welke module in welk sleuf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

megablaster

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Berichten
270
hoi

ik heb 2 x 1gig DDR 2 ram geheugen.
1 x van samsung PC2-4200 DDR2 533 mhz
1 X van Hynix 2rx8 pc2 4200U DDR 533 Mhz

als ik kijk met hoe heet progje ook alweer, ... ach daar waar je PC mee kunt zien :D

anyway. als ik de twee module vergelijk zijn ze nagenoeg gelijk op 1 ding na.

wellicht erken je dit

Samsung:
4-4-4-12
5-5-5-12
3-3-3-9

Hynix:
4-4-4-11
5-5-5-11
3-3-3-8

kan iemand mij vertellen wat ze hier meer bedoelen. ze werken wel samen op 266mhz
werk wet XP home edition SP2

EDIT: mijn excuses voor mijn typ fouten
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk werken ze wel samen maar niet als dual channel
 
Dual Channel is een techniek waarbij twee geheugen kanalen tegelijk worden gebruikt zodat het werkt als een enkel kanaal op dubbele snelheid. (Erg simpel gezegd.)

Die getallen zoals 4-4-4-12 zijn geheugen timing waarden, ik heb even iets opgezocht voor je:

Memory Timing
De timing worden altijd aangegeven met 4 getallen bijvoorbeeld 2-2-2-5
Het eerste getal slaat op de CAS Latency. Dit is een van de belangrijkste timing van het geheugen. Dit is de tijd die er nodig is om het geheugen aan te spreken. Hierbij geldt dus: hoe lager de timing (aanspreektijd), hoe sneller het geheugen. Vaak kun je hier een klein beetje mee spelen in de BIOS (overklokken) door hem op snellere tijden te laten draaien. Uiteraard moet je geheugen het wel aan kunnen.

De 2e in het rijtje is de tRCD. Dit is de tijd die er intern nodig is om de geheugendelen aan te spreken. Hoe lager het getal, hoe sneller het geheugen gegevens kan verwerken. Staat er al wat in de wacht dan moet het tRCD het eerst verwijderen. Hoe sneller dit wordt gedaan, hoe sneller het geheugen door kan gaan met de verwerking van de gegevens.

De 3e in het rijtje staat voor tRP. Dit deel zorgt er voor dat het volgende deel van het geheugen wordt gebruikt. Als voorbeeld: een 4 delen geheugen is voor 2 delen in gebruik, dan zorgt tRP er voor dat de PC naar het 3e deel gaat en niet het al in gebruikte deel gebruikt.

Het laatste: het tRAS. Dit zorgt voor de link tussen de computer en het juiste vrije deeltje in het geheugen. Waarbij tRP zorgt dat het juiste deel wordt gebruikt, zorgt tRAS voor de directe link naar de juiste plek.
 
Laatst bewerkt:
thx man!

nou weet ik waar het voor dient.
haha niet dat ik me er verder ooit mee bezig zou houden maar wil graag alles weten :)

dan rest me nog 1 vraag.


wat is dual channel?
 
Hee, dat stond al in de eerste regel van mijn vorige bericht.
Heb je een uitgebreider antwoord nodig?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan