Welke videokaart? /Bottleneck desktop pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

JesuisLeroy

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
55
Heb zelf nog niet veel ervaring met Hardware samenstellen. Heb in 2009 een desktop pc laten samenstellen door iemand.
Daar is een Asus P5E-VM hdmi moederbord met E5300 dual-core processor @ 2,6Ghz uit voortgekomen.
Deze beschikt over 4GB DDR2 geheugen en een Integrated Intel G35 chipset die daar geloof ik 512MB aan geheugen vanaf snoept.

De Windows prestatie-indexscore is als volgt: Processor 5,5; Geheugen 5,1; Grafisch 3,9; spel-weergave 3,8; vaste schijf 5,9.

De grafische prestaties zijn dus niet al te best en overweeg een grafische kaart aan te schaffen.
De eerlijke vraag is of ik er ook veel mee kan opschieten als ik een laag-budget kaart kies?
Soms lijkt de processor of het geheugen ook tegen te stribbelen. Mocht dát dus de werkelijke bottleneck zijn,
zal het niet de volle potentie van een dure videokaart kunnen benutten. Dus bij welke prijsklasse zal ik gebaat zijn?
Ik zoek een Pci-e 16x kaart met een hdmi uitgang.

Zijn eigenschappen als ATI crossfire of hyperMemmory nog goede opties voor mij?
Kan ik met ATI crossfire zowel de dan nieuw bijgestoken videokaart als de onboard intel G35 tegelijkertijd blijven gebruiken in gebundelde samenwerking?

En wat zijn de belangrijkste factoren? De nominale videochip snelheid, de geheugengrootte, de geheugensnelheid, of de bandbreedte?
Zal ik er bijv. met de Sapphire Radeon HD 6570, 2GB DDR3 op vooruit gaan?
Of denk ik nou helemaal verkeerd en kan ik makkelijk nog een paar jaartjes vooruit met deze cpu?
En moet ik er gewoon zeker wel ca. €150,- voor een kaartje tegenaan gooien?
Graag tips en aandachtspunten.
 
Laatst bewerkt:
wat wil je met de pc gaan doen?

een beetje high end gaming zal met alleen een videokaart upgrade het niet halen
je processor is al aardig verouderd maar als dit bij een simpel spelletje blijft zoals CoD League of Legends etc dan zou een HD7750 hierbij prima passen

let wel op dat je voeding de nieuwe videokaart wel kan ondersteunen kans is groot dat deze niet genoeg watts levert
 
Thanks, ja, dat is een goede tip, de HD7750.

Er zit een voeding van 450 W in. Ik weet niet precies hoeveel daarvan wordt verbruikt.
Ik schat zelf ong. 350W in, ik zie op het internet dat de kaart ong. 55W verbruikt, dus dat zou kunnen.

Ik kijk veel video's. HD 720p wordt goed afgespeeld, maar FHD 1080p wordt bijna altijd schokkerig afgespeeld, dat zie ik graag veranderen.
Verder wil ik wel eens een spelletje spelen. Momenteel heeft die het al erg moeilijk met bijv. The elder scrolls IV: Oblivion uit 2006.
Het lijkt me ook wel eens leuk om wat recentere spellen te spelen, maar ben geen high end gamer.
 
Laatst bewerkt:
zolang het bij oblivion blijft is het geen probleem echter wil je games zoals BF3 Crysis 3 of Assasins creed 3 spelen dan zul je toch moeten denken aan een cpu upgrade.
denk aan een Q6600 of Q8000/Q9000 processor maar persoonlijk zou ik zelf een moederbord/cpu/ram upgrade uit voeren naar socket 1155/Am3+

kijk of je ergens nog een tweede hands Q6600 cpu kan krijgen het moederbord ondersteund die processor vanaf versie 0202
 
Die overweging maakte ik inderdaad ook al.
Heb alleen weinig verstand van bouwen/samenstellen.
Maar volgens mij is dat wel de moeite waard om te proberen.
Wat is eigenlijk precies het voordeel van socket 1155 of Am3+ ?

Lijkt de volgende combinatie een goede?:
Moederbord ASRock B75 Pro3-M,
Processor Intel Core i5 3350P (3,1 Quadcore, zonder geïntegreerde video)
met de Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing als videokaart?

Of ligt dat niet in elkaars verlengde?
En zou ik bij dat setje beter een duurdere videokaart moeten nemen?

Ook een processor met wél geïntegreerde video is een optie.
Kan ik ze dan gezien de ATI crossfire specificatie nog samen laten werken?
En zal dat een noemenswaardig voordeel hebben?
Of kunnen alleen zelf bijgezette videokaarten met elkaar samenwerken waarmee ze de geïntegreerde videokaart passeren?
 
Deze beschikt over 4GB DDR2 geheugen
Klopt dat wel voor een pc van 2009, bedoel dan DDR2 geheugen.
Een losse video kaart is meestal sneller dan een onboard
Of je nog een paar jaartjes mee vooruit kan hangt af van wat je doet met de pc. Heb hier nog een pc (2gyg intern) met een amd sempron 3000+ cpu en een nvidea fx5200 agp kaart (256mb) en die draait vlot Draftsight, coreldraw, scribus, etc. Maar ik gebruik geen spellen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan