Welke kabel heb ik nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Marly*

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Ik zou graag mijn mp3-speler op een homecinemasysteem aan willen sluiten. Daarvoor heb ik een kabel nodig met aan de ene kant 2 uiteinden en aan de andere kant 1 uiteinde. Ik geloof dat het een tulp verbinding wordt genoemd. Dat tulp gedeelte moet in de homecinema en het andere uieinde lijkt op het uiteinde van een gewone koptelefoon die je in de mp3-speler kunt steken. (Hieronder staat en plaatje van de kabel die ik bedoel)

MM-2.gif

Nu heb ik geen verstand van kabeltjes, maar de plaatsen in de homecinema waar je de tulp in kunt klikken zijn rood en wit. Ik heb op internet gezocht naar tulpverbindingen met een rood en wit uiteinde, en die bestaan.
Ik heb ook in de bouwmarkten gezocht en daar kwam ik (uiteindelijk) een dergelijke kabel tegen maar dan met een zwarte en rode tulp (ipv. wit en rood). Ik heb deze kabel gekocht en op zich werkt het wel. Maar ik moet het geluid van de homecinema heel hoog zetten om geluid uit de boxen te kunnen krijgen.

Mijn vraag is dus: zit er verschil in tussen een kabel met wit/rode tulp en wit/zwarte tulp? Zou het kunnen zijn dat het verschil tussen beide kabels is dat de weerstand van de zwart/rode tulp hoger is dan die van de wit/zwarte tulp en dat ik daardoor het geluid zo hoog moet zetten? En zo ja, is dat nadelig voor de apparatuur?

Groetjes Marly

Rood, wit, zwart en geel (de kleuren waarin de betreffende tulpkabels doorgaans te verkrijgen zijn) zijn feitelijk dezelfde kabels, afgezien van de kleur. De verschillende kleuren zijn bedoeld om audio links/rechts en video uit elkaar te houden (maar alledrie kunnen dus wel over dezelfde kabel). Het geluid dat van jouw MP3-speler moet over alle kanalen van jouw homecinemaset verdeeld worden. Dat het uitgangsgeluid als zacht overkomt is dus normaal. Zo heb ik hier onze computer een tijdje via een simpele geluidskaart aan de home cinema gehangen (zonder verschillende aansluitmogelijkheden voor links en rechts) middels eenzelfde kabel als die jij gebruikt, met een soortgelijk resultaat, namelijk dat ik het volume flink omhoog moest schroeven.

Om kort te gaan: Je hebt alles goed gedaan, en dit resultaat is je maximum indien je voor deze manier gaat. Nadelig voor je apparatuur is het niet.

De kleur maakt niet uit. Het uitgangsvermogen van de MP3 speler is te laag waardoor het heel erg versterkt moet worden dit kan nogwel eens vervorming geven. Het is niet nadelig voor je apparatuur. Vergeet vooral niet je volume laag te zetten nadat je de MP3 speler hebt gebruikt het is vooral fijn als je daarna een DVD kijkt en het volume staat nog op max.

Hardstikke bedankt voor jullie duidelijke (en vooral snelle) uitleg! Weer wat bijgeleerd vandaag wat kabels betreft.;)

Groetjes Marly

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan