• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke formule in voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
Wanneer ik een lijst met 500 namen heb en waar mogeliijk meedere keren de zelfde naam voorkomt. Hoe kan ik dan met voorwaardelijke opmaak de cel rood maken als een naam vaker voorkomt?

Dus berekenen dat als A1 waar "Joop" staat gelijk is aan een andere cel in de Kolom A dat B1 Rood wordt?

Deze vraag al vaker voorgekomen.
Gebruik even de zoekfunctie van dit forum en je vindt vast wel een oplossing.

Heb wel gezocht maar kan niks vinden omdat ik niet weet waar ik op moet zoeken!

Het is afhankelijk van HOE je de weergave wil.
Voorbeeld: Als je 3 dezelfde waarden hebt, bv. in A2, A7, en A9, moeten dan alleen A7 en A9 een kleur krijgen, of moeten zowel A2, A7, als A9 een kleur krijgen?

In A1 staat Joop, dan wil ik in B1 dus de formule hebben dat als dat wat in A1 voorkomt nogmaals voorkomt in Kolom A(op a1 zelf na) dat dan B1 rood wordt, ongeacht het aantal keren dat het voorkomt!
En deze formule wil ik dan door kunnen trekken naar beneden(500 cellen) met hetzelfde bereik alleen de rij eruit laten waar de formule instaat(dus als je in b1 werkt, het A2:A500 is en als je in b470 werkt de matrix a1:a469 en a471:a500 is)

In A1 staat Joop, dan wil ik in B1 dus de formule hebben dat als dat wat in A1 voorkomt nogmaals voorkomt in Kolom A(op a1 zelf na) dat dan B1 rood wordt, ongeacht het aantal keren dat het voorkomt!
En deze formule wil ik dan door kunnen trekken naar beneden(500 cellen) met hetzelfde bereik alleen de rij eruit laten waar de formule instaat(dus als je in b1 werkt, het A2:A500 is en als je in b470 werkt de matrix a1:a469 en a471:a500 is)
Die tekst is erg verwarrend.
In de eerste alinea zeg je: als wat in A1staat nogmaals voorkomt (in A2:A500), dan moet B1 rood worden en ook alle andere cellen in kolom B waarvan de overeenkomstige celwaarde in kolom A gelijk is aan A1.
Maar in alinea 2 zeg je: als A470 gelijk is aan A1, dan moet A470 buiten beschouwing gelaten worden en zou dus B470 niet rood moeten worden.
M.a.w.: die 2 alinea's zijn strijdig met elkaar. Je bedoelt waarschijnlijk iets anders, maar wat?

A1 staat Joop; In b1 komt de formule dat als de tekst uit a1 nog voorkomt in a2:a500 dat deze cel(b1) dan rood wordt.

Dit zelfde geldt voor b470; in A470 staat Bas; in b470 komt dus de formule dat als de tekst uit a470 nog voorkomt in a1:a469 en a470:a500 dan wordt deze cel rood(b470)

sorry voor de onduidelijkheid maar begrijp je me nu:o?

Ik denk dat ik je begrijp.
Selecteer B1, kies Opmmak - Voorw. opmaak en stel in als voorwaarde 1: "Formule is" en vul in:
=aantal.als($A$1:$A$500;$A1)>1

Klik in het zelfde venster op "Opmaak", maak je keuze en klik op Ok.
Kopieer deze opmaak naar de onderliggende cellen in kolom B.

A1 staat Joop; In b1 komt de formule dat als de tekst uit a1 nog voorkomt in a2:a500 dat deze cel(b1) dan rood wordt.

Dit zelfde geldt voor b470; in A470 staat Bas; in b470 komt dus de formule dat als de tekst uit a470 nog voorkomt in a1:a469 en a470:a500 dan wordt deze cel rood(b470)

sorry voor de onduidelijkheid maar begrijp je me nu:o?
Nog steeds niet zo duidelijk, want je hebt het over 2 verschiilende bereiken....maar misschien bedoel je dit:
Code:
=AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(A$1;0;0;AANTALARG(A$1:A$500));A1)>1
Dit kan je als formule gebruiken in een voorwaardelijke opmaak, maar natuurlijk ook als gewone formule (als kolom B leeg is tenminste).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan