Welke resolutie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

afghano

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
134
Goedemiddag allemaal,

Ik heb laatst een nieuwe beeldscherm gekocht (Samsung SyncMaster P2270).
Ik heb een Nvidia GT 120 als videokaart en gebruik een DVI uitgang. Ik kan kiezen tussen twee verschillende resoluties, 1920 x 1080 (ingebouwd) met 60 Hz en 1080p, 1920 x 1080 (aanbevolen) met 50 Hz. Welke resolutie is beter en waarom?

alvast bedankt:thumb:
 
Ik ben echt een leek op dit gebied maar ik zou gewoon voor meer pixels gaan als me video kaart dan aan kan...
 
Zoals je kan zien is de resolutie hetzelfde. Het verschil is het aantal Hz, dat is het aantal verversingen dat je beeld doet (let op! dit is niet hetzelfde als frames per second). Ik meen dat deze Hz niet meer van toepassing is op platte schermen, enkel op ouderwetse beeldbuizen. Persoonlijk heb ik op oude beeldbuizen altijd na een uurtje hoofdpijn bij 50Hz, waar dit bij 60 niet/minder voorkomt. Dit komt omdat het beeld beter ververst wordt.
Ik vermoed dat het op een plat scherm geen verschil zal maken ;)
 
Het is dezelfde resolutie, alleen de vernieuwingsfrequentie is anders:

50 Hz houdt in dat het beeld 50x per seconde vernieuwd wordt; bij 60 Hz is dit 60x per seconde. Hoe hoger de vernieuwingsfrequentie, hoe 'soepeler' het beeld. Bij een lage vernieuwinsfrequentie zie je vaak dat het beeld flikkert, en daar kun je hoofdpijn van krijgen als je er te lang naar krijgt.

Dus een hogere vernieuwsfrequentie is gewoon fijner om naar te kijken, dus ik zou voor de 60 Hz gaan ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan