welke versie XP ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ariedeb

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Berichten
8
Hallo,
Ik wil eens supersnel overstappen op een legale versie van Windows xp.
Alleen, ben er een leek in en zie door de bomen het bos niet meer van al die verschillende versies. Profesioneel en Home, upgrade dit en dat, of MS erachter, of Oem en Retail etc. Voor dat ik een berg geld voor het foute uitgeef, welke NL versie moet ik nu precies (voor de kleinste prijs) pakken, als ik een VOLLEDIGE versie wil hebben, zonder allerlei toeters en bellen, (want is voor huisgebruik), en die niet aan 1 maar op enkele computers thuis geinstalleerd en geactiveerd kan worden? Zat zelf aan XP home retail nl versie te denken, maar weet niet of ik goed zit.
Alvast bedankt voor eventuele tips.
arie
 
Home is voor thuisgebruik aan te raden. Het besturingssysteem is bovendien goedkoper. OEM houdt in dat je enkel het schijfje krijgt met een legale code. Vaak geen boekjes mooie doosjes enzovoorts. Als je een retail versie koopt krijg je er vaak wel boekjes en mooie doosjes bij.
OEM is dus ook vaak goedkoper en als je denkt dat je de overige zaken niet nodig bent, is dit de goedkoopste oplossing.
 
ariedeb zei:
...en die niet aan 1 maar op enkele computers thuis geinstalleerd en geactiveerd kan worden?
Dat lukt niet, één productcode (licensie) kan maar op één PC geinstalleerd worden en kan ook maar één keer geactiveerd worden.
 
of je moet een corporate versie kopen.
die kun je op wel 200 pc's installeren
maar die kost wel een paar euri.
 
KaY.NL zei:
OEM houdt in dat je enkel het schijfje krijgt met een legale code. Vaak geen boekjes mooie doosjes enzovoorts.

Bovenstaande is neit helemaal waar.

Een OEM versie mag alleen gekocht worden als er ook nieuwe hardware bij aangeschaft wordt. Zoals een moederbord, een processor of een hele pc.

Een RETAIL versie mag echter altijd aangeschaft worden. Ook al koop je er niets bij.
 
Een retial of OEM versie kan trouwens zonder problemen drie keer geactiveerd worden. Daarna niet meer en moet je bellen naar microsoft (met een smoes?? PC gecrashd en opnieuw geinstalleerd ofzo)

Zoizo worden de activatie gegevens na ongeveer een jaar gereset, dan zou de code dus weer drie keer geactiveerd kunnen worden
 
Huhhh,..... ik moet toch geen 2 x windows xp kopen voor 2 computers die ik in dezelfde kamer heb staan?
 
Cotje zei:
Een retial of OEM versie kan trouwens zonder problemen drie keer geactiveerd worden. Daarna niet meer en moet je bellen naar microsoft (met een smoes?? PC gecrashd en opnieuw geinstalleerd ofzo)

Zoizo worden de activatie gegevens na ongeveer een jaar gereset, dan zou de code dus weer drie keer geactiveerd kunnen worden
Dat activeren lukt alleen als de productcode gekoppeld blijft aan één speciefieke PC, inclusief o.a. moederbord, harde schijf, geheugen.

Die gegevens worden bij de eerste activatie vastgelegd in het bestand wpa.pbl op de PC en uiteraard bij Microsoft.

Dezelfde productcode laten activeren vanaf een andere PC, of PC's, lukt echt niet op de gebruikelijke geautomatiseerde manier.
Aangezien je maar 30 dagen de tijd hebt, zul je dus binnen één maand voor de andere PC's via het telefoontje naar Microsoft de activatie moeten regelen.
Wat je dan verteld, wil ik wel eens horen.
 
ariedeb zei:
Huhhh,..... ik moet toch geen 2 x windows xp kopen voor 2 computers die ik in dezelfde kamer heb staan?
Ja, als je het legaal wilt doen wel.
Stel je hebt Windows XP op één PC geinstalleerd en met de productcode (of registerkey zo je wilt) je Windows XP kopie geactiveerd, dan kan je die activering daarna een oneindig aantal keren herhalen, zolang je de herinstallaties maar doet met dezelfde Windows XP kopie en op exact dezelfde PC (zelfde moederbord, zelfde HD, zelfde geheugen).

Zet je dezelfde kopie van Windows XP op een andere PC dan wordt de activatie via Internet geweigerd, want de gegevens kloppen niet.

EDIT: het Microsoft standpunt.
 
Laatst bewerkt:
een gewoone nederlandse home oem versie is voor jjou voldoende dan.
 
virtuosa zei:
een gewoone nederlandse home oem versie is voor jjou voldoende dan.
nee, want dan moet ie er een pc bijkopen ... zoals al geschreven staat is een oem - versie niet te koop zonder hardware ( wettelijk )
 
ik heb ook gewoon een oem gekocht niets nieuw pc of hardwaren :D
 
Cotje zei:
Bovenstaande is neit helemaal waar.

Een OEM versie mag alleen gekocht worden als er ook nieuwe hardware bij aangeschaft wordt. Zoals een moederbord, een processor of een hele pc.

Een RETAIL versie mag echter altijd aangeschaft worden. Ook al koop je er niets bij.
Oke.. bedankt voor de aanvulling.
 
Tja, als het zou gaan om en OEM versie, kom ik zelfs koopjes voor maar 99 euro tegen, met de volgende toegevoegde tekst:

OEM versie! Gezien de verkoop van een dergelijk versie vereist dat het bij essentiele computer hardware wordt geleverd leveren wij bij de aankoop van dit produkt een muis mee. Op deze manier kunnen wij dit produkt voor deze zeer aantrekkelijke prijs aan u leveren!

Als dit legaal is zoals gesteld, Alles, naam adres telefoon van bedrijf wordt gewoon genoemd) zou ik voor 2 pakketten minder kwijt zijn dan normaal 1x windows xp home. Maar 2x 235 euro(ongeveer), dat trek ik niet.
 
ariedeb zei:
Tja, als het zou gaan om en OEM versie, kom ik zelfs koopjes voor maar 99 euro tegen, met de volgende toegevoegde tekst:

OEM versie! Gezien de verkoop van een dergelijk versie vereist dat het bij essentiele computer hardware wordt geleverd leveren wij bij de aankoop van dit produkt een muis mee. Op deze manier kunnen wij dit produkt voor deze zeer aantrekkelijke prijs aan u leveren!

Als dit legaal is zoals gesteld, Alles, naam adres telefoon van bedrijf wordt gewoon genoemd) zou ik voor 2 pakketten minder kwijt zijn dan normaal 1x windows xp home. Maar 2x 235 euro(ongeveer), dat trek ik niet.
en waarom moet ie nu ineens legaal zijn ? :D
 
de jean zei:
en waarom moet ie nu ineens legaal zijn ? :D
"ariedeb" stelde dat in zijn eerste post.
virtuosa zei:
als die uit een internet shop komt is het officeel genoeg voor mij
Al krijg je een gratis exemplaar via p2p, mijn zegen heb je.

Waar het om gaat is: kun je hem bij Microsoft activeren zonder te hacken of cracken.

Kun je de updates ophalen op de Microsoft-site, enz, enz.
 
de jean zei:
en waarom moet ie nu ineens legaal zijn ? :D

Omdat ik van dat geze*k eens af wil zijn, met moeilijk updates ophalen, en problemen met activeren etc etc. Heet ook nog eens Arie Format (van formateren, weet je wel:) )
Dus installeer nog wel eens opnieuw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan