welke taal is beter om een website te bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yanik

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2011
Hoe kun je een betere website bouwen?
Met een combinatie van html, (perl of),php, of (python), mysql, javascript, css of met aleen slechts java? Als je er niks van/over weet, antwoord dan aub niet.

Een website KAN je alleen maar met HTML, CSS (en Javascript) bouwen ;)

PHP en mysql staan allebij aan de serverkant. Deze hebben in principe niets met websites te maken, want je kan ze ook zonder browser gebruiken! Het is wel zo dat PHP/database erg handig is als je een complexere site hebt. En Java is niet Javascript; als je websites met Java wilt bouwen moet je naar JSP kijken. Alleen een website met Java kan uiteraard niet.

En wat bedoel je precies met

Hoe kun je een betere website bouwen?

En wauw, je bent zelf ook wel een grapjas:
Als je er niks van/over weet, antwoord dan aub niet.

Laatst bewerkt:
Een website KAN je alleen maar met HTML, CSS (en Javascript) bouwen ;)

PHP en mysql staan allebij aan de serverkant. Deze hebben in principe niets met websites te maken, want je kan ze ook zonder browser gebruiken! Het is wel zo dat PHP/database erg handig is als je een complexere site hebt. En Java is niet Javascript; als je websites met Java wilt bouwen moet je naar JSP kijken. Alleen een website met Java kan uiteraard niet.

En wat bedoel je precies met

En wauw, je bent zelf ook wel een grapjas:
thx 4 het antwoord, maar ik wil perl in plaats van php. Welke van deze twee raad je aan om websites te maken?

Eh? Je wilt Perl gebruiken, maar vraagt alsnog of PHP beter is?

Zelf heb ik geen ervaring met Perl als ss-taal. Zolang je een webserver kan vinden die Perl ondersteund zou het echter geen probleem moeten zijn! Van PHP weet ik toevallig dat 9 v/d 10 servers deze ondersteunen, dus als je iets wilt bouwen waarvan je zeker wilt zijn dat het (bijna) overal draait, zou ik voor PHP gaan. Maargoed, nogmaals, zolang je een server hebt die je taal naar keuze ondersteund is het te doen.

Laatst bewerkt:
Java? Dat lijkt me nou net de slechtste keuze, het is tamelijk zwaar en je bent afhankelijk van een plugin. Over het algemeen zijn sites opgebouwd uit HTML (voor de structuur) CSS (voor het uiterlijk) en javascript (optioneel, voor het dynamische gebeuren). In de achtergrond kunnen die pagina's dan weer opgebouwd worden door PHP, de gegevens kunnen uit een MySql databese komen. Maar, voor een kleine site heb je PHP nauwelijks en MySql niet nodig. Perl zal ook wel kunnen maar ik denk dat je daar veel moeilijker ondersteuning voor vindt.

EDIT: heh, beetje laat.

Laatst bewerkt:
trouwens, google werd zonder html en zo gebouwd, toch is het een perfecte site. Hoe verklaren jullie profs dit?

In je openingsvraag schreef je: "Als je er niks van/over weet, antwoord dan aub niet."

Dat geldt ook een beetje voor vragen stellen;
als je helemaal niets van de materie afweet, is het erg moeilijk om een goeie vraag te stellen.

Die opmerking over Google slaat helemaal nergens op.

welke boeken heb ik nodig om php en my mysql te leren?

Ik denk dat je beter bij de basis kunt beginnen, HTML en CSS dus. De twee onderste links in m'n sig geven een goede introductie.

Ik denk dat je beter bij de basis kunt beginnen, HTML en CSS dus. De twee onderste links in m'n sig geven een goede introductie.

Ik heb al e-books over css, html and javascript. Ik ben de boeken alvast aan het verzamelen. Nou moet ik weten welk boek ik nodig heb om php en my sql volledig te leren. Weet iemand welke boeken ik nodig heb? Alvast bedankt.

Mijn eigen ervaring is dat het helemaal aan je eigen voorkeur ligt welke boeken je prettig vindt.
Ik heb de ervaring dat boeken van de ene serie mij helemaal niet aansprken, terwijl een andere serie me wel goed ligt.
Heeft iets te maken met de opzet van de lessen, de layout van het boek en de manier waarop je wordt toegesproken.

Advies: ga naar de bibliotheek en leen zoveel mogelijk verschillende boeken. Als je in een grote stad woont heb je geluk: grote stad = grote bibliotheek = veel boeken.

Als je per sé titels wilt weten:
een
twee
drie

bedankt voor de raad, maar ik lees nooit boeken voor dummies.

trouwens, google werd zonder html en zo gebouwd, toch is het een perfecte site. Hoe verklaren jullie profs dit?
Nee, nu haal je wat dingen door elkaar. Wat er server-side gebeurt maakt helemaal niet uit: of de HTML nou met PHP, Perl, de hand, C of wat dan ook wordt gegenereerd is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is is dat je browser (dat ding waarmee je nu dit zit te lezen) alleen HTML, CSS en Javascript kan lezen.

Ik heb al e-books over css, html and javascript.
Javascript zou ik achterwegen laten tot je HTML en CSS compleet door hebt; misschien zelfs nadat je PHP (en sql) kan. En met 'compleet door hebt' en 'kan' bedoel ik dat je deze kan dromen en foutloos kan typen. Daarnaast leer je dit soort dingen niet door alleen maar een boek te lezen; het is proberen, proberen, en nog meer proberen!

damn, weet iemand het antwoord op mijn vraag?
Heb je haast ofzo? Als je binnen een half uur geen reactie krijgt hoef je niet gelijk een nieuwe post te maken hoor. Niet iedereen zit 24/7 achter z'n PC.

bedankt voor de raad, maar ik lees nooit boeken voor dummies.
Dan wordt het tijd dat wel eens te gaan doen... er is geen enkele reden waarom je deze boeken niet zou lezen om PHP en MySQL te leren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan