Welke Hardeschijf en wat betekenen deze termen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

THE PC MEN

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hallo mensen,

Ik heb een oude pc (pentium 1) 200mhz en ik weet niet welk moederbord ik erin heb zitten maar ik weet wel dat de bios pas geleden is geflashd (geupdated). Ik wil er graag een hardeschijf bij in zetten van liefst 40 of 60 Gb.
Mijn huidige hardeschijf is 2.1 Gb 5400rpm.
Welke kan ik heb beste kopen?
Waarvoor is een buffer size?
Ik hoop dat jullie me willen helpen

Alvast bedankt!!!

Laatst bewerkt:
grote schijf

Jammer maar een P1 systeem zal geen grotere schijven accepteren dan 8,4 GB

Misschien dat een bios update kan helpen maar ik betwijfel het.

Grtz.

Waarschijnlijk ga je inderdaad een probleem krijgen met de herkenning in de bios voor de HDD.
Maar daar bestaan programma's voor, te verkrijgen bij de fabrikant van de harddisk.
Een cache geheugen is een interngeheugen op de harddisk waarin de data vast word vooruit gelezen dit maakt de harddisk in het gebruik dus sneller (maar ook duurder)

Afgezien van het feit dat de BIOS je eventuele grote harde schijf misschien niet op de juiste waarde weet te schatten, zou ik eerst nagaan of je er uberhaupt nog ruimte voor hebt. Een moederbord heeft standaard 2 IDE-poorten. Dat is niets meer of minder dan de sluis tussen de gegevens op je harde schijf en je moederbord.
Op elke IDE-poort kun je "slechts" 2 apparaten aansluiten, hetzij 2 harde schijven, cd-rom-spelers of -branders, of dvd-spelers of -branders. In principe kun je dus 4 van dit soort apparaten in je systeem plaatsen. Een term als UDMA-100 geeft de snelheid aan waarmee de poort gegevens van en naar je harde schijf kan lezen of schrijven. Hetzelfde geldt voor ATA of Ultra ATA. hoe hoger het getal achter zo'n term, hoe sneller er gegevensoverdracht kan plaatsvinden.
Snellere harde schijven ontwikkelen in het algemeen ook meer warmte. In een systeem als het jouwe zou ik gaan voor een 5400 pm-schijf.
Misschien dat de oplossing ligt in de aanschaf van een PCI-IDE controller. Naar het schijnt hebben deze uitbreidingskaarten een eigen BIOS, die de beperkingen van de BIOS van het moederbord zouden moeten omzeilen. Maar ook hier geldt: controleer of je de ruimte hebt om een dergeliike kaart te plaatsen. Je moet een PCI-slot vrij hebben, en het lieftst niet degene die net boven het ISA-slot zit. Als er in het ISA-slot een uitbreidingskaart zit, bestaat de mogelikheid dat dat ISA-slot en het dichtstbijzijnde PCI-slot een interupt delen, en dat kan weer leiden tot instabiele systemen...
Het verhaal wordt misschien wel wat technisch. Als je erin dreigt te verdrinken, kan ik je eigenlijk alleen maar adviseren om je handeltje mee te nemen naar een computer-speciaalzaak (of een computerbeurs?) om de zaak daar eens door te nemen....

:thumb: Veel succes!

Re: grote schijf

Geplaatst door tron

Misschien dat een bios update kan helpen maar ik betwijfel het.

Grtz.

Dit is niet zo want een jongen die ik ken heeft een 20 gb hd laten draaien in een 486 dus dat heeft hij wel gedaan met maxblast 2 maar de hd werd wel volledig geaccepteerd. Dan moet er dus in een pentium 1 200 mhz toch wel wat meer in passen??????? toch?????

Ik zou graag van jullie horen of een 60 gb maxtor geaccepteerd word in mijn systeem?????

Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan