Welkomsttekst met wachtwoord in excel 2007 instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Beste allemaal,

Ik heb een simpel probleem.

Ik wil een welkomsttekst in een bestand van excel plaatsen.

Dit is vrij eenvoudig, maar toch zie ik ergens iets over het hoofd.

Zodra ik in een bestand van excel kom en ik toets de combinatie ALT F11 in dan type bij:"ThisWorkbook" onderstaande in.

Sub welkomsttekst()
MsbBox "Goedendag"
End Sub

Echter ik krijg de code niet werkend.

Ik snap dus even niet wat ik verkeerd doe. Ik sla het bestand op alszijnde werkblad met macro.

Ergens sla ik een belangrijke stap over.

Ik hoor het graag.

Mvg Maarten

Wijzig Sub welkomsttekst() in Private Sub Workbook_Open()

Hallo Edmoor.

Dank je deze werkt inderdaad wel. Wat er dan mis was met de mijne... sla mij maar dood (figuurlijk dan).

Nu maak ik het nog iets moeilijker.

Voor dat deze tekst er komt te staan, wil ik een wachtwoord instellen zodat niet iedereen zomaar maar even makkelijk bij het bestand kan komen. Het betreft namelijk een financieel overzicht.

Is dit makkelijk te realiseren. De bedoeling is dan zodra er 3 keer een verkeerd wachtwoord is ingevoerd.. het programma wordt afgesloten waarna je het opnieuw moet opstarten en dat je weer 3 kansen krijgt. Echter iedere keer moet er als volgt worden aangegeven.

Eerste keer fout: Opmerking in msg box: U heeft een verkeerd wachtwoord ingevoerd. Probeer het nogmaals. U heeft nog 2 kansen.
Tweede keer fout: Opmerking in msg box: U heeft een verkeerd wachtwoord ingevoerd. Probeer het nogmaals. U heeft nog 1 kans.
Derde keer fout: Opmerking in msg box: U heeft voor de derde keer een verkeerd wachtwoord ingevoerd. Het bestand wordt gesloten.

Dan moet het bestand na 5 seconden automatisch sluiten.

Is dit mogelijk?

Heb een mooie voor jou.
Aangezien het een financiëel overzicht betreft mag het iets moeilijker :d
Het huidige wachtwoord is bestuur

Bijlagen

Ha Warme bakkertje...

He bedankt man. Is mooi. Zeker die codering. Toch hier een vraag over. Die codering... is deze standaard of moet je deze echt volledig apart aanmaken of werkt dat in combinatie met de volledige macro en dus dat daar de versleuteling in zit?

Wat ik namelijk merk en zie is dat zodra ik jou gedownload bestandje open, ik meteen het wachtwoord zie staan. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Tweede vraag. Ik neem aan dat ik de volledige macro VOOR de welkomsttekst moet plaatsen in het blad: this Workbook of maakt het niet uit waar het precies staat?

Laatst bewerkt:
Ik krijg hem niet werkend in het bestaand bestandje.

Als ik kijk naar wat er allemaal staat, moet ik heel veel knip en plak werk verrichten. Klopt dat?

Ik heb 'm wat vereenvoudigd.
Werkwijze:
Maak in je origineel een werkblad aan met de naam Wachtwoord, en plaats dit als 1ste werkblad in de rij.
Open mijn vb-bestand (wachtwoord is nu masala09) en open de VB-Editor.
Sleep het formulier van mijn bestand naar jouw bestand en kopiëer de code van ThisWorkbook in jouw ThisWorkbook.
Wijzig in de code v/h formulier eventueel het wachtwoord bij Const strPass
Sla je origineel op en sluit af. Bij het heropenen verschijnt dan de wachtwoorbeveiliging.

Bijlagen

Code:
Application.Goto Sheets(Month(Date)).Range("B8")

Fantastisch. Had ik hem toch bijna zelf goed.

Maar ander verhaal. Volgens mij is het bijna zoals hoe mijn vrouwtje hem wilt....

Op het moment dat ik het wachtwoord heb ingevoerd, gebeurd er als volgt.

- Het bestand wordt geopend
- Het lijkt alsof de werkbladen individueel worden uitgeschoven
- Het juiste blad komt als eerste te staan
- Cel B8 wordt meteen als eerste aangesproken.

Perfect. Echter.... op de 1 of andere manier, heeft deze macro of manier van bewerking invloed op een paar celeigenschappen. Normaal heb ik een aantal cellen ingedeeld alszijnde: financieel en met 0 of 2 cijfers achter de komma. Bij sommigen wordt ook het € teken weergegeven.

Zodra de macro zijn werk heeft gedaan dan worden er een aantal cellen veranderd. In feite blijft het wel hetzelfde, maar bij een "tekort" in de balans, staat het tekort bedrag ineens niet meer als bijvoorbeeld Tekort € - 900,00, maar als Tekort € (900,00). Als ik dan de bladbeveiliging eraf haal en ik bekijk de eigenschappen van de cel dan staat deze Financieel AANGEPAST.... Dit verander ik dan weer terug. Ik sla het op, maar zodra ik het bestand weer van voren af aan open dan gebeurd er weer hetzelfde en worden weer de celeigenschappen aangepast.

Perfect Warme Bakkertje,

Naast mijn voorlaatste vraag toch nog 1 extra vraag.

Ik wil er voor de zekerheid een 2e wachtwoord in hebben.
Sorry dat dit er nu bij inschiet, maar dit programma gaat naar 5 personen toe. Om niet iedere wachtwoord te moeten onthouden of er om te moeten vragen, lijkt het mij handig om een eigen wachtwoord te hebben zodat ik er in elk geval altijd in kan.

Als het even mogelijk is dat de persoon in kwestie zonder in de VBA module te moeten komen, zijn of haar eigen wachtwoord in kan stellen. Is dit mogelijk?

Nogmaals sorry voor mij laatste vraag. Ik ben je super dankbaar.

Onderstaand de door mijzelf aangepaste macro.

Private Sub lb_Pogingen_Click()

End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
tb_Aantal.Value = 1
lb_Pogingen.Caption = "Beste " & Application.UserName & "." & vbNewLine & "Als u er zeker van bent om uw financiën bij te werken, geef dan hieronder het wachtwoord in." & vbNewLine & "LET OP!! U heeft slechts 3 pogingen !"
End Sub

Private Sub cb_Bevestigen_Click()
Const strPass As String = "VALS"
Dim lPassAttempts As Long
On Error GoTo 0
lPassAttempts = tb_Aantal.Value
If lPassAttempts <= 2 Then
lb_Pogingen.Caption = "Beste " & Application.UserName & "." & vbNewLine & "Uw ingave: " & lPassAttempts & " van 3 is foutief." & vbNewLine & "Probeer het nogmaals opnieuw."
If tb_Wachtwoord <> strPass Then
With Me
tb_Wachtwoord.Value = vbNullString
tb_Wachtwoord.SetFocus
tb_Aantal.Value = lPassAttempts + 1
End With
Else
Vervolg:
MsgBox "Welkom " & Application.UserName & "." & vbNewLine & "Het bewerken van dit bestand is geheel voor eigen risico. Als u er zeker van bent om toch uw financiën bij te werken, wensen wij u heel veel succes!! LET OP!! Bij gezondheidsproblemen raden wij u ten strengste af om door te gaan en anders uit voorzorg direct het landelijk alarmnummer 112 te bellen. Wij zijn niet aansprakelijk te houden voor eventuele gezondheidsproblemen.", vbOKOnly + vbInformation, "Toegang toegestaan"
For i = 2 To Sheets.Count
Sheets(i).Visible = True
Next
Application.GoTo Sheets(Month(Date)).Range("B8")
Sheets("Wachtwoord").Visible = False
ActiveWindow.DisplayWorkbookTabs = True
Unload Me
End If
ElseIf lPassAttempts > 1 Then
If tb_Wachtwoord <> strPass Then
MsgBox "Beste " & Application.UserName & "." & vbNewLine & "Omdat u 3 keer een verkeerd wachtwoord heeft ingevoerd, wordt u de toegang tot dit bestand geweigerd. Het bestand wordt daarom afgesloten. Mocht dit probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met uw beheerder via telefoonnummer: XXXXXXXXXX.", vbOKOnly + vbInformation, "Toegang geweigerd"
ActiveWorkbook.Close savechanges:=False
Else
GoTo Vervolg
End If
End If
End Sub

Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
If CloseMode = 0 Then Cancel = True
End Sub

Laatst bewerkt:
Zou mij ten zeerste verbazen dat de bijgevoegde macro's aanpaasingen maken op de werkbladen.
Er wordt geen enkele bladbewerking uitgevoerd enkel verbergen en weer zichtbaar maken van werkbladen.
Je kan eens proberen van deze bewerking in zowel Workbook_BeforeClose en in de code v/h formulier uit te schakelen, opslaan, sluiten en heropenen en het resultaat bekijken.
Heb je geen macro's lopen die starten bij het activeren van een werkblad ?

Het lijkt mij ook sterk, maar ja het is wel het geval.

Hoe weet ik of er geen macro's lopen bij het activeren?

Het werkblad is eerst opgesteld met de bijbehorende formules en celeigenschappen. Na het plaatsen van de macro's is het probleem ontstaan.

Wacht ik zal het bestand naar je toezenden. Dan moet je maar even kijken.

Alleen de blauwkleurige velden zijn in te voeren. Zet de inkomsten lager dan de uitgaven. Dan zie je een - bedrag tussen haakjes komen in de balansen.

Alleen weet ik even niet hoe ik dat bestand moet toevoegen... Ik heb het wel eens eerder gedaan.... Help mij daar eens even bij dan als je wilt.

Groet,

Maarten

Bestand met macro is meer dan 100.00 Kb. Ik krijg hem niet toegevoegd.

Jammer.

Wat ik weet is dat excel bij openen automatisch alle macro's accepteert en dus meeopent.

Heb je mijn advies om het verbergen en zichtbaar maken v/d werkbladen tijdelijk uit te schakelen (zet een ' voor de drie regels) al eens uitgeprobeerd ?

Advies uitgeprobeerd. Probleem blijft.

Ik begrijp daar niets van.

Zelfs de bladbeveiliging even tijdelijk opgeheven, cellen teruggezet naar hoe zij horen te staan en daarna weer de bladbeveiliging erop.

Hierna bestand opnieuw opgestart en probleem is er weer. Celeigenschappen zijn weer veranderd.

Beste Warme Bakkertje.

Ik heb een nieuw bestand aangemaakt met daarin later jouw gegeven macro.

Hetzelfde probleem ontstond. Het ligt dus ergens in de macro zelf (lijkt mij sterk) of aan mijn kant in de instellingen van Excel 2007.

Bijgaand het verkleind en versimpeld bestandje. Wachtwoord is: test

Hoop dat jij, mocht je er zin in hebben, uitkomt.

Mvg Maarten

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Weet niemand de oplossing. Zelfs negatieve getallen die ik invoer zoals bijvoorbeeld -50,00 wordt geplaatst in de cel als (50,00).

Heb al geprobeerd om de celeigenschappen erna aan te passen en op te slaan, maar na het heropenen van het bestand en dus ook de macro, mag ik weer alles aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan