Welke versie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdonder

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2004
Voor kenners een simpele vraag...

Ik wil low budget een Windows2000 server gaan installeren, voor maximaal ongeveer 10 gebruikers tegelijkertijd en men moet vanuit huis via internet kunnen inloggen via terminalservice, dus dat je thuis werkt alsof je op het werk bent.
Vooral voor administratieve toepassingen en email etc.

Welke minimale Windows2000 versie moet ik nu op de server installeren zodat mensen met een gewone windows pc thuis of op het werk daarop tegelijkertijd kunnen werken?

Kan dit met Windows2000 Pro of moet dit perse de duurdere exemplaren zijn?

Ik denk dat dit al kan met de Standard Edition (Als die er is bij 2000, bij 2003 wel).
Maar je moet wel extra software downloaden denk ik.
:thumb:

je zult ook terminal licensies nodig hebben.
En windows 2000 server is voldoende, is wel een maxium van 5 gebruikers gelijktijdig aanmelden.
Dus ook daar heb je nog vijf licenties extra voor nodig.

Windows 2000 Professional ondersteund geen terminal services.

In de server familie zijn te vinden Windows 2000 Server, Windows 2000 Advanced Server en Windows 2000 Datacenter Server.

Datacenter en Advanced zijn meer dan je nodig hebt. Windows 2000 server (de "basis" server versie) ondersteund Terminal Services en het Remote Desktop Protocol (RDP). Ik ga er even vanuit dat je ervaring hebt met het opzetten van een terminal server (volgorde van installatie, etc..).

Denk eraan dat als je 10 users op de PC wilt laten werken, je hem uitrust met een lekkere hoeveelheid geheugen. Waar 256 MB het minimum is, zou ik denken aan 1-4 GB afhankelijk van wat voor programma's je gebruikers gebruiken.

Windows 2000 server is voorlopig nog wel even te gebruiken als server editie maar houdt er rekening mee dat Windows 2008 binnenkort op de markt komt. Dat wil zeggen dat er software is die nu al Windows 2003 als minimum vereist.

@Puppie: Die limiet van 5 gebruikers zit toch alleen op de clïent editie? Ingebakken in de broncode? En de server heeft deze limiet niet, wordt gebasseerd op aangeschafde licenties.

Laatst bewerkt:
Bedankt, :thumb: dit geeft even duidelijkheid. Ik heb 5 jaar geleden bij een bedrijf gewerkt waar een dergelijk systeem werd opgezet door een extern bedrijfje en daarbij heb ik geholpen als aanspreekpunt binnen het bedrijf. En dat gecombineerd met mijn toch wel behoorlijke kennis op computergebied, durf ik het wel aan dit te installeren. Hiervoor ga ik wel goed eerst op internet surfen naar info en mogelijk nog eens iets vragen.
Doorgewinterd op servergebied ben ik dus nog niet. Dat blijkt ook wel uit de vraag die ik stelde. Vroeger tijdens mijn opleiding eens met Novell gewerkt, maar zou nu niet meer weten hoe ik dat heb gedaan. :confused:

Bedankt voor de info, nu kan ik verder puzzelen met google.
De basis server versie ga ik op inzetten. Eerst met de standaard 5 licenties die erbij zitten zo ik begrijp. Uitbreiden kan dan later nog wel als het allemaal goed blijkt te werken.

De vraag is beantwoord, dus topic mag gesloten worden. (doorpraten mag ook, maar hoeft niet voor mijn vraag dus... ;) )

Succes ermee. Mocht je vragen hebben kun je ze gewoon stellen, eventueel ook in dit topic zodat wij je makelijk terug kunnen vinden.

Van fouten leren je en de praktijk leert dat het bij kleine bedrijven toch vaak wat aanklussen is dus zolang het draait is het alleen maar mooi :thumb:.

Vragen worden niet gesloten en je mag hem zelf rechtsonderin op 'opgelost' zetten :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan