Welke bios-update?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Ik heb een MS-6507 moederbord.
Tot zover geen probleem, nu zat ik te zoeken op de site van microstar, naar een update voor de bios.

Nu zijn er verschillende soorten van dit moederbord. Welke moet ik nu hebben?

Ik heb met Aida32 hetvolgende gevonden over mijn systeem:

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 02/27/2002-i845-W627HF-6A69VM4DC-00
Moederbordnaam MSI MS-6507

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 3200 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 133 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 267 Mhz
Bandbreedte 2133 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type Intel Hub Interface
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 267 Mhz
Bandbreedte 267 MB/s

Moederbord Technische Informatie
CPU Sockets/Slots 1
Expansie Slots 3 PCI, 1 AGP, 1 CNR
RAM Slots 2 DIMM
Geïntegreerde apparaten Audio
Groottefactor(Form Factor) Micro ATX
Moederbordafmeting 230 mm x 240 mm
Moederbord Chipset i845D

Moederbordfabrikant
Firmanaam Micro-Star International
Productinformatie http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_list.php
BIOS Download http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_list.php

Wie kan mij helpen?

Waarom een Bios update?
Als je geen problemen hebt, zou ik het je afraden.
Het Bios flashen met de verkeerde of je krijgt een fout, dan kan je het moederbord weggooien.:confused:

Dat laatste risico ken ik, vandaar dat ik het nog nooit heb gedaan (op wat voor computer dan ook).

Ik heb nog steeds een probleem met een videokaart (Zie elder voor een topic hierover) en iemand van de winkel die had het idee dat mijn moederbord wellicht geen agp-8 ondersteunt (omdat mijn oude videokaart een agp-4 kaart is en wel normaal werkt) en dat een bios-update dit wellicht oplost.

Geen idee of dit werkelijk zo is. Zoveel verstand ervan heb ik niet.

Als dit;
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/MSI MS 6507.htm
jou moederbord is, dan ondersteund ie geen 8x AGP.
Een bios update lost dit absoluut niet op.
8x AGP heeft een nieuwere AGP-slot op een moederbord.
Deze is langer dan de 4x AGP-slot.

iemand van de winkel die had het idee dat mijn moederbord wellicht geen agp-8 ondersteunt en dat een bios-update dit wellicht oplost.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar die persoon weet dan echt niet waar ie het over heeft.:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Geplaatst door marsmannetje
Dat laatste risico ken ik, vandaar dat ik het nog nooit heb gedaan (op wat voor computer dan ook).

Ik heb nog steeds een probleem met een videokaart (Zie elder voor een topic hierover) en iemand van de winkel die had het idee dat mijn moederbord wellicht geen agp-8 ondersteunt (omdat mijn oude videokaart een agp-4 kaart is en wel normaal werkt) en dat een bios-update dit wellicht oplost.

Geen idee of dit werkelijk zo is. Zoveel verstand ervan heb ik niet.

AGP4x-kaarten werken in AGP8x-sloten en andersom ook. Dus die verkoper l u l t maar wat.

Hier in ieder geval de juiste BIOS download-link voor je moederbord:
http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=37

Geplaatst door Muurhond
AGP4x-kaarten werken in AGP8x-sloten en andersom ook.
Ik zie jou dit nu typen.
Ben ik, wat de langere AGP-slot, nu in de war met 8X AGP pro?

Geplaatst door crash

Ik zie jou dit nu typen.
Ben ik, wat de langere AGP-slot, nu in de war met 8X AGP pro?

Euh, ik snap die regel niet helemaal? :D

Ja ik had ook vrij weinig aan zijn tips, maar ja aangezien ik er zelf 0,0% verstand van heb (tenminste van dit soort dingen..) kon ik er ook weinig mee.

Maar jullie weten dus zeker dat het niet uitmaakt of mijn moederbord al dan niet agp 8x ondersteunt?

