• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke formule moet ik gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Berichten
1.075
Beste...,

Probleempje met Excel.
Ik heb een soort van rooster en er komen maar 3 waarden voor.
V GB, GB en LGB.
De waarde GB komt per dag 2x voor.
En hier zit het probleem.
Bijgevoegd het rooster en de wens.
Ik wil dus graag een duidelijk overzicht wie wanneer V GB, GB of L GB bij zijn naam heeft staan.
Hoe doe ik dit met formules zodat als ik wat wijzig dit automatisch wordt meegenomen?

Ik hoop dat ik de vraag duidelijk stel.
Dank alvast!

groet,
Dave.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    2,3 KB · Weergaven: 43
Misschien kan de formule INDEX en VERGELIJK helpen, zie bijlage.

grt,
deSmid.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld2.zip
    2,9 KB · Weergaven: 40
Zat ook al te puzzelen kwam er ff niet op.

Mischien wel een leuke toevoeging,
Ik zie dat je dagelijks de code's moet intype...
Mischien vind je het makelijker om dit uit een lijstje te selecteren

Selecteer het gebied waar de code's komen te staan dus bv B2:F7 als in je voorbeeld
ga dan naar het menu DATA >>>valideren bij toestaan kies je voor lijst en als bron typ je:
V GB;GB;L GB en klik op OK

als je nu B2 selecteerd zie je ernaast een pijltje ...nu kan je alleen nog maar 3 keuze's maken V GB ,GB of L GB
Mischien handig met invoeren ..
 
Beide antwoorden zijn helaas niet goed.
Het antwoord van desmid is eigenlijk mijn eigen (tussentijdse) oplossing alleen gebruik ik VLOOKUP (Verticaal zoeken).
Als je in je oplossing kijkt, zie je twee keer dezelfde waarde staan, en da's nu net de tricky part.

wildboy: Helaas zitten er meerdere waarden in die mogeljk zijn.
Eigenlijk ontelbaar, want plaatsnamen kunnen ook voorkomen.
Dus dat wordt lastig.
 
begrijp ik het dan goed dat de waarde V GB en L GB maar 1x mag voorkomen en GB 2x (zo had je het al gesteld in je eerste vraag natuurlijk)
Je kan best inbouwen dat zodra de gegevens hieraan voldoen dat de rest van de kolom leeg blijft (dit in de tabel met de formules)
Je kan ook, bijv met voorwaardelijke opmaak, in je eerste tabel laten zien dat er aan de voorwaarde wordt voldaan of dat het fout gaat. Tijdens het invullen van de eerste tabel weet je dan al hoe het is en daarop volgend laat je de tweede tabel de gegevens tonen zoals je ze wil hebben en die oplossing heb je al.

Is dit een mogelijkheid en/of wil je hiervoor een voorbeeldje.

Grt,
deSmid.
 
Clit13 zei:
Probleempje met Excel.
Ik heb een soort van rooster en er komen maar 3 waarden voor.
V GB, GB en LGB.

Ok geen probleem..:p Ik maakte dit op uit je vraag vandaar..mijn antwoord
 
@deSmid: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, dus een voorbeeld zou mooi zijn.

@Wildboy: Door het voorbeeld dat ik had gegeven had ik gehoopt dat het wat duidelijker zou zijn.
Ik hoop dat je me kan helpen.

Bedankt!
 
Mijn excuus, ik zie ineens dat mijn voorbeeld formule niet juist is. Inderdaad stopt deze met gegevens zoeken zodra de eerste waarde is gevonden. Dit kan worden opgelost en het voorbeeld dat ik zou geven om de gegevens direct te controleren bij het invoeren doe ik daar dan bij. Misschien tot zo en anders tot wat later op de dag. Privé heb ik zo wat verplichtingen die voor gaan.

Grt,
deSmid.
 
:( Dan ga je toch mooi op je sn..., ik dacht dit op te lossen met CEL zodat je vooraf kunt bepalen op welke regels GB staat zodat je het adres kan bepalen met INDIRECT.
Niet dat ik hiermee ga zeggen dat ik nu opgeef maar zonder VBA is het nog niet zomaar opgelost.

Grt,
deSmid.
 
Met VBA is het waarschijnlijk makkelijker op te lossen, maar met de (matrix) formules in de bijlage werkt het ook.

Eeerst wordt er gezocht of in de zoekrange (weekdag) de gewenste code voorkomt, als deze gevonden is komt er een matrix uit met bijv "waar\waar\onwaar\onwaar\" enz Deze matrix vermenigvuldigen met het rijnummer geeft bij onwaar 0 en bij 'waar' het rijnummer.

Het laagste getal <>0 geeft dan het rijnummer van de eerst gevonden overeenkomst aan. Door indien de uitkomst 0 is er 100000 bij op te tellen kun je met de functie kleinste deze eruit halen. de k geeft dan aan of je de kleinste of 1 na kleinste of de waarde daarna wil hebben.

Met de functies indirect en adres wordt vervolgens de waarde uit deze rij gehaald.

p.s. matrix functie moet je invoeren door de invoer af te sluiten met ctrl+shift+enter.
Met de knop 'formule evalueren' van de werkbalk 'formules controleren' kun je aardig volgen wat er gebeurt. (vanaf excel versie ????)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Clit13.zip
    4 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Deze oplossing had ik zeker nog niet gevonden, heel goed. Ik ga deze vanavond verder bekijken om het echt even te kunnen volgen hoe het in elkaar steekt.
:thumb:

Grt,
deSmid
 
Het is je gelukt!
Ik snap werkelijk niet hoe je het gedaan hebt, maar de tip om de formule op te delen ga ik zo gebruiken.

Hoe kom je er op...... :shocked:

Ontzettend bedankt!
Nu nog hopen dat ik hem kan toepassen in mijn sheet... maar dat gaat me vast wel lukken.
Pluim voor Hans123 !!!:thumb:
 
mmm, helaas werkt bij mij het evalueren van de formule niet.
Ik werk dan ook met Office 2000...
Toch ga ik je formule proberen te ontleden.
Nogmaals dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan