Welke Radeon 9800 Pro moet ik hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_dannyboy

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Hey allemaal,

Ik kom er niet echt meer uit welke Radeon 9800 Pro kaart ik nu moet hebben.
Er zijn zoveel verschillende merken en andere dingen waar je (volgens de reviewers) op moet letten: 360 core, 128MB of 256MB, 4x of 8x... :confused:

Ook wilde ik graag weten of die kaarten je kast erg heet maken, de airflow in mijn kast is namelijk niet echt geweldig. :rolleyes:

Ik wilde er eigenlijk eentje van Tweakers.net afhalen, bij die Pricewatch. Enig idee welke ik het best kan pakken?

Tweakers.net

In principe heb je twee versies van de pro, de 128 en de 256 mb. Natuurlijk is de 256 mb de snelste! Als je veel gamed, en met oog op de toekomst, doe je het beste door een 256mb aan te schaffen! Helaas kost de 128mb 'maar' 200 euro, de 256 daarintegen zo'n 350 euro, dit is dus wat je er voor uit wilt geven! Toch kom je met een 128 goed weg hoor! Is zeker niet een van de minste en in prijs-kwaliteit verhouding.. Maar wat ik al zei dat is persoonlijk, weet niet wat je budget is!

Wat agp betreft kun je hier wel ff kijkuh, maar ook hiervoor geldt 8x is beter dan 4x!

Je moet één hebben met de 256-bit bus en 128mb geheugen. De 256mb-versies hebben vaak een langzamer merk geheugen op de kaart zitten. Daar komt bij dat 256mb nog nutteloos is voor de huidige generatie games.

Zolang de prijs €200 of hoger is, mag je er van uitgaan dat het de 256bit-versie betreft.

Geplaatst door the_dannyboy
hmmm...ik wilde eigenlijk onder de €200 blijven...:rolleyes:

Dat wordt moeilijk dan. Verschil tussen 128 -en 256bit is groot qua performance.

hmmm...ik wilde eigenlijk onder de €200 blijven...:rolleyes:

Ik heb de Sapphire ATI 9800 Pro besteld bij PC Megastore, die leveren namelijk de 256bit versie met 128MB Geheugen en die is met verzendkosten nu €200,70.
Alleen de levertijd is daar nu onbekend.
Waarom ik voor Sapphire gekozen heb is omdat ik daar eerder een kaart van heb gehad en daar was nooit wat mee aan de hand en het is een bekende leverancier :)
Heb hem nu 2 weken en hij doet het perfect!

Ik heb ook een keer een Ati gekocht maar wat kreeg ik binnen.. een Club 3D omdat de echte Ati uit amerika moet komen ofzo.

vaag...dus ik kan het beste voor de sapphire gaan dan?

Is die trouwens ook over te clocken naar de XT?

En wordt die erg warm?

Sapphire is in mijn ogen toch een b-merk, en zeker als je wilt gaan overclocken zou ik voor de ati gaan... Voor die paar euro zou ik het niet laten iig! Denk btw dat je de benchmark van een xt niet zal gaan redden met deze kaart maar heb daar geen ervaring in...
Wat je temperatuur betreft zal die wel wat oplopen maar dat zal niet noemenswaardig zijn. Wel zou ik als je gaat overclocken de temperatuur goed in de gaten houden met bijv. speedfan of aida ofzo!! Zo kun je later altijd nog een fannetje erbij plaatsen mocht dat nodig zijn...

Succes met je keuze

Om even alle verwarring weg te nemen:

ATI ontwerpt en maakt de videokaarten. Merken als Club3D, Sapphire, Asus etc verkopen de kaart alleen onder hun eigen naam. Sommige merken passen de koeler of het merk geheugen-chips aan.

Er bestaat dus geen ''echte'' ATI-kaart. Elke model is van ATI, alleen worden door andere merken verkocht met hun eigen merknaam.

Sapphire is een prima merk overigens.

Als ik in tweakers.net naar de winkel ga waar ze die ati radeon 9800 pro hebben, staat er dat het een 'Sapphire ATI Radeon Pro' is...

Is dat nou ati of sapphire??:confused:

ATI is de chipmaker en SAPPHIRE die brengt de kaart uit met een cooler van hun dus dat Sapphire een B merk is ben ik het niet met je eens want ze brengen gewoon een goeie kaart uit alleen met hun eigen cooler.
Over het overclocken naar een XT zou je
hier eens kunnen kijken.

Als ik in tweakers.net naar de winkel ga waar ze die ati radeon 9800 pro hebben, staat er dat het een 'Sapphire ATI Radeon Pro' is...

kaart met een ATI chip die is uitgebracht door SAPPHIRE.

Elke Radeon-kaart is gemaakt door ATI. Deze kaarten worden ''ingekocht'' door leveranciers die deze kaarten soms lichtjes aanpassen en vervolgens doorverkopen onder hun eigen merknaam. Bijv. Sapphire (ATI) Radeon 9800Pro.

hmhm...ok

Dan lijkt het me dus duidelijk.
De Sapphire ATI Radeon 9800 Pro gaat het worden! :D

Nog 1 vraagje trouwens: maakt ie veel lawaai?
Want de Geforce kaart die ik nou heb lijkt wel een straalmotor te hebben als ventilator :(

Nog 1 vraagje trouwens: maakt ie veel lawaai?
Want de Geforce kaart die ik nou heb lijkt wel een straalmotor te hebben als ventilator :(

Als de kaart warmer wordt, gaat de fan harder draaien en kan ie idd meer herrie maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan