Welke SQL QUERY ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helix

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2007
Beste mensen,

Ik heb een vraagje over welke querie ik moet gebruiken om bij de volgende tabel:

ARTIKEL
artikel# artikelomschrijving richtinkoopprijs adviesverkoopprijs
A021 Schemer, Lamp, hang 120 250
A023 Lamp, hang 250 600
E723 Lamp, staand 40 100
E733 Pot, metal 10 50

De artikelomschrijving en artikel# te krijgen voor artikelen met het kleinste verschil tussen in en verkoopprijs, zouden jullie me hier mee kunnen helpen?

Alvast hartelijk bedankt!!

Groeten

Probeer eerst eens gewoon alle artikelnummers en -omschrijvingen uit de tabel te halen.
Wat voor taal gebruik je om de gegevens verder te verwerken? php, ...? Je kunt dan ook alle gegevens uit de database halen en de selectie alsnog zelf doen.

Ik gebruik een querie browser om sql te oefenen, dan zie je meteen de resultaten die uit de db worden gehaald enz.
Alleen was ik nu voor een oefententamen bezig en was de opdracht om het artikel en omschrijving naar voren te krijgen van de producten met het minster prijsverschil tussen in en verkoopprijs.

Dan zul je toch echt eerst moeten weten hoe de basis werkt, dus een eenvoudige 'select - from - where' moet je dan wel kunnen. Welk DMBS gebruik je hiervoor eigenlijk? MySQL, Postgres, ...?

Ik gebruik MySQL, en basiskennis heb ik wel, SELECT, FROM, WHERE, AND, HAVING en subqueries ken ik wel. Ook SUM, MIN, MAX, AVG COUNT enz. kan ik wel mee overweg .
JOINS vind ik nog wel lastig en uit deze vraag kan ik gewoon niet komen :(

Ik stel voor dat je het stap voor stap oplost....

Stap 1
Bereken de het verschil tussen in en verkoop prijs voor alle artikelen

sql

er iemand die mij kon helpen?
Verzorg een Query waarmee een lijst kan worden gegenereerd van alle kamers die vannacht bezet zijn. In volgorde van naam van de klant.

SELECT Verhuur.KamerNr, Klant.KlantNaam,Verhuur.AankomstDatum
FROM Klant INNER JOIN Verhuur ON Klant.KlantNr = Verhuur.KlantNr
WHERE (Verhuur.AankomstDatum= trunc(sysdate);

toch krijg ik fout melding: sintaxisfout.

Je WHERE clause begint met een ( ,maar er is geen sluitend ) dat erbij hoort.

Vraag jatter, huiswerk maker... maar je hebt iig zelf geprobeerd :thumb:

Haakje sluiten idd te weinig & is nog niet gesorteerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan