welke software voor bouwen website?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ostrobase

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2001
Enkele jaren geleden heb ik een site gemaakt met het programma van netobjects. http://netobjects.com/

Ik wil nu een nieuwe site maken en ben op zoek naar een geschikt programma.

Bestaat er een programma dat:
1. nederlandstalig is en
2. waar geen kennis van HTML of andere computertaal voor nodig is?

Het hoeft niet gratis te zijn. Het programma van Netobjects voldeed aan voorwaarde 2, maar vond ik erg complex. Ik had nog versie 4, die was zeker niet erg user-friendly.

Ik wil wel zelf de structuur (menu) kunnen vaststellen. Ook de pagina's zelf ontwerpen en niet van die voorgebakken pagina's.

No, no, niet doen, die "WYSIWYG Web Builder" van 45 Euri !
"Web Builder geeft u volledige vrijheid over de inhoud en indeling van uw pagina's.": niet een beetje niet waar, helemaal niet waar!
Ik heb toen een 30-dagen evaluatie-versie gedownload om het ding in het echt te zien, maar ik hoefde die 30 dagen niet vol te maken. Bocht! :mad:

@ostrobase:
Ik kan niet overzien wat je precies van plan bent: grote site, kleine site? Voor jezelf, of voor commercieel of voor een non-profit organisatie? Veel of weinig ingebouwde functionaliteit nodig? enz.
In ieder geval: als je zelf eigen ontwerpen wilt maken, zal je er denk ik niet aan ontkomen om iets van html en css te leren. Een webeditor die alles automatisch doet, heb ik nog nooit gezien. En editors die beweren dat je er volstrekt geen html-kennis voor nodig hebt, zijn domweg niet te vertrouwen (zie boven).

Een aardige, gratis en NL webeditor is KompoZer, die zou ik eens bekijken.
Als dat niet genoeg is, kan je ook je heil zoeken in kant en klare CMS'sen als Joomla of Wordpress. Die hebben ook de mogelijkheid om zelf de templates aan te passen; maar ook daar is weer enige kennis van zaken voor nodig.

Webdesignen en webbouwen: dat is een echt vak, en daar moet je behalve goede gereedschappen ook vakkennis voor hebben. Helaas! :rolleyes: - Of niet: want het is wel leuk om te leren. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Sorry

Sorry dat ik het niet leuker kan maken, wel makkelijker.
CSShunter hierboven heeft gelijk volgens mij.

Hoewel ik nog steeds tig hulpjes geïnstalleerd heb, werk ik er zelden mee.
Bv. alleen als ik snel 'n grafisch probleem op wil lossen zonder browser
te openen.
Voor alle andere gevallen is gewoon typen nog steeds het enige dat werkt.
Alle code die hulpjes maakten moest ik bijwerken. Dit is veel irritanter dan
meteen zelf alles schrijven. Dus jammer van die blitse programma's.
Met rustig & stap voor stap werken is webpagina's maken voor iedereen
eenvoudiger dan het lijkt.

Als je Engels kunt, is dit leerzaam : http://webdesignerwall.com
De ontwerper is een prof & volgens mij een van de allerbeste.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input!

Een webeditor die alles automatisch doet, heb ik nog nooit gezien. En editors die beweren dat je er volstrekt geen html-kennis voor nodig hebt, zijn domweg niet te vertrouwen (zie boven).

Mijn ervaring met Netobjects is anders. Het omzetten naar HTML doet ie flitsend en foutloos. Het probleem zit hem voor mij in de taal en de eindeloze hoeveelheid mogelijkheden.
Als ik een optie zoek en ze bieden er 120 aan, allemaal technische engelse woorden, waarvan in geen enkel (online) woordenboek een vertaling te vinden is, gaat het me heel veel tijd en moeite kosten om alles uit te proberen. Ik ben ervan overtuigd, dat Netobjects een goed programma is, voor mij echter veel te uitgebreid. Het is vast bestemd voor mensen die er bijna dagelijks mee werken.

Ik heb wel eens gehoord dat er een programma bestaat waarin je een bestaande website kunt importeren en kunt aanpassen, tekst wijzigen, foto's vervangen, enz. Allemaal zonder gebruik van HTML. Daarmee zou ik dan mooi mijn eigen website kunnen upgraden. Is dit bij jullie bekend?

Hoi ostrobase,
csshunter: ... editors die beweren dat je er volstrekt geen html-kennis voor nodig hebt, zijn domweg niet te vertrouwen ...
ostrobase: ... Mijn ervaring met Netobjects is anders. (...) Als ik een optie zoek en ze bieden er 120 aan, allemaal technische Engelse woorden ...
Dat bedoelde ik daar eigenlijk óók mee:
  • Je hebt know-how nodig (van de html- en css-mogelijkheden) om de goede van de 120 opties te kunnen kiezen. Het lijkt me dat de technische Engelse woorden daar grotendeels op terugslaan.
  • Daarbij kan de keus voor de ene optie ook de keus voor een volgende optie belemmeren.
In hoeverre Netobject mooie strakke html, css en ("unobtrusive") javascript aflevert, weet ik niet (ik ken het programma niet).
  • Maar ik heb wel eens wat Dreamweaver-spul voorbij ziet komen, ook een geavanceerde editor met heel veel mogelijkheden. Dreamweaver CS5 (t.w.v. ca. € 570,-) heeft zo zijn eigenaardigheden, die soms handmatig in de code gecorrigeerd moeten worden. En m.i. heeft DW ook stevige nadelen (zie hier).
Kortom, met een webeditor moet je twee dingen leren: (1) de gebruiksaanwijzing om door alle opties heen te komen en de betekenis daarvan te doorgronden, en (2) toch de talen html, css en javascript (om zonodig te kunnen corrigeren).
  • Zelf werk ik met een beter soort Kladblok (Notepad++), daar kan alles ook mee. Voordelen: (1) ik heb mijn €'s in mijn zak, en (2) ik heb genoeg aan het leren van de programmeertalen en hoef niet daarbij ook nog eens gebruiksaanwijzingen, schermindelingen, eigenschappenvensters, enz. te leren; ook voor dingen die met één eenvoudig toevoeginkje in de broncode te regelen zijn.
  • Nog een voordeel: als iets fout gaat, weet ik zeker dat ik het zelf heb gedaan. ;)
Maar nu is websites bouwen niet mijn dagelijkse werk. Misschien dat bij professioneel ambachtelijk bouwen een uitgebreide en geavanceerde editor wel nuttig kan zijn en tijd kan besparen; dan kan het de moeite lonen om het manual uit je hoofd te gaan leren.
=====
Ik heb wel eens gehoord dat er een programma bestaat waarin je een bestaande website kunt importeren en kunt aanpassen, tekst wijzigen, foto's vervangen, enz. Allemaal zonder gebruik van HTML. Daarmee zou ik dan mooi mijn eigen website kunnen upgraden. Is dit bij jullie bekend?
Nee, ja, en er iets tussenin...
Als de site niet met php- of andere niet direct op te vragen templates werkt, kan je in principe elke site downloaden en bewerken in een Kladblok of een webeditor (zoals ook KompoZer).
Als het om eenvoudige aanpassingen gaat, kan je vervolgens in bv. Kompozer ook gebruik maken van de WYSIWYG ontwerp-weergave. Dan bakt KompoZer er wel code van.
Maar heb je een link naar de site waar het om gaat? Kunnen we eens een blik werpen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan