wep beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
819
Hallo,
ik wil mijn notebook EasyNote K5300 beveiligen dmv Wep encryptie;
ik log in in de router en ga dan naar wireless setting
daar vink ik aan:
Enable IEEE 128 bit shared key security
en WEP Key 1, dan een nummer invullen
en klikken op Save

is dit dan voldoende en is de draadloze laptop dan onzichtbaar/beveiligd ?
ik heb mijn notebook gedeeld met mijn pc (netwerkje)
gr. John
 
Leuk een onzichtbare laptop.

Afhankelijk van wat je router ondersteunt heb je MAC/WEP en WPA.De laatste is de meest veilige.
MAC/WEP is een redelijke beveiliging maar niet 100 % waterdicht.
 
Die WEP encryptie is de versleuteling van het draadloze signaal zodat dit niet meer kan worden afgeluisterd met speciale programmaatjes. De laptop moet u wel, net als elke andere computer die op internet zit, nog wel beveiligen met een firewall.
 
hoi updaisy,
ik zag inderdaad ook nog eens knop mac adress control staan in het venster wireless setting, moet ik daar dan ook nog iets mee en zoja wat ?

en sidi, ik gebruik de firewall van Norton2005 (NIS)
gr. John
 
Draadloos beveiligen

Veel mensen vaak dat ze met een 64 bits of 128 bits WEP encryptie goed beveiligd zijn.

Indien je router geen hogere beveiliging toelaat dan WEP encryptie (of dat nu 128 of zelfs 256 bits is) dan kun je natuurlijk niet anders.

Maar iemand die serieus van plan is om je dataverkeer af te luisteren zal zich door WEP encryptie niet laten afschrikken.

Het probleem van WEP encryptie is dat je slechts 1 sleutel nodig hebt om de code te kraken.

Met de rekenkracht van de huidige pc's is dit niet zo moeilijk.

Je zou dus regelmatig je sleutel moeten veranderen.

Beter is WPA encryptie waarbij de versleuteling vele malen ingewikkelder te achterhalen is.

Maar om antwoord op je vraag te geven, met een 128 bits WEP encryptie is je pc natuurlijk veel minder interessant dan mensen die hun wireless verbinding gewoon gebruiken zonder wat voor een beveiliging dan ook.

Mvg.
 
Geplaatst door jobo182

en sidi, ik gebruik de firewall van Norton2005 (NIS)
gr. John

Dat is dus wel goed. Verder sluit ik mij aan bij de antwoorden van Upsidaisy en Tron.
 
ik heb niets gezien van WPA encryptie bij de wireless setting, dus weet niet of dat kan.
Wel zag ik dus een knop voor mac adress control staan in het venster wireless setting, moet ik daar dan ook nog iets mee en zoja wat ?
gr, john
 
Je kunt hiermee instellen dat alleen apparaten met een bepaald (uniek, door de fabriek afgegeven uniek identiteitsnummer) MAC adres gebruik kunnen maken van de verbinding. Nu heb ik wel 's gelezen dat ook zo'n MAC adres te wijzigen is dus of dat DE beveiliging is, betwijfel ik. Maar als je èn WEP-, èn MAC, èn een goede firewallbeveiliging gebruikt, ben je volgens mij al aardig beschermd tegen allerlei onheil van internet.

Let wel: veiligheid is niet iets waar, eenmaal ingesteld, nooit meer naar gekeken hoeft te worden. Veiligheid moet je bijhouden door regelmatig je instellingen te wijzigen (WEP sleutels) en te controlleren of ze nog up-to-date zijn.

Verder: Hoe hoog is de noodzaak van signaalbeveiliging? Zelf woon ik bijvoorbeeld zowat tussen de koeien en heb slechts een handvol digibeten om mij heen wonen. Ik zou die WEP encryptie dus rustig achterwege kunnen laten (Heb het wel ingesteld, hoor); het signaal is toch niet verder dan pakweg 50 meter. Maar woon je op een flat met meerdere "kanshebbers" dan is die beveiliging natuurlijk wel een noodzaak.
 
hoi,
ik heb dus èn WEP-, èn MAC ingesteld, èn een goede firewallbeveiliging, ik woon nl op een flat, hoop dus zo beveiligd te zijn.
al regelmatig de beveiliging aanpassen;
bedankt voor de info.
gr, John
 
Dan denk ik dat je met een gerust hart met je netwerk kan stoeien. :thumb:

Veel plezier ermee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan