Ik probeer - als oefening - een excel-bestand te maken voor het berekenen van de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen (in België) van 13 oktober.
In bijgevoegd bestand vind je volgende info:
Rij 1: vanaf B1: namen van de partijen die deelnemen. Uiteraard gebruik we hier fictieve namen.
Rij 1: K1: aantal te verdelen zetels
Rij 2: B2:G2: aantal geldige stemformulieren voor elke partij
Kolom A: A3:A25: deler, te beginnen met 2 en telkens vermeerderd met 1, tot het aantal, vermeld in K1
In het bereik B3:G24: het resultaat van de deling van het aantal stemformulieren (Rij 2) door de delers in kolom A. Afronden naar beneden.
In het voorbeeld zijn er 23 zetels te verdelen.
We moeten dus op zoek naar de 23 hoogste cijfers.
Dat kunnen dezelfde cijfers zijn. Het aantal cijfers mag de 23 niet overschrijden.
Hier zien we dat het 23e cijfer 151 is (A9), maar 151 komt nog eens voor in G3, en dat is dan het 24e cijfers.
In dit geval kijken we naar het hoogste aantal lijststemmen van de 2e partijen (A1 en F1).
Het quotiënt onder het hoogste aantal lijststemmen, blijft behouden. In dit geval krijgt dus partij A de 23e zetel.
Wie kan me een formule bedenken om dit probleem via excel op te lossen?
Alvast dank.
Jos
In bijgevoegd bestand vind je volgende info:
Rij 1: vanaf B1: namen van de partijen die deelnemen. Uiteraard gebruik we hier fictieve namen.
Rij 1: K1: aantal te verdelen zetels
Rij 2: B2:G2: aantal geldige stemformulieren voor elke partij
Kolom A: A3:A25: deler, te beginnen met 2 en telkens vermeerderd met 1, tot het aantal, vermeld in K1
In het bereik B3:G24: het resultaat van de deling van het aantal stemformulieren (Rij 2) door de delers in kolom A. Afronden naar beneden.
In het voorbeeld zijn er 23 zetels te verdelen.
We moeten dus op zoek naar de 23 hoogste cijfers.
Dat kunnen dezelfde cijfers zijn. Het aantal cijfers mag de 23 niet overschrijden.
Hier zien we dat het 23e cijfer 151 is (A9), maar 151 komt nog eens voor in G3, en dat is dan het 24e cijfers.
In dit geval kijken we naar het hoogste aantal lijststemmen van de 2e partijen (A1 en F1).
Het quotiënt onder het hoogste aantal lijststemmen, blijft behouden. In dit geval krijgt dus partij A de 23e zetel.
Wie kan me een formule bedenken om dit probleem via excel op te lossen?
Alvast dank.
Jos