Welke videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lotr

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2003
Berichten
49
ik zou graag willen weten welke van deze 2 videokaarten beter is, door mijn lage budget kan ik op dit moment geen duurdere kopen, maar ik heb er nu wel 1 nodig:

ATI Radeon 9200 128Mb DDR

of

GeForce FX5200 128Mb AGP

bij voorbaat dank,
 
Ik zou voor de ATI gaan. De FX-serie van Geforce is niet echt een succes. Liever dan de 9200 natuurlijk de 9600, daar daar hangt meestal een ander prijskaartje aan. Dus het hangt er heel sterk vanaf wat je kan en wil besteden. Ik heb sinds kort een nieuwe pc met de ATA 9800, je ziet echt verschil, maar die videokaart is dan ook echt prijzig.
 
Geplaatst door Wim1960
Ik zou voor de ATI gaan. De FX-serie van Geforce is niet echt een succes. Liever dan de 9200 natuurlijk de 9600, daar daar hangt meestal een ander prijskaartje aan. Dus het hangt er heel sterk vanaf wat je kan en wil besteden. Ik heb sinds kort een nieuwe pc met de ATA 9800, je ziet echt verschil, maar die videokaart is dan ook echt prijzig.

En dat met een 300W-voeding? :D

Wat is je budget, lotr?
 
er is niks mis met de GeForce FX5200.
zelf heb ik er ook een prima kaart.


brits
 
De kaart welke op dit moment erg goed uit de bus komt is de 9800 pro.
Maar ook daar is alweer een XT opvolging op.
Zo blijft het.

Ik ben zelf een nieuwe pc aan het maken en ik ga voor deze pro, en die blijft het dan ook. Het kan altijd wel sneller beter en mooier maar als ik tevreden ben is het voor mij goed.

Greetz
H

PS dat is dus een ATI !
 
Geplaatst door hehe
De kaart welke op dit moment erg goed uit de bus komt is de 9800 pro.
Maar ook daar is alweer een XT opvolging op.
Zo blijft het.

Ik ben zelf een nieuwe pc aan het maken en ik ga voor deze pro, en die blijft het dan ook. Het kan altijd wel sneller beter en mooier maar als ik tevreden ben is het voor mij goed.

Greetz
H

PS dat is dus een ATI !

Ach ja. Ik heb sindskort een 9700Pro en dat presteert als de beste. Nou is 3Dmark2003 dus niet iets dat je kan gebruiken mbt vergelijkingen, maar een score van 4647 zonder overklok is lekker. Het belangrijkste is dat ie in games super presteert. Dit deed me GF4 Ti4200 ook al, maar mijn 9700Pro dus nog beter.

En gelet op het feit dat ik binnenkort een nieuwe cpu haal (2600+ of een 2800+), lijkt et mij een goede koop.

De 9800 en de 9800Pro zijn veels te duur in vergelijking met hoe ze presteren.
 
Ik ben het met je eens dat ie duurder is maar als ik rondgoogle dan komt de 9800pro 128mb er toch beter uit qua stabiliteit en snelheid dan de 9700 hoor, maar die idd een uitstekende kaart is btw.

Je kan natuurlijk ook de 9700pro op een hogere snelheid laten draaien dan een 9800Pro. Maar goed dat geld ook weer voor de 9800pro. [Zorg dan wel voor een goede airflow bij de koeling.]
Bovendien kom ik de 9700pro niet meer overal tegen.

De nieuwe XT schijnt ook weer 20% sneller te zijn , maar ja ...zo blijft het.

Ik zou persoonlijk niet voor het marginale verschil gaan van de 256mb. Scheelt weer 100 euro.

tja... wat is wijsheid
greetz
H
 
Ach, de 9800 zijn vooral sneller in zaken als AntiAliasing, Anistropic Filtering op hoge settings en hoge resoluties natuurlijk.

IK draai elke game (oud of nieuw) op 1024x768, 32 bit en 4x AA en 4x AF. Ik kan heus hoger, maar ik merk dan het verschil niet eens. En dan ben ik een gamer die hoge eisen stelt aan de graphics. :D

Als ik je een tip mag geven: plaats in je nieuwe pc een voeding van minimaal 400W. Voor een 9700Pro is 350W net voldoende, voor een 9800(Pro) die meer stroom vreet, is 400W of meer toch wel een vereiste.
 
Heb jij je kaart overgeklokt?
 
Omdat je zegt ik kan nog hoger. Ik vroeg me af of je overklokken bedoelde of een nieuwere kaart.

Je weet er erg veel van. Kan je me zeggen wat 4x AA en 4x AF inhoudt? Ik bedoel wat AntiAliasing, Anistropic Filtering eigenlijk als meerwaarde heeft?

Alvast bedankt.

Greetz
H
 
Ik bedoel dat ik geen reden tot overklokken van me videokaart zie, omdat hij op zijn standaard-waarde al topprestaties levert.

AA=het afronden van de omlijningen van objecten. Hoe hoger deze setting, hoe gladder het object er uitziet. Zonder deze setting aan te zetten, lijkt het net of de omlijningen van de objecten een trappetjes/zigzag-vorm heeft, wat er niet mooi uitziet. AA maakt hier een gladde lijn van.

AF=zorgt ervoor dat de textures altijd op zijn scherpst wordt weergegeven. Vroeger gebruikte men altijd Bilinear Filtering of Trilinear Filtering. De werking is hetzelfde als AF, maar de kwaliteit is minder, omdat BF en TF de neiging hadden om klein deel te renderen en alles wat daar achter lag, wazig te laten om zo beter prestaties te leveren. Dat achterste deel werd pas gerenderd wanneer je er als speler naar toe loopt. Vaak zag je het renderen toen gebeuren, wat best vreemd leek. AF lost dit allemaal op en het ziet er ook nog es stukken mooier uit. Ook hier geldt: hoe hoger de setting, hoe mooier het resultaat is.

anistropy-q3-1.jpg

Links: Gewone TF; rechts: AF
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan