Welk type schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopper

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Ik wil een grotere harde schijf aanschaffen omdat de schijf die ik nu heb vele malen te klein en te langzaam is. Hoe weet ik welke schijf ik kan kopen?

Ik heb nu een Maxtor 6l04032 (40 GB IDE 7200)op een Dell Dimension 4400.

Heeft iemand een tip?

Thanks!

In principe elke IDE schijf, indien deze niet wordt herkent, qua groote, is er altijd nog de overlay software van de schijffabrikant, om hem te laten herkennen.

Kijk eens hier om je bios te updaten (in de laatste versie zijn er bugs verholpen v.w.b. sommige HD's). Ook de chipset drivers staan hier.
Ik kon niet zo gauw een handleiding vinden dus wat je mobo aankan v.w.b max aantal GB's weet ik niet (wel belangrijk!!). Zou je de DELL service desk even moeten bellen.

Nog als aanvulling wat achtergrondinformatie op Tekst en Uitleg.

De Sata-schijven zijn momenteel erg in opmars, al dan niet in Raid-opstelling.

Meer over Sata/Raid vindt je op Disk Idee.

Bedankt voor de antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Weet inmiddels welk type mobo ik heb, intel D845PT. Iemand bekend met dit mobo?

Welk soort harde schijf ik hier op aan kan sluiten (IDE/???) en welke snelheid(?) 100 of 133 en of het een schijf van 320 GB ondersteund.

De grootte maakt niet uit, die is altijd aan de praat te krijgen, indien hij niet wordt herkent, qua grootte, daar is, zoals ik al eerder aangaf, een tool van de hdd fabrikant voor te gebruiken, en ja, een IDE schijf.

Ok, bedankt. Dan ben ik er in principe wel uit. Alleen nog benieuwd naar het verschil tussen ATA 133 en 100. Wat heeft dit voor invloed?

Voor jouw bord niets, die ondersteund maximaal ATA100, maar 133 draait er ook gewoon op, maar dan als 100, het geeft alleen de snelheid van de interface aan, niet de werkelijke snelheid, van de schijf zelf.

Thanks. Nu heb ik twee schijven op het oog, een seagate PATA schijf en een Maxtor ATA 100.Beide 16MB cache. Wat is het verschil tussen de PATA en de ATA..

Volgens mij moet ik dan alles wel weten :o

Alles is te vinden met Google:p , maare, dat is hetzelfde, alleen SATA, of SCSI, is anders.

Thanks! Het wordt de Seagate Barracuda 7200.10 320Gb! Ga m meteen bestellen.

Bedankt voor je snelle replies!!:thumb: :thumb:

Nou, ik dacht laat ik het eerst even zonder bios update proberen....helaas.
Schijven worden herkend, maar bios is terug naar defaults gezet??? Weet 100% zeker dat ik geen wijzigingen heb gedaan!

Nu wordt de Secondary IDE Master en Slave niet meer herkend...dit zijn mijn dvd en cd-rom speler....

De eerste keer starte de pc wel op met de cd, maar er werk maar 131 GB herkend.....

De twee schijven staan wel goed als Master en Slave....

What's next?

Alvast bedankt!:thumb:

Herkenning zou idd zonder bios update ook moeten kunnen, wel zal de hdd herkenning in de bios op auto gezet moeten worden, bij oudere biossen zul je dat handmatig moeten doen.

Ook de jumperinstellingen goed nazien, en de master aan het einde, en de slave in het midden aansluiten, aan de lange zijde van de ide kabel, vanaf het moederbord.

Misschien zit de kabel van de cd/dvd dives niet meer goed, dat ze daarom ze niet meer herkent worden.

Die 131 gig, kun je herstellen door de 48 bit lba te veranderen, door hier dat tooltje ervoor op te halen, en te gebruiken.

Nou, gaat weer niet vanzelf! Kan niet meer via CD opstarten. Als ik nu het boot device menu oproep is het helemaal leeg..... Kan dus niet de bios updaten met de cd die ik heb gemaakt en ook de 48 bit Iba cd niet laden...

Wel als ik nu de bios in ga zie ik de alle schijven en cd/dvd spelers staan. Ook de schijfruimte in de bios staat gewoon goed. Alleen in het onderdeel "Boot" kan ik alleen nog maar quick boot en quiet boot aanpassen. Er staat niets over boot volgorde.....

:confused: :confused:

Probeer het opnieuw, trek alles eruit, en begin van voren af aan, jumpers goed nazien, kabels goed aandrukken, eventueel een bios reset, en kijk in de bios goed waar je moet zijn, voor de bootsequence, die zit niet bij de schijfvolgorde.

Nou, ik heb een bios update disk gemaakt en die tool voor de seagate schijf gebruikt en kon meteen weer kiezen om met cd op te starten. Bios ziet er ook weer goed uit.

Het programma van seagate zei dat de schijf eerst max 137 gb heeft en als windows erop staat kan ik de voledige grote partitioneren....

Windows installatie loopt nu dus lijkt te gaan lukken!:thumb: :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan