WEP of WPA beveiliging, ivm vernieuwen verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Howdy!

Eerst had ik WEP beveiliging, dit werkte allemaal prima. Inmiddels maak ik gebruik van WPA omdat dit toch wat veiliger zou zijn.

Alleen; elke 300 seconden refresht de key zogezegd. Volgens mij valt dan ook de verbinding even uit? Ik zie regelmatig opnieuw het balonnetje "u heeft verbinding met netwerk X".
Soms zie ik ook het IP-bolletje lopen.

Betekent dit dat de verbinding elke 300 seconden er even uitligt?

De PC zou als server gebruikt moeten worden dus dat is niet heel erg wenselijk zeg maar..

Mijn 2 suggesties:
1. Vast IP gebruiken, hoeft niet via DHCP toegekend te worden, maakt sneller.
2. Langer dan 300 seconden instellen (maarja, hoe hoger hoe "minder" veilig. Ik zit gewoon in een straat, geen bedrijfsgeheimen ofzo maar toch.)

Klopt het wat ik denk en voorstel of?

Rekeying zou op 0 kunnen, ik dacht dat dat voornamelijk bedoeld was om zwaktes van WEP op te vangen. Rekeying zit ingebouwd in WPA, TKIP: Temporal Key Integrity Protocol.

Je kunt nog AES ipv TKIP encryptie gebruiken bij WPA. Maar dan moeten alle draadloze computers, en je modem, dat aankunnen.

Een eigen SSID kiezen (merkloos), en uitzetten dat die wordt gebroadcast. Dan ben je niet meer 'zichtbaar' in de buurt. Je hebt al 'X' misschien.

Je sleutel, als je nog dezelfde hebt als toen je wep gebruikte, veranderen. (!)

Als je automatische kanaalkeuze in je modem kiest heb je ook nog minder kans op storingen.

Hier staat het allemaal erg overzichtelijk:
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/3

Vr.Gr. Egel.

Bijlage: 10hex sleutelgenerator

Bijlagen

Ok...

Maar ik heb nog geen direct antwoord op mijn vraag.
Zojuist was ik verbonden met een FTP server. Deze verbinding schoot eruit omdat verbinding te lang zoek was.

Vast IP gebruiken, hoeft niet via DHCP toegekend te worden, maakt sneller. Werkt dit?

Of moet ik terug naar WEP, welke gewoon constant verbonden is (geen vernieuwingsfrequentie).

Wanneer het vaste IP voor een onderbreking van wat seconden zorgt kan ik er wel mee leven (want mensen blijven na het verbreken van de verbinding minimaal 30 seconden in de server. Wanneer dus na 5 seconden de verbinding weer prima werkt merk je wel lag maar kun je gewoon verder).

Zojuist even getest. Terwijl de serverloads eigenlijk niet boven de 30/40% uitkwamen kwam er toch geregeld lag voor.

Of dit nou kwam door het type beveiliging of überhaubt het draadloos zijn weet ik nog niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan