• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

welke functie te gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Ik wil de inhoud van een silo berekenen. Een tabel helpt me daarbij. Wanneer een 'gekende' diepte uit de tabel gemeten wordt, dan kan ik de inhoud makkelijk terug vinden met behulp van vert.zoeken(gemeten diepte;tabel;2)

Maar welke functie in excel kan ik gebruiken om bv de inhoud te berekenen bij een diepte van 18.1 m ?

Het lijkt makkelijk als je de verschillen berekent, deelt , optelt en vermenigvuldigt maar de formule wordt zeeeeeeeeeer lang. Kan ik dit voorkomen en met welke functie ?

Toch graag nog even opmerken dat een bestaande x altijd de overeenstemmende y zou moeten geven...( sterk benaderen).

Weet iemand hoe ik dit best aanpak ?

Stuk van de tabel :

diepte inhoud
in m in ton
16,5 62,0
17,5 56,0
18,5 50,0
19,3 45,0
20,3 40,0
21,2 35,0

Als de silo rechte wanden heeft zou het gewoon een lineaire formule kunnen worden.

Voor het deel van de tabel dat je opgeeft zou deze formule redelijk werken:

=AFRONDEN(26+(22,5-XX)*6;2) waarbij XX staat voor de cel waarbij je het gewicht wilt uitrekenen.

Dit is het reultaat
x y formule
16,5 62 62
17,5 56 56
18,5 50 50
19,3 45 45,2
20,3 40 39,2
21,2 35 33,8

hmmm, negatieve inhoud in silo ....

Zie bijlage, waar ik de formule van Wim toepas. Op het einde van de reeks is de inhoud negatief en dat kan natuurlijk niet.....

toch al bedankt voor de hulp

je hebt toch ok een diamaeter nodig wil je de inhoud berekenen?

Wat men op het werk gedaan heeft is proefondervindelijk gaan vaststellen wat de inhoud van die silo's zijn. Men heeft ( bij wijze van voorbeeld ) 1000 kg bloem in de silo gestort (vanop 29 meter hoogte) en dan het aantal vrije meters boven de bloem als referentie gemeten. Dan opnieuw 1000 kg er bovenop, terug meten, .... enz. Het is namelijk zo dat het opvullen van silo's met bloem niet zo lineair loopt en ook niet zomaar kan berekend worden, vandaar dat men het profondervindeijk aangepakt heeft ....

De eerste 1000 kg valt vanop 29 m hoogte wat een meterstand van 1 m geeft. De tweede 1000 kg valt slechts 28 m diep en komt dan overeen met 1.95 m en niet met de verwachte 2 m, de derde 1000 kg valt dan vanop 29-1-1.95 m en komt overeen met 2.88 enz enz ( pas op , dit zijn fiktieve cijfers)

Mijn vraag is ds niet zozeer om een inhoud te berekenen obv van een 'correcte' wiskundige formule, maar wel op basis van proefondervindelijke cijfers ....

Je hoeft het niet met een lineaire functie te berekenen, een meerdere graads functie kan ook. Dit een beetje uitgewerkt, volgens mij komt een 4e graads functie redelijk in de buurt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan