Welke koeler is kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Mijn zoon heeft een anderdhalf jaar oude computer van Medion, waarbij nu een van de koelers een lagerprobleem heeft.

Ik heb al schoongemaakt met een buisje perslucht: voeding (zat niet veel stof in),
CPU koeler (zat wat meer in) en de koeler van de gafische kaart (zat veel stof in).

Bij koude computer geen problemen, maar zodra mijn zoon gaat spelen dan draait de koeling harder en de lawaai komt terug.

Ik kan niet horen of zien welke koeler kapot kan zijn. Dus mijn vraag is: welke koeler is temperatuurgeregeld? Zijn dat meer dan alleen de CPU koeler?

Die op je processor is vaak temperatuurgeregeld, (wanneer er 3 of meer draadjes aan zitten is ie volgens mij toerengeregeld, dus wordt ie waarschijnlijk door temperatuur geregeld)
Die op je videokaart is vaak ook temperatuurgeregeld
Die op je processor zit kun je door het stekkertje los te trekken tijdelijk uitschakelen om te kijken of dat de boosdoener is.
Het kan dat er nog eentje op je videokaart zit, er kan er nog 1 (of meer) in de behuizing zitten van je PC (voor- en/of achterkant) en dan nog 1 in je voeding.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Wat ik zou doen is de kast open maken.
De pc weer belasten zodat de fan weer lawaai gaat maken.
Nu kun je gericht gaan zoeken waar het geluid vandaan komt, en probeer dan eens voorzichtig met je vinger op de fan te drukken. Zodra het toerental verminderd zal ook het lawaai verminderen.

Wat ik echter niet zou doen is de stekker van de cpu eruit trekken.
Je processor kan oververhit raken.
Je moet de stekker er nooit in prikken als er stroom op het systeem staat, dus voordat je de stekker er weer in kunt doen moet het systeem geheel van de stroom.
Tussen het opstarten en afsluiten zonder koeling zou ik een te groot risico vinden.

Wel in het midden van de fan drukken en niet te hard, anders hebbie au aan je vinger.

Groeten Marcel

Intussen ben ik erachter gekomen dat het de koeler van de voeding is: het is een 600Watt voeding. Indien ik de computer op de dichte kant leg is de voeding helemaal stil.

Wat is nu wijsheid hier: wachten totdat de computervoeding op is of bij de tijd vervangen? Heb ik iest aan extra koelers? Het betreft een Medion pc.

Hallo

Medion geeft toch 3 jaar garantie op zijn pc.'s ??? deze claimen.

"Wat is nu wijsheid hier: wachten totdat de computervoeding op is ...."

Op tijd aktie ondernemen ... de ventilator in de voeding dient ook om de complete systeemkast te koelen.

Persoonlijk , en indien er geen garantie meer was , zou ik de ventilator demonteren en de lagers of busjes smeren d.m.v. 1 of meerdere druppels dikke olie (15W40 of go 90).

Of ... een nieuwe ventilator in de voeding monteren.

In een p.c. voeding zijn dodelijke spanningen aanwezig.

Indien je twijfelt , laat dit doen door iemand met ervaring.

De gebruikte voedingen in de medion p.c.'s zijn goed van kwaliteit.

Peter

Denk er wel aan dat je je garantie verspeeld als je zelf aan je voeding gaat rommelen.

Groeten Marcel

Ik zou het simpeler doen, gewoon HWmonitor downloaden, die geeft al je koelers/fan's weer in een mooi venstertje, en als je dan bv een bench of stress programma draait, kan je mooi afleiden welke koeler/fan sneller trager of niet draaid etc...

Ik heb met de helpdesk van ... gebeld en ze hebben mij verteld dat ik eerst de computer terug in het fabriekstand moest zetten door een Windows recovery te doen. Indien ze niet gingen de lijst werken dan zouden ze mij niet kunnen helpen.

Vervolgens maar de garantiestikker van de voeding afgehaald en deze met een half bus perslucht schoon geblazen, waardoor het probleem als stukken minder is.

Ik kan nog twee extra koelers bijplaatsen: eentje aan de voorkant t.b.v. de harde schijf, maar die is met 38°C niet echt aan extra koeling toe, en eentje aan de achterkant.

Alleen heb ik dan het probleem: de CPU koeler zuigt via de zijkant lucht aan en duwt deze op de koelvinnen. De koeler van de voeding duwt ook lucht van de voeding naar beneden richting CPU koeler. Indien ik nu aan de achterkant lucht afzuig, dan kan die lekker weer via de voeding terug naar binnen. Geen idee of dat zinvol is.

De hoogste gemeten temperatuur is nu 59°C, moet ik dan überhaupt iets doen?

59°C ... dan heb toch een Intel CPU hoop ik, want voor AMD CPU's is dat te hoog, voor Intel is dit aanvaardbaar :)
btw Mijn fan voor de cpu zuigt koude lucht van buiten naar de koelvinnen van de cpu koeler. Blijkbaar moet dat zo zijn, want ik had mijne ook eerst anders geplaatst (zo kon je het logo zien)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan