Ik vermoed dat het wat minder in de software en wat meer in de kwaliteit van de onderdelen zit. Dat dat bedrijf 1 van elke 3 laptops bouwt, wil nog niet zeggen dat in elke laptop dezelfde spullen komen te zitten.
Laat ik het anders verwoorden: er zijn wasmachines die 400 euro kosten en er zijn wasmachines die 800 euro kosten terwijl eigenlijk de specificaties hetzelfde zijn. Als je aan een deskundige vraagt waar dan o.a. de verschillen in zitten dan krijg je retour: o.a. de lagers van de motor.
Dan weer terug naar de laptops. We weten allemaal wat funest is voor elektrische aansluitingen -> oxidatie. Wat nu als de fabrikant van een hele dure laptop die fabriek opdracht geeft bepaalde connectors te voorzien van een heel dun laagje goud? Die connector zal niet gauw gaan roesten. Zo zijn er tal van dingen te verzinnen, denk maar aan scharnierende onderdelen van een laptop die van metaal of van kunststof vervaardigd kunnen zijn etc. etc.
Ik heb er geen flauw idee van of het in de praktijk zo ook echt werkt, maar ik kan mij er wel een heleboel bij voorstellen.
Tot slot misschien een waargebeurde (maar niet zo heel breed bekende omdat het eigenlijk niet zo gek belangrijk was) anekdote uit midden jaren negentig:
Volkswagen zag met name de Japanse concurrentie toenemen. Volkswagen heeft toen zijn toeleveranciers 'toegesproken" en medegedeeld dat VW 5% minder wenste te gaan betalen voor onderdelen.
Eén toeleverancier (die van de lichten / gloeilampjes) heeft dat toen héél creatief opgelost. Hij verminderde de dikte van het draadje in zijn gloeilampen met 0,0??? millimeter. Resultaat? Die gloeilampjes brandden prima, alleen ze waren nét even eerder versleten dan de lijn gloeilampen waar die 0,0??? bezuiniging niet was doorgevoerd.
Trek de lijn eens door naar computeronderdelen op het moederbord, de constructie van de kast etc. etc.
Ik zeg niet dát het zo werkt, maar ik kan mij er wél een heleboel bij voorstellen. De prijsverschillen moeten immers érgens vandaan komen (naast vanzelfsprekend de puur tecnische specificaties van bepaalde hardware onderdelen)