Als dit;
http://www.kieskeurig.nl/nl/product...20MS 6507.htm
jou moederbord is, dan ondersteund ie geen 8x AGP.
Een bios update lost dit absoluut niet op.
Hij lijkt er verdacht veel op, alleen het verschil is dat hetgeen geel is op het plaatje (soundcard gedeelte) bij mij creme is. En het MSI-plaatje midden op het moederbord is bij mij goudkleurig (onee... dat is een soort cooler wat erop zit..)

Geplaatst door Muurhond
Euh, ik snap die regel niet helemaal? :D
Nu ik het terug lees, vatte ik hem zelf ook ff niet.:p

Ik gaf eerder aan dat een 8X AGP-slot langer is, dan de 4x AGP-slot.
Dus de videokaarten die 8x AGP ondersteunen, zijn ook langer.
Nu zet jij dit neer;
Geplaatst door Muurhond
AGP4x-kaarten werken in AGP8x-sloten en andersom ook.
Andersom lijkt me dan moeilijk gaan als die videokaarten langer zijn en in een 4x AGP-slot moeten.

Nu was mijn vraag;
"Ben ik, wat de langere AGP-slot, nu in de war met 8X AGP pro?"
Met andere woorden, zit er verschil tussen de 8x AGP en de 4x AGP, qua lengte van de AGP-slot?
Of is dit alleen met de 8x AGP PRO?

Geplaatst door crash

Nu ik het terug lees, vatte ik hem zelf ook ff niet.:p

Ik gaf eerder aan dat een 8X AGP-slot langer is, dan de 4x AGP-slot.
Dus de videokaarten die 8x AGP ondersteunen, zijn ook langer.
Nu zet jij dit neer;

Andersom lijkt me dan moeilijk gaan als die videokaarten langer zijn en in een 4x AGP-slot moeten.

Nu was mijn vraag;
"Ben ik, wat de langere AGP-slot, nu in de war met 8X AGP pro?"
Met andere woorden, zit er verschil tussen de 8x AGP en de 4x AGP, qua lengte van de AGP-slot?
Of is dit alleen met de 8x AGP PRO?

Ow bedoel je dat....Zeg dat dan! :p

Wat betreft de verschillen; een AGP8x-poort is evenlang als een AGP4x-poort. Een AGP 8xPro-poort heb ik zelf eerlijk nog nooit van gehoord.

Maar de topicstarter heeft een AGP4x-poort op zijn moederbord zitten en zijn kaart is ook AGP 4x.

Zolang zijn AGP4x-kaart niet een 3.3volt-versie is, moet die kaart prima werken op het moederbord.

Geplaatst door Muurhond

Ow bedoel je dat....Zeg dat dan! :p

Wat betreft de verschillen; een AGP8x-poort is evenlang als een AGP4x-poort. Een AGP 8xPro-poort heb ik zelf eerlijk nog nooit van gehoord.
Dat zeg ik, Gamma.:D

Ik heb zelf een 8x AGP PRO-slot op m'n moederbord.
(Gigabyte GA-8KNXP)
Deze is langer, dan de 4x AGP die ik ken.
Er zit ook een plastic dingetje(weet het andes ff niet te omschrijven:p) in het eerste deel van de AGP-slot.
Dit is dus kennelijk het "Pro"gedeelte.
Het plastic dingetje moet er ook in blijven als er geen 8x AGP pro in zit.
Ik heb zelf (nog) geen andere 8x AGP moederbord in m'n handen gehad.
Vandaar mijn vraag.

Als je een MSI-plankje hebt moet je sowieso niet ZELF gaan zoeken naar updates en / of installeren. MSI heeft DE perfecte tool voor dit klusje (meegeleverd bij je mobo) en dat is het kleine progje "MSI live monitor". Installeer dit, update het en desgewenst "kijkt" 't 1x per week / maand naar je pc, logt in in Taiwan en "kijkt" of er voor je mobo nieuwere / betere ondersteuning is. De veranderingen t.o.v. een vorige bios worden daarbij vooraf HEEL duidelijk aangegeven, m.a.w. als het oplossingen bevat die jou niet aanspreken moet je vooral NIET updaten.

Heb je het proje Live update niet, dan kan je dat zo van de site van MSI afplukken.

hallo mensen, ik heb ook nog een vraagje.
Heb ook MSI moederbord en het progje live update van de site gehaald. Op zich goed maar kan ik dan ook klakkeloos alle updates en vernieuwde drivers installeren. Update gaf ook aan dat ik de bios moest flashen, nadat ik bios protection moest uitschakelen.
Het video-bios is bij mij meer dan 2 jaar oud.
En kan het daarna wezen dat ie mijn harde schijf van 80 gig wel helemaal ziet, zodat ik deze als systeemschijf kan maken, ipv mijn schijf van nu (4gig)?

nee dus, NIET klakkeloos updaten, zelfs de bios update niet. MSI geeft in het schermpje waarin jouw huidige biosversie staat vermeld ook weer wat de nieuwe bios voor versie heeft, maar wat belangrijker is :

WAT de wijzigingen voor invloed hebben / welke bugs eruit gehaald zijn. Als jij daar leest dat de verbeteringen voor jou niet interessant zijn, dan moet je niet flashen. Voorbeeld ? MSI updates de ondersteuning voor de onboard netwerkkaart, terwijl jij een pci netwerkkaart hebt. Het is dan onzinning om te gaan flashen met alle daarbij behorende risico's.

En wat de overige progjes betreft: de enige die ik update zijn de drivers voor de VIA chipset, ALLE andere leuke / interessante tools van MSI zoals fuzzi logic etc. etc. gebruik ik niet, dus update ik ze niet, maar goed, da's natuurlijk een heel persoonlijk iets, voor hetzelfde geld gebruik jij al die tools wel.................

ok Pasja, de datum die bij de live bios onder nummer 3 staat is hetzelde als die bij Aida (10-07-02).
Bij de via updates (drivers) staan de chipset driver en de via97 sound drivers, die kan ik dus wel downen?
Current version hier is trouwens unknown. Bedankt voor je snelle reactie trouwens.
groet
hunter

Ja, die VIA chipset kun je gewoon downloaden en installeren en hetzelfde geldt voor de VIA97 sound drivers, echter, HEB je een losse geluidskaart of maak je gebruik van de onboard geluidschip ? In het 1e geval (losse kaart) is het dus redelijk zinloos om de update te downloaden.

toch nog even een nuance aanbrengend :

een objectieve lezer zou kunnen vragen : "Waarom de chipsetdrivers (4in1) WEL updaten en het bios niet ?" "Gelden voor de chipset drivers dan niet dezelfde regels als voor de bios". Het antwoord op deze vragen luidt "Nee". O.a. omdat de VIA chipsetdrivers in het verleden bij sommige software conflictjes veroorzaakte, -en natuurlijk de standaard continue kwaliteitsverbetering- zijn de drivers nog steeds in ontwikkeling. Een heel "mooi" voorbeeld was bijvoorbeeld het progje InCd wat bij Nero 5.* werd meegeleverd. Toen ik 2 jaar terug mijn pc kocht en alles had geinstalleerd, kwam ik heel vaak kleine vastlopertjes tegen als ik InCd gebruikte. Ik ben toen gaan speuren naar de oorzaak en ontdekte, ver, ver weggestopt op de site van Ahead, dat InCd NIET geschreven was voor Via chipsets. Je kon het wel gebruiken en als je geluk had, merkte je er niets van, maar er waren veel gevallen bekend van AMD platforms met dus de VIA chipset aan boord, waarbij InCd "vervelend" deed. Omwille van dit soort redenen is het dus handig om de chipset drivers WEL te onderhouden met updates, dit in tegenstelling tot het bios.

Laatst bewerkt:
Zo, kinderen op bed en weer present.
Pasja, bedankt voor deze uitleg, het is weer een stukkie duidelijker geworden allemaal. Ik heb wel een pci-kaart maar momenteel gebruik ik het onboard geluid.
groet
Hunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan