Welke fan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maak je kast eens open en kijk of er plaats is achterin de kast (meten) ook ivm de schroeven
Waar je ook op moet letten is of de fan een aansluiting voor het moederbord heeft of een die je op de voeding kan aansluiten, en of je moederord wel een aansluiting heeft voor de kleine stekker, zie foto

http://www.pctechguide.com/images/tutorials/MBoard/Fan.jpg

plek is er genoeg maar ik heb geen idee waar ik alles moet aansluiten, ik zie wel 1 wit dingetje waar sys fan op staat en een aansluiting is voor een driepuntsstekker (denk ik)

Laatst bewerkt:
plek is er genoeg maar ik heb geen idee waar ik alles moet aansluiten, alsk eenmaal weet is het aansluiten geen punt...

Direct op je voeding of op het moederbord.
Als 'ie op het moederbord wordt aangesloten, kan je de fanspeed ( snelheid van rotatie van de fan ) aanpassen met software.

Als het goed is zit er op je moederbord een aan sluiting ''system fan'' en das dezelfde aansluiting als je processor fan, dus ff zoeken, zie foto van aansluiting processor fan

5yt5bwy.jpg

(system fan das de correcte, zag het te laat in je bericht)

Laatst bewerkt:
ok dat klopt, nu zie ik ook dat daarnaast een draadje loopt naar een connectortje (als je het zo noemt) 4 gaatjes voor pinnen. is dat er ook 1tje die ik nodig heb?

nee, das een keuze die je zelf maakt, of de kleine of de grote stekker, niet samen
De meeste fan's die ik heb gezien hebben niet beide

maar heb ik die nodig om te zorgen dat mijn fan draait, er staat trouwens ook cd in bij...

Effe voor de duidelijkheid

je hebt fans met een kleine stekker
je hebt fans met een grote stekker
je hebt fans met beide stekkers

Waarom grote en kleine?

Niet iedereen heeft een fan aansluiting over op het moederbord en dan is het natuurlijk wel handig dat je kan kiezen tussen een moederbord stekker of een stekker die je op de voeding aansluit

Beide stekkers hebben de zelfde functie, nl de fan laten draaien, het heeft dus geen nut om beide stekkers aan te sluiten
In jouw geval kan je er dus een kopen met een kleine stekker en rechtstreeks op het moederbord aansluiten

Zie foto:

4xmwftu.jpg

Als je nu dus een fan koopt met 2 stekkers dan maak je de grote vast aan de rest van de kabels en dus niet gebruiken

nu begin ik in de war te raken :( srry als je denkt dat ik nogal dom maar dit is nogal een lastige kwestie, wat daar in de hand wordt gehouden is toch een driepuntsstekker? en waaraan moet ik die andere kabel dan aan aansluiten?

Voor mensen die geen 3 puntsaansluiting hebben is de grote stekker, jij hebt die aansluiting wel op het moederbord en hebt dus niet de grote stekker nodig.
Die grote stekker kan je op de voeding van de pc aansluiten als je geen 3 puntsaansluiting op je moederbord hebt, die jij dus wel hebt
Beide stekkers zijn voedingstekkers, dus wat voor een stekker je gebruikt maakt niets uit voor de fan hij draait op beide stekkers.

Je moet dus maar 1 van de 2 stekkers gebruiken, in jouw geval de kleine stekker en dus kan de grote achterwege blijven die gebruik je dus niet.
Bind de draad van de grote stekker dus aan de andere kabels vast om ervoor te zorgen dat ie niet los hangt in je kast en bv in een fan kan komen.

ah op die manier :D, dus het is gwn even inpluggen en ik ben klaar?

Voor een systeem fan niet echt een voorkeur, wel zijn de iets duurdere wel meestal stiller

Nee, alleen goed op het formaat letten en kijken of er verschillende standen op zitten, dus lage snelheid - middelmatig - snel, als je dat nodig vindt.

ok :thumb: heel erg bedankt allemaal ik ga zo is ff lekker een fannetje bestellen :D

Waarom in je sidepanel? Ik zou ervoor kiezen om een 80 mm in je frontpanel te monteren(achter de harde schijven), en in je back panel een 120MM fan.
Hiermee is de airflow beter in je kast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan