Welke programmeertaal kan ik het beste gaan gebruiken voor de volgende punten:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woutertjuh88

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
Hoi!

Ik heb de opdracht gekregen om een applicatie te gaan bouwen, maar ik heb zelf alleen ervaring met webapplicaties maken.
Daarom vraag ik aan jullie, welke programmeertaal kan ik het beste gebruiken/gaan leren hiervoor?
En mocht iemand tips hebben of goede tutorials, dan zijn die uiteraard van harte welkom!

Het is de bedoeling dat de volgende punten mogelijk zijn:

- Inloggen via het AD (Windows 2008).
- Te gebruiken op zowel Windows, Linux en OS X(10.5 en hoger).
- Mounten van netwerkschijven (via SMB).
- Printen naar verschillende printers (allemaal vast IP-adres).
- Data lezen en schrijven met een MSSQL server.
- Mailen van data.
- Formulieren invullen, maar dat lijkt mij het makkelijkste van hierboven.
- Uiteraard een nette layout er van kunnen maken.

Verder heb ik ervaring met OO (PHP) en MVC.
Aangezien ik al aardig wat ervaring heb met OO, verwacht ik dat ik programmeertalen snel zal oppakken.

Laatst bewerkt:
Het is moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven.

Qua scripting talen is python een mogelijke keuze. Nadeel hiervan is dat python vaak nog niet standaard geïnstalleerd is.

Qua compiled heb je eigenlijk alleen maar C++ (met bijvoorbeeld Qt) en Java. Beide van deze talen lijken erg op PHP (of eigenlijk PHP en Java lijken op C++).

persoonlijk zou ik meer geneigd zijn naar java als ik nu nog zou beginnen. Een aantal eisen zijn wel erg "windows minded". Dingen zoals mounten van drives kan normaal niet in userspace (overigens ook niet op nieuwere windows). Kijk dus wel goed wat men hier wil bereiken. Dingen die admin rechten nodig hebben wil je zoveel mogelijk vermijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan