Welk programma voor eigen website?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je bedoelt om uit te pakken?
Rechtsklik op het ZIP bestand en kies voor Openen met
Onderaan zie je dan Standaard programma selecteren.
Koppel 7-zip aan het bestand om te openen en vink het vakje aan. Dit type bestand altijd openen met

Hoi Frederik,
Nou, van een paar jaar geleden, toen ik nog niet zo'n snelle internet-verbinding had, weet ik nog dat op de kompozer.nl site een link "Download Kompozer" stond. Klikte je daarop, dan werd niet Kompozer (ter waarde van 7.7MB) gedownload, maar een reuze-zip van 90MB. Dat duurde wel even voordat deze binnen was, en toen bleek ik de Cursus Kompozer te hebben gedownload (incl. Kompozer zelf). Dat stond er niet bij! Verder gaf de naam van de site en het Kompozer-logo de suggestie (zeker voor mensen die nog niet erg thuis zijn in het internet-gebeuren) dat het gaat om een officiële Nederlandse site van [url]www.Kompozer.net[/URL] zelf. Net zoals microsoft.nl van microsoft.com is, enz. enz.
PR- en zoekmachine-technisch een goede zet om de domeinnaam over te nemen met .nl extensie, maar dan zou ik zeker op de homepage expliciet vertellen dat het niet de site van Kompozer is (en van wie dan wel).

• Uit de toenmalige cursus-pdf:
    "Start de browser en typ in de adresbalk: kompozer.nl. Klik vervolgens op de Download Kompozer pagina en download Kompozer. Kies voor het bestand opslaan. (...) Er bevindt zich nu in de map Mijn documenten een map Cursus Kompozer 2009."

Nog een paar jaar eerder gebeurde hetzelfde, maar toen met een Kompozer-versie die niet de laatste was, terwijl op de hele Kompozer.nl geen link stond naar de officiële Kompozer-site, als ik me goed herinner.
Vandaar mijn opmerking.

Maar je hebt gelijk, ik had even moeten checken hoe de kompozer.nl site er nu bij staat. Dat levert op:
  • Nog steeds geen link naar de officiële Kompozer-site.
  • Op de voorbeeld-site met cursus-resultaat staat op de link-pagina "De website van Kompozer (de cursus en alle bestanden en programa's)" - voor de goede verstaander is dat dus niet de website van Kompozer, maar de kompozer.nl site.
  • De auteur van de site/cursus, Freek volgens de contactpagina, heeft inmiddels het downloadbeleid veranderd. De 90MB komen nu niet meer zomaar binnen, de cursus all-in kost nu € 2,=.
  • Er staat nu wel een link bij om Kompozer direct te downloaden.
  • Maar die link voert niet naar de download-pagina van Kompozer.net (c.q. sourceforge.net), maar naar con-nect.nl/linkcounter.php?ID=35925.

Al met al:
  1. Mijn waarschuwing om niet naar kompozer.nl te gaan was vooral vanwege die 90MB, en een mogelijk verouderde versie. Dat was de strekking van mijn "niet naar kompozer.nl" bij mijn download-suggesties van reactie nr. #30 hierboven. Maar het grote bestand kan je nu niet meer argeloos downloaden, dat had ik moeten controleren. Mijn spijtbetuigenis hierover.
  2. Of je het Kompozer-logo qua copyright mag gebruiken als website-logo (met ook de naam Kompozer erbij), weet ik niet; ik denk van niet, want Kompozer heeft het copyright van de afbeelding (tenzij die door de maker van kompozer.nl gemaakt is), en via het merkenrecht zal Kompozer ook een beschermde naam zijn.
  3. Verder is er niets mis met kompozer.nl - van mij mag alles. :)
  4. Als gevraagd was naar een cursus Kompozer, had ik wie-weet wel naar kompozer.nl verwezen.
  5. Alleen zal ik altijd staande houden dat je voor downloaden van een programma altijd bij de site van het programma zelf moet zijn.
  6. Niet alleen vanwege de veiligheid (je weet nooit zeker of een via-via-download 100% betrouwbaar is), maar ook omdat als er updates of andere belangrijke mededelingen zijn, die het eerste op de officiële site staan. En er zijn zo te zien aardige add-ons te downloaden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
PS: De kompozer.nl site is zelf niet met Kompozer gemaakt: uit de broncode valt op te maken dat het een Artisteer en/of Joomla site is. ;)
De nieuwe officiële Kompozer-site zal trouwens ook niet met Kompozer gemaakt zijn. Die komt nogal Wordpresserig over, en ziet er php/CMS-aangedreven uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan