welk temp progamma voor cpu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinberto

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2010
dag,

ik zit met een probleem, welke programma kan ik het beste gebruiken voor temps, welke is het meest betrouwbaar, want ik durf nu niet verder meer over te clocken,
hij staat op 4.3ghz, maar realtemp zegt full load rond de 75 a 80 graad, CPUID hardware monitor zegt het zelfde, speedfan zit lager, speccy zegt ook rond de 80, maar mijn moederbord eigen software zit er gemiddel 20 graden onder.

wie kan mij helpen?

De meest betrouwbare "bron" van informatie, kan je vinden in je BIOS.

PC Wizard en Rivatuner (voor GPU) zitten vaak dicht bij de temperaturen die het bios opgeeft (bij mij).

Ik weet niet welke processor je hebt overigens, maar als ik jou was had ik allang de koeling aangepast om te zorgen dat de processor onder full-load niet warmer dan 65°C - 75°C wordt.

oja, ik heb een i7 3770k op 4.3ghz, met een asus sabertooth z77, ik heb zelf een beetje verder gezocht, maar word niet echt wijzer, wat ik gevonden heb is dat ze zeggen dat de temp in thermal radar dat dat de sensor is van onder de cpu, en realtemp en die progjes die gebruiken sensor in cpu, kan dit kloppen?

EDIT:
Als ik idle draai dan is temp van thermal rader en realtemp wel hetzelfde?!

Laatst bewerkt:
Dat zou maar zo kunnen, weet ik niet zeker. Op Google lees ik al gauw dat er diverse sensoren in "belangrijke" onderdelen van het moederbord zijn gestopt, dus in-weze krijg je via de software van je moederbord iets gedetailleerder informatie dan via andere programma's.

dat klopt, maar is de temperatuur van de cpu van het meegeleverde software welk kloppend?

Dat weet ik dus niet zeker ;), het BIOS is vrijwel zeker het meest 'in de buurt' qua temperaturen, al is 't nogal lastig om in een CPU test direct naar je bios te gaan.. :)

Wat ik in dit geval zou doen, is het hoogste temperatuur wat je krijgt, aanhouden. (Overigens, als je Speedfan gebruikt, zoek dan een ander programma op. Speedfan zit er vaak nogal vaak (heel erg veel) naast qua temperaturen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan