welk moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

arecno

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Hallo allemaal,

ik kom hier met een vraagje welke van de 3 moederborden ik moet kiezen...
voor de rest van mijn systeem staat alles vast maar van moederborden snap ik
nog helemaal niets ookal heb ik me best gedaan om te snappen waarvoor je moet
kijken... De dingen die ik heb samengesteld is een I5 2500K. de I5 zou ik later ook nog willen
upgrade naar een I7 maar dat zie dan nog wel of dat de moeite nog waard is.

dus in het kort: mogelijkheid om over te clocke moet aanwezig zijn, en als een van de 3 een beetje future proof is is ook wel handig

de 2 moederborden in kwestie zijn de: ASUS P8H61 B3 Revision
en de: Intel Desktop Board DH67BL Media Series
en de: Intel Desktop Board DH67CL Media Series

Laatst bewerkt:
Aantal puntjes.

Upgrade I5 > I7. Tenzij je de extra mogelijkheden van een I7 kunt benutten, heeft het weining zin om een I7 te nemen, voor 90% van de normale toepassingen is een I7 niet sneller dan een i5 (en een overclockte i5 veel sneller dan een i7)

De door jouw gelecteerde moederborden zijn allen "H" series met onboard video. H-series borden zijn niet/nauwelijks te overclocken. Maak je hier dus geen illusies over. Als je echte performance wilt zul je een P-series bord met (krachtige) videokaart moeten nemen.

Als overclocken een eis is: geen van de 3

Laatst bewerkt:
kijk dat is ook weer prettig om te weten ;D, ik zal dan eens gaan zoeken voor een paar andere moederborden die wel P series zijn.
maar is een mirco atx net zo goed als een atx? of is het alleen de vorm?
en past er op een mirco atx wel een scythe mugen 2 en een XFX radeon 6870?

Als je serieus wil overclocken is een groot bord gewoon makkelijker. Meer koeling door betere airflow en grotere afstand tussen warme componenten

ik heb zelf de MSI p67a-gd65 (wel 2x zo duur als je vorige budget). Dit is een bord speciaal gericht op overclockers.

Een ander populair MB is de asrock-p67-pro3 en met 100 euro een stuk betaalbaarder, maar heeft wat minder sata-600 poorten en geen crossfire mogelijkheid.

Wat betreft passen op een micro-atx: dit is altijd maar de vraag. Ik gebruik zelf vaak crossfire opstellingen en koel met water, dus micro is eigenlijk al uitgesloten voor mij.

ik heb al een moederbord gevonden die misschien ook goed is ;)

MSI P67S-C43 (B3)

deze is niet al te duur en ik ben ook nog maar beginner met overclocken dus wil het rustig aan doen dus er zullen geen extreme hoge snelheden en temperaturen komen ;)
en crossfire is volgensmij voor mij geen optie want ik heb maar een 600 watt voeding

en crossfire is volgensmij voor mij geen optie want ik heb maar een 600 watt voeding

Ruim voldoende als je voor de huidige combies gaat. overclockte i5 ongeveer 100watt + 2x 6870 a 150 watt = 400 watt totaal. Heb je nog 200 watt voor HD's e.d. (en waarschijnlijk zou je eerder 6850 in crossfire zetten, met nog lager gebruik)

Daar hoef je het dus niet voor te laten ;)

kijk goed naar je moederbord en geeft eventueel een paar tientjes meer uit voor de extra mogelijkheden/componenten (beter geluid, meer overclock tweaks). Hoewel die MSI een prima instap bord is

ik denk dat ik met de MSI P67S-C43 (B3) want over een paar jaar moet ik toch weer gaan upgrade en met een nieuwe proccessor dus ook een nieuwe mobo ;) en miss dan nog een crossfire maar dat zie ik dan allemaal nog wel ;) ik ga voor de MSI :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan