x draaien.

Maar is het heel erg dat de ander warmer wordt. Ik bedoel valt de kaart hierdoor wel eens uit door de warmte of klokt de kaart zichzelf hierdoor onder. Ik ben van plan om mijn systeem in een silverstone raven 2 te plaatsen.

Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Daarbij kunnen videokaarten heel wat hebben qua temperatuur. Als ik een game met zware grafische 3d speel, wordt de linker kaart max 80 graden. Echter draait de koeling nooit op 100%, dit heb ik ingesteld met Rivatuner. De maximale temperatuur zou dus omlaag bijgesteld kunnen worden, mits ik de koeling op 100% laat werken.

Ok dat is mooi. Dan zie ik verder ook geen reden om een ander moederboard aangezien dit het enige punt was waarom ik naar anderen ben gaan kijken. Bedankt voor de info :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan