Welke firewall

Status
Niet open voor verdere reacties.

CookiesMonster

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Wie kan mij helpen. Ik gebruikte altijd Sygate Personal Firewall op mijn servertjes thuis maar Sygate is niet meer...

Wat is nu een goede firewall. Hij moet goed functioneren op een XP Workstation maar ook op een Windows 2003 Server.

Suggesties?

Groet,

Cookie!

Ik heb zone alarm pro gehad. Had hier niet zo'n beste ervaring mee omdat hij steeds hetzelfde bleef vragen. Voor mij dus geen zone alarm meer.

Groet!!

Wie kan mij helpen. Ik gebruikte altijd Sygate Personal Firewall op mijn servertjes thuis maar Sygate is niet meer...

Wat is nu een goede firewall. Hij moet goed functioneren op een XP Workstation maar ook op een Windows 2003 Server.

Suggesties?

Groet,

Cookie!
Sygate is niet meer, hoe kom je daarbij. Speciaal voor jou ;)

Privé gebruik ik voor mijn Windows XP PC's altijd Zonealarm Pro. Niet 100% volmaakt, maar wat ie moet doen, doet ie goed..

Hmm... je praat over een Windows 2003 server. Is dat een server voor privé gebruik of zakelijk gebruikt?
In het laatste geval zou ik een goede hardware firewall (Cisco Pixie of iets dergelijks) in combinatie met MS ISA willen adviseren.... (eigenlijk zou ik dat ook in de eerste situatie willen adviseren, maar dat kan een beetje duur worden en stelt ook behoorlijke eisen aan de server).

Rob.

nee, servertje is prive gebruik. Ben aan het stoeien met SBS.
Heb even zitten kijken bij WinRoute. Ik dacht dat dit een proxy was. Blijkbaar is dit uitgebreid met firewall functionaliteit. Wat ik niet kan vinden is of hij ook real-time checked zoals Sygate doet. Dus als een applicatie iets wil dat hij dat meld.

Cookie!

Hmmm... maar is dat real time checken iets dat je wilt op een server?

Op een werkplek zeg ik ja....

Maar op een server definieer je van te voren wat mag en wat niet mag. Ik zelf zou niet elke keer dat een applicatie toegang naar het net wil op mijn server console een vraag willen beantwoorden of dat mag of niet (dat mag ie naar een logfile wegschrijven zodat ik op mijn gemak eens kan bekijken wat er allemaal gaande is.... maar standaard moet ie gewoon alles stoppen wat nog geen rechten heeft om naar buiten te gaan)
Op de server geef je aan applicatie A mag naar internet.... of dat poortje mag gebruikt worden (of juist niet).
Werkt een applicatie die toegang moet hebben naar het net niet, dan ga je kijken waarom niet? Een poort teveel dichtgeknepen? Een gekke DLL die ook toegang tot het net will... enz... enz...

Mijn werkwijze is altijd: Een server knijp je zoveel mogelijk dicht en je geeft bewust vrij wat noodzakelijk is.

:)

Rob

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

OK, ik ben het eens met je standpunt. Ik ben steeds die realtime checkers gewend.
Maar ik begrijp dus dat je met WinRoute per applicatie toegang kan geven?

Groet,

Cookie!

Je heb Sygate nu wel of niet? Zo niet waarom download je hem niet. :confused:

Ik heb Sygate idd 5.5 heb ik nu nog.. jij bied nu 5.6 aan.
Maar ik dacht dat het was gestopt. Als ik nu mijn firewall ga vervangen en configureren en het is nog steeds een product wat niet meer ge-update word wat schiet ik er dan mee op. KERIO is nog volop verkrijgbaar dus word ook nog ge-update.

Snap je wat ik bedoel???

Een firewall hoeft niet per se upgedate te worden.
Als je de firewall maar goed configureert en alles goed instelt dan werkt ie even goed als een firewall die wel wordt ge-update.

Niet helemaal mee eens.

Natuurlijk is het van het grootste belang dat een firewall goed geconfigureerd is, dat staat als een paal boven water.

Maar toch kan het best ook wel belangrijk zijn om je firewall "up te graden". Ook firewalls kunnen bugs bevatten, nieuwe functionaliteit kan bij tijden ook zeer gewenst zijn. De "tegen-partij" zit niet stil, dus kunnen wij dat helaas ook niet.

Groeten,
Rob.

Tuurlijk, een hele software-update is soms wel af en toe nodig.
Maar voor een firewall is het minder belangrijk om ge-update te worden dan voor een anti-virusprogramma.

Maar toch kan het best ook wel belangrijk zijn om je firewall "up te graden". Ook firewalls kunnen bugs bevatten, nieuwe functionaliteit kan bij tijden ook zeer gewenst zijn. De "tegen-partij" zit niet stil, dus kunnen wij dat helaas ook niet.

Groeten,
Rob.
Wil jij mij van de laatste vijf jaar laten zien dat er melding is gemaakt van het feit dat, in dit geval Sygate, ge-update moest worden i.g.v. lekken.

Mijn opmerking was een algemene opmerking en niet op een specifieke firewall gericht.

Groeten,
Rob.

Mijn opmerking was een algemene opmerking en niet op een specifieke firewall gericht.

Groeten,
Rob.
Prima doen we het op jouw manier.;) Wil jij mij van de laatste vijf jaar laten zien dat er melding is gemaakt van het feit dat een firewall ge-update moest worden i.g.v. lekken.

Toch snel wat gevonden: :p

http://www.technewsworld.com/story/33199.html
(BlackIce is geupdated hiervoor)

Van het weekend thuis wil ik er wel serieus op ingaan. Ik kan me herinneren dat ik wel een aantal zaken via CERT voorbij heb zien komen :).

Groeten,
Rob.
En zo hoort het :thumb: Je kan wel iets beweren maar bewijzen willen we zien :p :thumb: Maar over het algemeen hoeft een firewall niet ge-update te worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan