Welke linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrazyNutter

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2004
hoi, ik heb besloten linux op mijn server te planten maar nu is mijn vraag (ik ben HELEMAAL nieuw ermee maar bereid om te leren de server word voornamelijk gebruikt voor gameservers en tijdelijke FTPtjes en andere dingen zoals dat ) welke linux distributie moet ik nemen? ik wil liefst eentje die gwoon op commandlines werkt dus zonder X maar wel een goede en een veilige

wie heeft voor mij het antwoord?
alvast bedankt :)

Dat is zeker voor je bedrijfje;)? Ik kan je vertellen je zet niet zo 1 2 3 een servertje op. En je moet toch zeker x installeren als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken. Ik gebruik Mandrake 9.2

Ook ik gebruik Mandrake en sluit me ook voor de rest aan het bovenstaand verhaal aan.

Uhm... Jah.... hoe zal ik het zeggen.....

Mandrake is leuk....... voor een werkstation. (persoonlijke mening natuurlijk)

[offtopic]
X op een server............
Das net zoiets als een firewall met een mailserver functionaliteit..... DAT HOORT NIET.

daarnaast meld de poster dat hij het met een CLI wil en GEEN X. Dus waarom spreken een Senior member, een Mega senior en een Master dan over een installatie MET X. Sorry hoor maar eerst lezen en dan pas praten is altijd mijn motto.
en afgezonderd van megabit zijn het ook nog posts waarvan ik het idee heb dat men ze plaatst om op een hogere quota te komen dan een of ander maatje.
[/offtopic]

Voor jou server zal iedereen zijn eigen favoriete distributie aanraden. (lees mijn handtekening voor mijn advies).
lees voor onderbouwing mijn post in het Windows v.s. Linux tread
hier en dan de post die ik op 26/02/03 (redelijk onderaan) heb gedaan.

Sorry hoor maar eerst lezen en dan pas praten is altijd mijn motto.

Ik heb het bericht van GrazyNutter gelezen, en geef alleen het advies om x WEL te installeren, helemaal voor een beginner. Maar ik zeg niet dat het MOET. De keus is dus nog altijd aan GrazyNutter.

X is nergens goed voor op een server. Alles wat een server draait, moet nog steeds via een terminal worden geconfigureerd, dus je mist er ook niks aan. Voor beginners is het wel zo handig een tweede pc met internet ernaast te hebben om informatie op te kunnen zoeken met betrekking tot het instellen van services.

Mandrake is geen goede keuze, deze is niet bedoelt voor servers. Meer heb je aan Debian, Slackware of Gentoo. Deze zijn te installeren met enkel datgene wat je gaat gebruiken, niets meer, niets minder.

Debian heeft dan als voordeel dat je met debconf servers heel makkelijk configureert.

jep, en lekker stabiel. vast laten lopen is knap als je dat lukt.

zeg, draai jij stable of unstable?

Sarge, testing dus. Unstable is mij te riskant, stable (Woody) is mij iets te oud . Maar op het werkstation heb ik natuurlijk wel een grafische shell.

:) ik draai unstable, draait lekker hoor :) kde3.2 en gnome2.4 (2.6 moet ik nog ff apten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan