Welke laptop: Asus/Toshiba/Samsung/Acer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Birdiedoves

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2009
Goedenavond iedereen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor de prijs van 500 tot 700 euro. Nu ben ik o.a op mijn pad tegengekomen:

Een samsung:

http://www.mycom.nl/Products/View/Samsung R620FS04NL T4200/236460.aspx#Specs

Asus:

http://www.mycom.nl/Products/View/ASUS K51ACSX032C QL65/245471.aspx#Specs

Hoe zit Samsung in elkaar? De specs lijken me erg goed, maar wellicht is het merknaam Samsung nog niet sterk genoeg in de laptopwereld?

Als ik aan sterk en degelijk denk, dan denk ik eigenlijk aan de Toshiba satellite serie. Kunnen jullie je in deze stelling vinden? Ook Acer is een welbekend merk, maar daar hoor ik hier op het forum toch ook niet al teveel goede ervaringen over.

Ik vraag me af wat jullie inzicht hier over is? Zijn de twee gelinkte laptops aantrekkelijk? Of zijn er veel betere in de genoemde prijsklasse. En zou ik beter toch naar de Toshiba Satellite serie moeten kijken of wellicht de Acer?

Alvast bedankt

Asus

met die Asus laptop ga je het iets verder schoppen met technologie, gaat iets langer mee kunnen. wel AMD maar dat staat garant voor stabiliteit in ruil voor iets minder snelheid wel is waar.

met die Asus laptop ga je het iets verder schoppen met technologie, gaat iets langer mee kunnen. wel AMD maar dat staat garant voor stabiliteit in ruil voor iets minder snelheid wel is waar.

Ik vraag me wel af waar die 200 euro verschil dan in zit.

graf. kaart

asus laptop heeft alleen integrated graf.kaart en dus een beperkt vermogen qua 3D en d.g. toepassingen

scherm is ook iets kleiner.

voor normaal office - home use heeft dit weinig tot geen effect.

graag advies bij mijn eisen aan een laptop

Hallo allemaal,

In mijn andere berichtje had ik zelf een aantal laptops gevonden, maar eigenlijk is het andersom misschien iets handiger. er zijn een aantal eisen waar mijn laptop aan zal moeten voldoen, en voor de rest heb ik er totaal geen verstand van. hopelijk kan iemand mij een laptop adviseren, of een aantal dingen die een laptop minimaal nodig heeft voor mij.

- Moet dingen als internet, msn, microsoft office gemakkelijk aankunnen.
- qua tempo ben ik enorm sloom gewend, maar een beetje snelheid is altijd prettig.
- het wordt een vervanging van desktop en moet mee naar school. (qua gewicht vs. grootte)
- moet toch wel 3 uur zonder stroomtoevoer kunnen
- wellicht tegen een stootje? (weet niet of sommige er beter tegen kunnen dan andere?)
- een geintegreerde webcam zou handig zijn, maar geen eis.

Hopelijk kan iemand mij iets adviseren. Qua uitgave, het liefst een wat goedkopere met een maximaal bedrag rond de 600 á 700 euro.

alvast bedankt,

groetjes

Authentieke Windows® Vista® Home Premium

Authentieke Windows® Vista® Home Premium biedt onder andere de volgende nieuwe functionaliteiten:

Met Windows® Media Center hebt u de mogelijkheid om live televisie, afbeeldingen, muziek en films optimaal te ervaren. Programma's zoals Windows® Fotogalerie, DVD Maker, Media Player 11 en Movie Maker maken van uw computer een volwaardig multimedia entertainment systeem!
Windows® Ouderlijk Toezicht maakt het mogelijk om de toegang tot allerhande inhoud op de computer voor uw kinderen te beperken of te blokkeren. Zo kunt u bijvoorbeeld met Spelverkenner zien wat de leeftijdsaanbeveling van geïnstalleerde spellen is. Ook kunt u een maximale dagelijkse speeltijd voor het spel instellen of voor het computergebruik in het algemeen.
Op visueel gebied zult u vooral gaan genieten van de nieuwe Windows® Aero gebruikersinterface. Deze biedt sowieso een spetterende schermervaring, maar ook meer gebruiksgemak. U kunt eenvoudiger wisselen tussen vensters en vindt sneller wat u zoekt.
Internetten onder Windows® Vista® zal u een onbezorgd gevoel geven, mede dankzij Windows® Defender. Hiermee loopt u minder risico's dan ooit tevoren, doordat uw computer beter is beveiligd tegen o.a. spyware en phishing. De toepassing van meerdere tabbladen in uw browser zullen u meer tijd besparen en vergroten het gebruiksgemak.
Processor
Intel® Core 2 Duo T7500

Snelheid: 2,20 GHz
Front Side Bus(FSB): 800 MHz
L2 Cache: 4 MB
Beeldscherm
17,1" breedbeeld TFT

Maximale resolutie: 1440 x 900
Helderheid: 200 cd/m²
Contrastratio: 400:1
Kijkhoek horizontaal: 90°
Kijkhoek verticaal: 50°
Reactietijd: 25 ms
Zichtbare beeldschermdiagonaal: 43 cm
Glossy coated
Grafische kaart
NVIDIA® GeForce® 8600M GS

Geheugengrootte: 256 MB
Geheugentype: GDDR2
Aansluitingen: DVI-I out, HDMI-I out
Extra: DirectX 10 compatible
Geheugen
2 GB intern geheugen

Geheugenmodules: 2x 1 GB
2 geheugenbanken aanwezig, beide geheugenbanken bezet
Geheugentype: DDR2 PC5300
Geheugensnelheid: 667 MHz
Dual Channel mogelijk
Maximaal te plaatsen: 4 GB intern geheugen
Geheugenmodules: 2x 2 GB
Geheugentype: DDR2 PC5300
Geheugensnelheid: 667 MHz
Extra: 1 GB Intel® Turbo Memory (Robson) module
Opslagcapaciteit
250 GB harde schijf

Snelheid: 5400 RPM
Interface: S-ATA 150
Buffergrootte: 8 MB Cache
Optische stations
Dual Layer DVD-ReWriter

Leesbare media: DVD±R DL, DVD±RW, DVD±R, CD-R, CD-RW, CD Text, DVD-RAM, DVD-ROM
Beschrijfbare media: DVD±R DL, DVD±RW, DVD±R, CD-R, CD-RW, DVD-RAM
Buffergeheugen: 2 MB
Audio
High Definition Audio (6-kanaals) met 2 geïntegreerde luidsprekers en subwoofer

TV
Express Card DVB-T TV tuner

Voor DVB-T signaal
Inclusief Media Center Edition draadloze radiografische afstandsbediening
Aansluitingen: TV coax
Connectiviteit
Er zijn verschillende netwerkmogelijkheden aanwezig.

Draadloos netwerkkaart
Ondersteunde standaarden: 802.11a / g / Draft-n tot 300 Mbit/s.
Overdrachtsnelheden: 11-54 Mbit / sec.
Beveiligingsprotocol: WEP / WPA
WEP encryptie: 64 / 128 bits
Netwerkkaart
10 / 100 Mbit Fast Ethernet LAN poort
Geïntegreerde Bluetooth 2.0 module
Voeding
Li-Ion accu

4500 mAh
10,8 V
Gebruiksduur accu: ca. 2 uur (indicatie)
Ontwerp
Kleur: zwart/zilver
Beeldscherm: 17,1" breedbeeld, 1440 x 900 pixels, WXGA
Afmetingen: 393 x 280 x 22 mm (B x D x H)
Gewicht: ca. 3,5 kg (incl. accu)
Luidsprekers: twee geïntegreerde stereo luidsprekers en subwoofer
Toetsenbord: QWERTY, touchpad (2-knops), apart numeriek gedeelte
Microfoon: Ingebouwd, grote reikwijdte om te communiceren dankzij de hoge gevoeligheid
Cardreader: SD / MMC / MC / MS Pro aansluiting
Extra: 1.3 megapixel webcam
Aansluitingen
Algemeen
4x USB 2.0, USB-apparatuur (bijv. printer of scanner)
1x ExpressCard/54, uitbreidingsslot voor diverse doeleinden (bijv. WLAN, TV, FireWire capturing)
1x LAN (RJ45), netwerkaansluiting
1x Kensington slot, voor beveiliging tegen diefstal
4-in-1 cardreader (SD / MMC / MC / MS Pro)
Audio*
1x Line in, aansluiting voor geluidopname
1x Line in, microfoonaansluiting
1x S/P-DIF out, geluidsaansluiting
Video
1x DVI out, monitoraansluiting
1x HDMI out
* 6-kanaals analoge audio mogelijk.

Software (OEM-versies)
Recovery DVD
Application & Support CD
Acrobat Reader 7
Nero® Burning ROM 7 CD
Nero® Burning ROM 7
Voorgeïnstalleerd
Nero® Burning ROM 7
Bullguard Anti Virus (90 dagen trial versie)
Meegeleverde accessoires
Accu
Adapter
Notebooktas
DVB-T tunerkaart
Afstandsbediening
USB-ontvanger voor afstandsbediening
Voedingskabel
Software CD-ROM's
Gebruikershandleiding
Afmetingen en gewicht
Afmetingen: 393 x 280 x 22 mm (B x D x H)

Gewicht: ca. 3,5 kg (incl. accu)

Garantie
24 maanden garantie

Klik in deze link links op laptops en je ziet 'm. (3e van boven)

Ik heb je twee topics samengevoegd. Het past prima in 1 topic.

Ik denk dat ik het houd op Asus, Sony of Samsung.

Toshiba is degelijk, maar daar zit een jaar garantie op en de service is ook niet je van het. Het merk Acer is sowieso uit de planning i.v.b kwaliteit.

Ik twijfel over Samsung aangezien het een relatief nieuwe speler op de markt is, maar Asus en Sony bieden erg goede kwaliteit.

Zou je nog kunnen uitleggen hoeveel het verschil is dan tussen een amd en een andere processor? Het biedt meer kwaliteit? Maar is het verschil groot?

En wat is volgens jullie beter; Intel core duo 2 proc of een amd athlon 64x2

Laatst bewerkt:
Dat een processor meer kwaliteit biedt dan een andere is onzin. Kwalitatief is er geen verschil tussen AMD en Intel, ze zijn even betrouwbaar. Maar Intel is gewoon net wat beter op overige fronten.
Als je een bijvoorbeeld een AMD op 2.0 Ghz hebt en een Intel op 2.0 Ghz, dan is de Intel sneller. Verder wordt over het algemeen een Intel processor ook iets minder warm en ligt het stroomverbruik lager.
Ik zou zeker voor een Intel kiezen.

@Miura : ik was van plan een wat langere reply te typen, maar ik zie daar toch vanaf. Ik doe het daarom anders, ik wil je graag een paar vragen stellen:

Zo schreef jij : "Intel is gewoon net wat beter op overige fronten." Wáár kan ik dat vinden?

Zo schreef jij : "Als je een bijvoorbeeld een AMD op 2.0 Ghz hebt en een Intel op 2.0 Ghz, dan is de Intel sneller." Kun je svp wat linkjes plaatsen zodat we dat kunnen nalezen?

Zo schreef jij : "wordt over het algemeen een Intel processor ook iets minder warm en ligt het stroomverbruik lager." Oh? Ik dacht dat dat fenomeen sinds plusminus 1999 / 2000 van tafel was. Waar staat dat dit nog steeds zo is?

Laatst bewerkt:
@Miura : ik was van plan een wat langere reply te typen, maar ik zie daar toch vanaf. Ik doe het daarom anders, ik wil je graag een paar vragen stellen:

Zo schreef jij : "Intel is gewoon net wat beter op overige fronten." Wáár kan ik dat vinden?

Daar bedoel ik dus onderstaande punten mee.

Zo schreef jij : "Als je een bijvoorbeeld een AMD op 2.0 Ghz hebt en een Intel op 2.0 Ghz, dan is de Intel sneller." Kun je svp wat linkjes plaatsen zodat we dat kunnen nalezen?

Als je reviews leest en je de CPU scores leest zie je dat die van Intel hoger ligger dan die van AMD. Heb ook zelf die ervaring. Een vriend van me heeft een AMD QL-64 op 2.1 Ghz, die haalt een score van zo'n 1450 3DMark06 CPU (dus CPU test, niet videokaart). Ik haal met een Intel T5850 2.1 Ghz zo'n 1785 punten. Aardig verschil dahct ik zo...

Zo schreef jij : "wordt over het algemeen een Intel processor ook iets minder warm en ligt het stroomverbruik lager." Oh? Ik dacht dat dat fenomeen sinds plusminus 1999 / 2000 van tafel was. Waar staat dat dit nog steeds zo is?

Recente tests laten dat nog steeds zien. Zal vanavond/morgen wel linkjes voor je zoeken. De TDP mag dan wel ongeveer gelijk zijn, gemiddeld genomen gebruiken AMD's toch net iets meer stroom (en worden daardoor warmer). AMD is wel een stuk verbeterd in de loop der jaren, dat wel!

Laatst bewerkt:
Ik heb het gevoel dat jij mij met (test) linkjes gaat verblijden, ik wacht in spanning af.

Zoals gevraagd, bij deze wat linkjes.

Eerst wat betreft de processorsnelheid. Zie hier benchmarks:
http://notebookspot.nl/charts/cpu/3/ . Je kunt bovenaan nog andere soorten benchmarks selecteren. Bij alle scoren de Intel processors beter en op dezelfde hoeveelheid Ghz is AMD duidelijk sneller. (klik rechts in de tabel op tandwiel-icoontje voor specificaties van de processors).

Nog wat benchmarks met betrekking tot de snelheid in bijvoorbeeld WinRAR hier:
http://www.tomshardware.com/charts/mobile-cpu-charts/WinRAR,492.html
Wat overzichtelijker door kleinere hoeveelheid processors. Wel van even geleden, maar processors van zowel Intel als AMD zijn sindsdien niet wezenlijk veranderd.

Wat betreft stroomverbruik is het iets lastiger om hele uitgebreide vergelijken te vinden. Het probleem is namelijk dat als je het praktijkverschil in stroomverbruik wilt meten, je eigenlijk twee identieke laptops wilt hebben, waar alleen moederbord+cpu (AMD en Intel) verschillen. En die laptops bestaan er niet zoveel.
Maar heb toch een goed recent vergelijk gevonden:
http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3617&p=2
2 identieke laptops, behalve processor/moederbord. In de 1 een Intel 2.1 Ghz, in de ander een AMD 2.1 Ghz. Batterijduur bij Intel veel langer, ofwel stroomverbruik lager en minder warmteafgifte. Zie pagina 1 van het vergelijk voor precieze specificaties van de laptop(s).

Samenvattend; Intel (mobiele) processors zijn sneller op dezelfde kloksnelheid dan die van AMD. Intel heeft een lager stroomverbruik (en blijft daardoor dus koeler).

Laatst bewerkt:
Allereerst dank je dat je de linkjes hebt geplaatst.

Toch ontkom ik er niet aan om met je in discussie te raken:

puntje 1 van hetgeen je schreef is waar en tegelijkertijd niet waar. Iedere aspirant pc koper moet niet letten op snel, sneller snelst, maar moet héél goed voor zichzelf bedenken waarvóór hij zijn toekomstige pc gaat gebruiken. Er zijn namelijk processors van merk A die bijv. op bepaalde terreinen met een lagere of dezelfde kloksnelheid dan zijn directe concurrent van merk B, sneller zijn dan die hoger geklokte concurrent.
Punt dat ik wil maken is dat je dus NIET naar kloksnelheden van vergelijkbare machines moet kijken, maar naar waarvoor de machine gebruikt gaat worden en dán de benchmarks van die activiteit erop nalezen.

puntje 2: zie puntje 1.

puntje 3: dat was een beetje flauw van mij want het is namelijk in 2007 / 2008 bij een aantal processors binnen een bepaalde range precies andersom geweest. De Intels werden warmer dan hun AMD broertjes en zusjes. Vandaar ook mijn opmerking over 'vroeger'.

Ik voeg er zelf een puntje 4 aan toe (ook zo'n fabel die helemaal is ingesleten) AMD is beter voor gaming dan Intel.
Ik zeg dan: dat zou kunnen, maar is niet persé waar en geldt zeer zeker niet voor alle 'lijnen' processors.

Ik vind dat je in discussies over snel, sneller en snelst de nuance moet aanbrengen en vooral niet moet generaliseren.

Wat bijv. te denken van een proccessor draaiend op een wat lagere snelheid, maar geplaatst op een moederbord dat >1300 geheugen aankan en daarnaast samen met een 295 GT op het moederbord zit?

Geheid dat die pc beter presteert dan zijn broertje met een kloksnelheid die hoger is, maar die zit op een > 800 geheugen moederbord met een 8400 videochip.

Samengevat: het draait m.i. om de nuance.

Anders gezegd: Een BMW met een tweeliter motor zou wel eens een heel stuk rapper kunnen zijn dan een Hyundai Sonata met een 2.4 of 2.6 motor.

Laatst bewerkt:
Pasja, ik vind je reactie toch een beetje apart. Ik beweer iets en dan doe je in eerste instantie voorkomen alsof ik de grootste onzin verkoop. Als ik dan linkjes plaats die mijn bewering ondersteunen, begin je ineens over andere zaken, met een conclusie die eigenlijk hetzelfde is als mijn oorspronkelijk bewering...
"Een BMW met een tweeliter motor zou wel eens een heel stuk rapper kunnen zijn dan een Hyundai Sonata met een 2.4 of 2.6 motor". Ofwel de Intel 2.0 Ghz processor die een AMD 2.4 Ghz bijhoudt.

En natuurlijk moet je overal nuance aanbrengen. Iedere aspirant koper moet zich inderdaad iemand zich afvragen wat hij nodig heeft. Alhoewel een wat sneller model kopen ook kan betekenen dat je wat langer met de laptop vooruit kunt.

Wat betreft stroomverbruik/warmteafgifte beweer jij wel degelijk dat het verschil tussen AMD en Intel op dit vlak iets uit het verleden is, dit is dus niet zo. Je mag ook wel een keer toegeven dat je niet alle wijsheid in pacht hebt en er ook wel eens naast zit hoor ;)

Tot slot, nee, ik ben geen Intel "fanboy". Ik heb ook AMD processors gehad op het moment dat AMD de snellere was (desktop, kleine 10 jaar terug). Echter, nu kun je niets anders concluderen dan dat Intel een voorsprong heeft op het gebied van mobiele processors, wat ik oorspronkelijk ook beweerde.

Wie weet is de situatie over een paar jaar andersom. Ik hoop het, concurrentie is uiteindelijk goed voor de consument.

Het onderwerp zal altijd gespreksonderwerp zijn en blijven.
Helaas is het niet zo dat Amd's per definitie warmer worden dan Intels, zoals ik al schreef was het in 2008 precies andersom. Dáárom heb ik best wel een beetje de pest aan de z.g. waarheden uit het verleden die door jan en alleman worden nagepapegaaid. Het is ook niet zo dat Intels 'sneller' zijn dan Amd's. Intel heeft momenteel de snelste processors in huis, hetgeen niet wil zeggen dat ze binnen vergelijkbare series op alle fronten (per applicatie) de snelste hebben, integendeel!
Maar laten we het maar zo samenvatten: voor ieder wat wils, zolang maar niet geroepen wordt: X is sneller en beter dan Y want dat is pertinent onjuist, dat is sinds de twee chipbouwers bestaan niet zo geweest en zal ook nooit zo worden.
Vanaf het moment dat intel en amd de gelijke naamgeving qua kloksnelheid loslieten, mág je vergelijkbare processors helemaal niet meer met elkaar vergelijken, da's appels en peren vergelijken.

Laatst bewerkt:
ik heb nu anderhalf jaar zo'n samsung.
Hij vertoond nog geen mankementen, de accu is nog goed maar 3 uur zonder stroom gaat niet lukken.
Het ding draaid elke dag een uurtje of 4.
Verder gaat hij elke dag meerdere keren de auto in en uit, maar gestuiterd heeft hij nog niet.
Of hij echt goed is weet je natuurlijk pas over 10 jaar.
Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan