Welke nieuwe HD is mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op de GParted CD zit ook een kloonprogramma, G4L, Ghost for Linux. Daarmee kun je een op een klonen maar volgens mij ook een image maken.
Lees de handleidingen eerst goed die je kunt vinden op internet, het is een beetje een "dos-achtig" programma, maar dan wel goed voor jou.. ;)...
Die image schrijf je dan als bestand weg op een andere schijf met voldoende ruimte. Dan heb je iig een backup naast een kloon...

Ik kwam op dit programma omdat in bepaalde situaties mijn vertrouwde Ghost-programma, niet werkte, ook Clonezilla werkte niet goed, beiden na recovery een knipperende cursor... en G4L was probleemloos (had wrs met die nieuwe types bios te maken).

Kun je met MiniTool Partition Wizard ook een image schrijven als bestand dus niet direct klonen, maar die image is wel een echte kopie.

Ik heb gparted gedownload als iso, en op een cd gebrand. Bootable, maar computer blijft hangen. Waarom als image, en niet als kloon? Kloon eenmalig, en image nog weer te gebruiken?

Indien je XP gebruikt is kopiëren voldoende, gebruik je W7 Vista of W8 dan dien je later ook de bootloader in de mbr te zetten d.m.v. een installatie DVD, voor W7 zijn er gemakkelijk ISO's te downloaden voor de andere alleen illegaal via een torrent b.v.
De eerste partitie van de nieuwe schijf wel eerst actief zetten, ook met Gparted, anders wordt die niet gepakt.

Welk OS gebruik je?

Op de GParted CD zit ook een kloonprogramma, G4L, Ghost for Linux. Daarmee kun je een op een klonen maar volgens mij ook een image maken.
Lees de handleidingen eerst goed die je kunt vinden op internet, het is een beetje een "dos-achtig" programma, maar dan wel goed voor jou.. ;)...
Die image schrijf je dan als bestand weg op een andere schijf met voldoende ruimte. Dan heb je iig een backup naast een kloon...

Ik kwam op dit programma omdat in bepaalde situaties mijn vertrouwde Ghost-programma, niet werkte, ook Clonezilla werkte niet goed, beiden na recovery een knipperende cursor... en G4L was probleemloos (had wrs met die nieuwe types bios te maken).

Kun je met MiniTool Partition Wizard ook een image schrijven als bestand dus niet direct klonen, maar die image is wel een echte kopie.

Ik krijg GParted maar niet aan de praat. Staat op bootable CD, maar toont slechts een zwart scherm, met vermelding "zoekende".
MiniTool Partitipn Wizard kan een partitie of schijf copiëren (Wordt dat bedoeld met klonen?). Maar zover ik heb kunnen vinden, geen image maken.

Indien je XP gebruikt is kopiëren voldoende, gebruik je W7 Vista of W8 dan dien je later ook de bootloader in de mbr te zetten d.m.v. een installatie DVD, voor W7 zijn er gemakkelijk ISO's te downloaden voor de andere alleen illegaal via een torrent b.v.
De eerste partitie van de nieuwe schijf wel eerst actief zetten, ook met Gparted, anders wordt die niet gepakt.

Welk OS gebruik je?

Ik gebruik Vista Professional.
Kan me voorstellen dat bij klonen, copiëren, of met een image, er toch iets bij moet om het systeem over te zetten. Het is tenslotte wel een andere HDD. Bedoel je dat met bootloader? Ik heb geen installatieschijven, maar een recovery patitie. Zou dat niet werken als ik de oude schijf overzet naar de nieuwe, en daar dan eventueel recovery toepas? Gaat het fout dan heb ik altijd nog de oude schijf. (Ik besef dat ik dan af en toe de SATA kabels moet verwisselen).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kwam er niet goed uit.
Die uitgebreide Windows Herstelomgeving kon ik niet vinden. Staat wellicht op een installatie- of rescue schijf.
Daar werd steeds naar verwezen. En die heb ik niet. De volgende stap was ook niet gering. Een nieuwe Vista met Dell drivers.
Ik heb een HP Compaq met dito drivers. En daarna waarschijnlijk geen legitieme versie meer?
Op een gegeven moment ging het ook even goed fout, en ben ik opnieuw begonnen.

Vanuit de gedachte dat de bootgegevens toch érgens op mijn computer aanwezig moeten zijn, heb ik het volgende geprobeerd:
Met Macrium Reflect een image gemaakt van de gehele oude schijf. Daarna een restore naar de nieuwe.
Met hetzelfde programma een Rescue Media op een cd gebrand.
Vervolgens de oude schijf ontkoppeld, en opgestart met de die Rescue cd.
En tot mijn grote opluchting, de nieuwe schijf keurig op zijn plaats. Met de C-partitie "active & boot & system".
De oude er weer aan, en die kwam even keurig als disk 2. Met een F-partitie (eerder C) als "active".

Jouw methode zal ongetwijfeld hebben gewerkt. Maar mijn kennis en ervaring schoot vooralsnog tekort.
Hartelijk dank voor jouw meedenken en advies.
Mij wacht de volgende klus: een schone installatie, met wat daar verder bij komt kijken.
Maar daar ben ik gelukkig beter in thuis.

Nog een laatste opmerking, want het zal bij een ander forum thuis horen: Herstel naar Fabrieksinstelling ging goed. Ook het overzetten van één en ander. Blijkt nu dat Windows Update niet werkt. Opnieuw Herstel, en iets andere volgorde, maar zelfde resultaat. "Niet meer ondersteund" zegt MS. SP1 en 2 staan wél als download, maar dan krijg je een waarschuwing. Van MS notabene. Ken je dit verschijnsel?

Ja, op die pagina was ik gisteren en vanacht. Nu evenals toen de SP1 en 2 downloads. Maar nu is de mededeling "niet meer ondersteund" verdwenen. En ook de waarschuwing die het downloaden van SP1&2 verhinderde. De server er even uit op een ongelukkig moment :confused: ? Ik zal ze vanavond installeren, want het schijnt even te duren. Hopelijk doet dan ook Windows Update het weer. Dank voor reactie.

Installatie SP1&2 verliep zonder problemen. Maar niet middels Update dus. Update werkt niet, noch verouderd Defender opwaarderen.

Het zat toch vast op het niet werken van Windows Update. Ik had inderdaad nog wat updates nodig. Zo'n 175 stuks. Op zoek met de foutcode 0xc8000222 kwam ik op Microsoft Community. Dat probleem was niet onbekend. Ook een door een deelnemer ingebrachte oplossing:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_...
Windows Update is nu weer actief, en ik kreeg ik die 175 updates. Defender kon ik weer up to date maken. Daarna heb ik maar snel snel een image backup gemaakt van de C partitie.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan