Welke videokaart te kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MayNiak666

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Berichten
234
Geplaatst door RGTMO
De 64MB versie van de GF4 TI-4200 is trouwens sneller dan de 128MB versie. Maar bij bijvoorbeeld spellen als Doom3 en Quake4 die volgend jaar uitkomen kun je beter een 128MB versie hebben.

Als dat werkelijk zo is, lijkt me dat de fabrikant behoorlijk heeft misgekleund. Meestal zijn dergelijke snelheidsverschillen terug te voeren naar niet deugdelijke drivers. Nieuwe drivers zouden m.i. de 128 Mb versie aanmerkelijk sneller moeten maken dan de 64 Mb versie.
 
Er is werkelijk geen logische reden te bedenken om jezelf nu te focussen op de aanschaf van een geforce FX('5'). Mijn mening: koop als je bepaalde textureverslindende games wil spelen een 128mb versie, al is DOOM3 een vd eerste die dergelijke mb's werkelijk zal gebruiken. Een 64mb voldoet vooralsnog wel, mits je niet heftig gaat spelen met AA.
Er bestaan fabrikanten die speciale versies van hun Ti4200 uitbrengen met het referentieontwerp van een 4600 (POV, Asus). De pov 128mb XP turbo (what's in a name?) worden zelfs gefabriceerd op 3,3ns technologie en zijn dus te klokken tot een heuse 4600.
De enige reden die ik nu kan bedenken om te wachten met de aanschaf van een nieuwe videokaart tot de FX uitkomt is dat de prijzen van de G4 dan ws zullen zakken. Bedenk daarbij dat ook ATI niet stilzit en je wilt misschien wel gelijk voor de 9700Pro gaan.
Tui: de FX zal ws een prijskaartje van zo'n 500pleuro's meekrijgen. En de G4 kost nu zeker minder dan de helft. Persoonlijk vind ik het onzin de snelste en nieuwste GPU te hebben, omdat de potentie mij het extra geld simpelweg niet waard is. Nu heb ik dus de POV SE 64mb en zal die over 1,5/2jaar toch wel vervangen door een dan betaalbare 9700pro of FX. Al is het nu ondertussen wel de moeite waard om voor de 128mb versie te gaan ipv de 64mb versie, daar prijsverschil nog maar zo'n 40€ bedraagt.
Uch
 
Geplaatst door MayNiak666


Als dat werkelijk zo is, lijkt me dat de fabrikant behoorlijk heeft misgekleund. Meestal zijn dergelijke snelheidsverschillen terug te voeren naar niet deugdelijke drivers. Nieuwe drivers zouden m.i. de 128 Mb versie aanmerkelijk sneller moeten maken dan de 64 Mb versie.

Lees de reviews en benchmarks er maar op na. Bij de spellen van tegenwoordig of ouder is de 64MB versie sneller. Maar wanneer spellen als doom 3 uitkomen zullen de 128MB versies sneller zijn.
 
Geplaatst door RGTMO


Lees de reviews en benchmarks er maar op na. Bij de spellen van tegenwoordig of ouder is de 64MB versie sneller. Maar wanneer spellen als doom 3 uitkomen zullen de 128MB versies sneller zijn.
om onduidelijkheid te vorkomen: oha zijn de 128mb versies (standaard) lager geklokt dan de 64mb versies, maar zoals ik het hierboven al stelde: er zijn fabrikanten die bepaalde referentieontwerpen (van bijv 64mb snelheden) toepassen bij de boardlayout van de 128mb versie. Dus eigenlijk gaan beide stellingen niet geheel op.
 
Das waar tegenwoordig zijn er weer andere 128MB versies bij gekomen. Ten tijde van m'n eerste bericht over het prestatie verschil van een 64MB tov een 128MB kaart waren de snellere 128MB kaarten er nog niet. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
hehehe, 'k ben hier ook om punten te scoren, haha
Maar je hebt zeker gelijk!
 
Overklokuuuuuuuuuuuu

Point of View Ti 4200 XP :D

The GeForce4 Ti 4200 eXtreme Power powered by the GeForce4 Ti 4200 GPU.
This 128MB DDR edition is equipped with 3.3ns memory.( standard is 4.0 ns )
The core clock speed is 250MHz and the memory clock speed is 550MHz.

The speed of a Ti-4600 for the price of a Ti-4200 :cool:

http://www.pointofview-online.com/
 
Re: Overklokuuuuuuuuuuuu

Geplaatst door XBOX

The speed of a Ti-4600 for the price of a Ti-4200 :cool:
Niet per definitie (ja, ik ben een zeurpiet).
Zelf heb ik ook een POV 3,3ns editie, al is het de 64mb versie. Deze heb ik getracht te OCen tot een 4600. Dat vond ie toch niet helemaal lekker. Draait nu op een stevige 4400snelheid.
Punt is dat de kaart absoluut OCpotentie heeft, maar elke kaart afzonderlijk heeft zo z'n eigenschappen, meaning: er is geen garantie dat die 4200 tot een 4600 is te OCen, met behoud van kwaliteit en stabiliteit.
Da's tenminste mijn ervaring.
Maar die kaart is zeker een aanrader!
 
De SE dus. 64 MB
De XP ( 128 MB ) versie kun je nog verder gaan oc'en
 
Laatst bewerkt:
Re: Re: Overklokuuuuuuuuuuuu

Geplaatst door windoos

Niet per definitie (ja, ik ben een zeurpiet).
Zelf heb ik ook een POV 3,3ns editie, al is het de 64mb versie. Deze heb ik getracht te OCen tot een 4600. Dat vond ie toch niet helemaal lekker. Draait nu op een stevige 4400snelheid.
Punt is dat de kaart absoluut OCpotentie heeft, maar elke kaart afzonderlijk heeft zo z'n eigenschappen, meaning: er is geen garantie dat die 4200 tot een 4600 is te OCen, met behoud van kwaliteit en stabiliteit.
Da's tenminste mijn ervaring.
Maar die kaart is zeker een aanrader!

POV heeft de XP kaart zo gemaakt dat je de kaart wel op die snelheid kan klokken.
 
Geplaatst door XBOX
De SE dus. 64 MB
De XP ( 128 MB ) versie kun je nog verder gaan oc'en
idd de SE. Ook 3,3ns en het doet me deugd te horen dat de XP nog verder te OCen is, alleen begrijp ik niet wat het OCverschil tussen die 2 zou zijn...je zou immers verwachten dat een 128mb in wezen ietsjes langzamer zou zijn dan 64mb?
 
Re: Re: Re: Overklokuuuuuuuuuuuu

Geplaatst door RGTMO


POV heeft de XP kaart zo gemaakt dat je de kaart wel op die snelheid kan klokken.
Nee, zo hebben ze 'm niet echt gemaakt (deze zeurpiet blijft zeuren), maar feitelijk gekopieerd. Het refrentiemodel stamt idd af van een 4600.
Errug lekker.
party.gif
 
Re: Re: mensuh...

Geplaatst door RGTMO


De GF3 raad ik echt af om nu nog te kopen. Die is behoorlijk wat langzamer dan de GF4 Ti-4200 terwijl de prijs van een GF3 boven de GF4 Ti-4200 zit.

Beste is een GF4 TI-4(2,4,6)00 te kopen of een Radeon 9(5,7)00 (Pro) te kopen. De Radeon 9500 serie moet nog uitkomen maar dat zal niet lang meer duren.

Die is al uit, tenminste hier toch, en wat mij betreft, zeker niet de ATI radeon 9000 kopen!
Ik heb die ook en ben er wel tevreden van, maar kan toch beter....
Ga voor de ATI Radeon 9700 of de GF 4 Ti 4200!
G
Greetz,

NieSJe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan