• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

welke formule ben ik hier nodig???

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoedy

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2012
Hallo

Wil een excel-bestand maken om kwaliteit in te voeren. Hierbij moet gekeken worden naar meerdere cellen. Als onder A t/m L een getal van 0 t/m4 komt moet er in de kolom "Kwaliteit" een A verschijnen.
Als er onder A t/m L een 5 of groter verschijnt moet een X verschijnen. Er moet dus telkens naar meerdere cellen "gekeken"worden.

Wie weet hier een formule voor. Zie bijlage als voorbeeld.

Gr Sjoedy

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Bedankt voor de snelle reactie. Ga het direct proberen.

Sjoedy

Helaas Thoralf

Lukt zo niet. Het moet waarschijnlijk een formule zijn met als/en/of.

Misschien was de vraagstelling niet geheel duidelijk. Al komt er in elke cel een getal 3 dan nog wordt het A-kwaliteit. Maar als er ook maar in 1 cel een 5 of hoger komt is het onmiddelijk X-kwaliteit.
Dus het gaat er niet om dat de cellen opgeteld worden.

Gr Sjoedy

Code:
=IF(MAX(D11:S11)>=5;"x"; "a")

Werkt dit ?

Maar als er ook maar in 1 cel een 5 of hoger komt is het onmiddelijk X-kwaliteit.
Dus het gaat er niet om dat de cellen opgeteld worden.

Wat gaat er in het voorbeeld fout?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In het voorbeeld gaat het goed. Krijg de formule niet gekopieerd naar mijn sheet. Ben nog aan proberen

Gr Sjoedy

De formule van Thoralf is een matrix formule en moet afgesloten worden met <ctrl> <shift> <enter>
Mijn 'max' formule kan gewoon ingevoerd worden en doet volgens mij het zelfde.

Heb een nieuw voorbeeld bijgevoegd. Is iets uitgebreider. Dacht dat het er niet toe deed, maar waarschijnlijk heeft het 1 met het ander te maken.
Het gaat er nog steeds om dat de Kwaliteit A of X wordt als de kolommen erachter 0t/m 4 of 5 en hoger geven

Gr Sjoedy

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Sorry Popipipo

Zag jou reactie te laat. Was nog druk in de weer met de formule. Hopelijk geeft mijn nieuwe bijlage iets meer duidelijkheid.

Gr Sjoedy

Jouw laatste voorbeeldbestand maakt jouw vraag er niet duidelijker op, meer in het bijzonder ik kan er op dit moment niets mee in relatie tot de begeleidende tekst.

Het gaat erom dat in de kolommen A t/m l getallen ingevoerd worden. Dit resulteert in de kolommen P t/m AB in een getal 0 t/m 6.
5 en 6 geven in de kolom kwaliteit een X en 0 t/m 4 geven een A.

Gr Sjoedy

In je formules heb je getallen tussen aanhalingstekens gezet.
Dat is niet goed.
Aanhalingstekens gebruik je alleen bij tekst, cijfers is zonder.
Code:
=IF(A5="";"";IF(A5<75,5;[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR]0[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR];IF(A5>77,5;[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR]5[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR];IF(A5>=75,5;[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR]1[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR]; ))))
word dus:
Code:
=IF(A5="";"";IF(A5<75,5;0;IF(A5>77,5;5;IF(A5>=75,5;1;""))))

Gebruik daarna deze formule voor het plaatsen van een X of A
Code:
=IF(MAX(P5:AB5)>=5;"X";"A")

Heb je de ned versie van excel dan IF even vertalen in ALS

Hallo Popipipo

Bedankt. Dit is wat ik zoek. Ga er direct mee aan de slag.

Ook Thoralf bedankt voor meedenken.

Groetjes beiden..:thumb:
Sjoedy

Hallo Popipipo

Nog een vraag met betrekking tot bovenstaande.

Is het ook mogelijk om de formule zo te plaatsen, dat als er niets ingevoerd staat en ook geen kwaliteit verschijnt.
Als ik nu de formule doorvoer op het sheet verschijnt er direct een A. Dit moet eigenlijk niet.

Gr Sjoedy

Even uit de losse pols:
Code:
=IF(count(p5:ab5)=0;"";if(MAX(P5:AB5)>=5;"X";"A"))

Hallo

Dacht dat ik probleem had opgelost met jullie hulp, maar gaat toch niet goed.

Daarom nog een keer de vraag met voorbeeld.

Als ik kolom A (C10) onder invoer een gegeven invoer geeft dit onder R10 een waarde 1 t/m 6.
Gewenst is u dat bij een waarde 1 t/m 4 een A verschijnt in kolom onder Kwaliteit.
Bij een 5 of een 6 zou hier een X moeten verschijnen.
Hierbij moet gekeken worden van C10 t/m AB 10.
Als er in een cel van C10 t/m AB 10 ook maar ergens een 5 of 6 staat wordt het altijd X.
Heb een voorbeeld erbij.Bekijk bijlage voorbeeld1.xlsx

Sjoedy,

Ik weet niet waar de kolom 'Kwaliteit' in je sheet staat maar je kan dit een voudig oplossen met:
Code:
=ALS(MAX(C10:AB10)>5;"X";"A")

Kwaliteit is de gele kolom.
Maar als ik de formule invul geeft dit eerst een "kringverwijzing". Daarna wordt een "0" ingevuld.

Gr Sjoedy

Sjoerdy,

Logisch. Dat komt omdat je 'gele' kolom in het bereik van de formule zit.
Als je de kolom 'Kwaliteit' buiten het bereik van 'C10:AB10' houd gaat het goed.

maar dit is ook je oplossing:
Code:
=ALS(MAX(C10:N10;R10;AB10)>5;"X";"A")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan