WEP sleutel + Router probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

marije1981

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2004
Hoi allemaal,

Ik heb een WEP sleutel in mijn router (belkin) gezet om zo mijn wireless internet + netwerk te beveiligen.. (was door de KPN al 2 weken afgesloten omdat, volgens hun, iemand via mijn verbinding SPAM had verspreid..)

Dit heb ik gedaan op 64-automatically en via een password een key aangemaakt.. deze goed (10x nagekeken) opgeschreven en via instellingen wireless in mijn laptop bij de juiste wireless verbinding gezet.. Nu kom ik niet meer op mijn wireless, ik heb beperkte verbinding omdat (volgens compu) er geen netwerkadres aan mijn computer wordt toegewezen.

Ik heb vervolgens via het menu 'eigenschappen voor draadloze netwerkverbindingen' bij het internetprotocool TCP/IP menu de DNS server, en Standaard gateway handmatig ingevuld (aangezien deze niet werden toegewezen aan computer) alleen de alternatieve DNSserver wist ik niet, deze heb ik hetzelfde gedaan als standaardgateway..(??)

DNS en standaardgateway kreeg ik via start->uitvoeren->cmd->ipconfig/all bij een andere computer die via LANverbinding aan dezelfde router vastzit..

Ik weet niet of dit juist is of juist super dom ;) Hoera het icoontje onderin de taakbalk gaf aan dat de draadloze netwerkverbinding correct werkte.. (groen) maar helaas.. nog geen internet..

wie o wie kan mij helpen???

Daarnaast nog iets vreemds.. als ik de WEP-key invoer bij de eigenschappen van het draadloze netwerk en op 'ok' druk probeert hij weer opnieuw verbinding te maken.. dit lukt dus niet.. als ik daarna weer terug kijk bij de eigenschappen van het netwerk zie ik dat er 8 cijfers/nummers staan ipv de 10 cijfers/nummers die ik het ingevoerd.. het lijkt alsof hij de ingevoerde sleutel niet pakt of niet opslaat..

Thanxxx wie mij kan helpen!!!

Groetjes Marije

connecteer via een netwerk-kabel rechtstreeks met je router, dan kan je de instellingen veranderen...

Hallo Marije,

Ik raad je aan om je modemconfiguratie altijd bedraad te wijzigen.
- Wijzig gelijk het wachtwoord van je router, deze staat sandaard op 1234 of 0000 ofzo.
- Verrander de SSID (naam van router zelf verzinnen bv. M1980pc) en scrijf dit OP je schrijfblokje).

- Stel handmatig (in je router) in dat je WPA of liever WPA2 i.p.v. WEP wil, WEP is binnen 10 min. te kraken door die vervelende spammer bij jou in de buurt.
- Stel de Sleutelcode (zelf verzinnen bv, 2P@d6*Wgj65) in en schrijf dit op je SCHRIJFBLOKJE.

- Sluit nu voorlopig de modemconfiguratie af en ga naar Verbinding maken /alle verbindingen weergeven en selecteer de draadloze.
- Klik op Eigenschappen en daarna klik je tabje Draadloze netwerken.
- Kies toevoegen bij voorkeursnetwerken, en druk dan op eigenschappen.
- vul SSID hier in (van je schrijfblokje).
- Hier kies je WPA of WPA2 bij netwerkverificatie en typ je 2x de Sleutelcode (schrijfblokje) bij netwerksleutel.
- Zet de gewijzigde voorkeursnetwerk boven aan de lijst.

Als het goed is dan kiest de WiFi op je PC in het vervolg deze beveiligde verbinding naar je router.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

Groeten en succes,

Ron:thumb:

(Stel later MAC-filter in, als het bovenstaande gelukt is)

Wees niet bang en probeer het allemaal, Schrijf wel al je wijzigingen op.
Als het allemaal mis gaat, dan kan je de router resetten en alles opnieuw proberen.

Hallo Marije,

Ik ging er net gemakshalve van uit dat je, net als ik, Windows XP met servicepack 2 op je laptop hebt. Is dit het geval?:o

Na het afsluiten van de modemconfiguratie moet je de instructies in Windows uitvoeren.

Vertel me hoe het gegaan is, of als je voorbeelden (afbeeldingen van venstertje van windows XP) wilt zien.

Groet,

Ron

Hey Ron,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord..

Ik gebruik inderdaad windows xp met service pack 2..

Als ik de naam van de router verander dan werkt mijn LAN verbinding niet meer.. ik moet dan daar ook iets veranderen.. weet jij waar en hoe? ..zucht:confused:

In mijn router heb ik alleen de optie encryption en daar kan ik ik alleen maar de web-optie kiezen.. bij deze optie staan 4 of 5 keuzes (manually, automatic, 64bit etc etc) WPA2 staat hier niet bij..

Alvast bedankt!!

Groetjes Marije

Hoi allemaal,

Ik heb een WEP sleutel in mijn router (belkin) gezet om zo mijn wireless internet + netwerk te beveiligen.. (was door de KPN al 2 weken afgesloten omdat, volgens hun, iemand via mijn verbinding SPAM had verspreid..)

Dat beveiligen van je draadloze verbinding is uiteraard sowieso een must, maar ik zou, wanneer dat eenmaal werkt, de pc ook maar eens goed scannen op spyware en adware, want ook een besmette of gedeeltelijk "overgenomen"' pc kan zorgen voor die spam-verspreiding!

M.a.w. : misschien verspreidt je eigen pc die spam wel!!!

Hallo Marije,

Ik heb zelf een ZyXel-router (via Tiscali), dus ik kan je helaas niet exact vertellen hoe jouw Belkin-router ingesteld moet worden.

Maar ik kan je de belangrijkste info over het beveiligen geven:

In je router:
1) Standaardwachtwoord van je router wijzigen.
2) Naam van de SSID (Service Set IDentifier) veranderen, bij jou is dat Belkin o.i.d..
3) SSID-broadcast uitzetten (Hide of Disable). Je netwerk is als het ware onzichtbaar voor anderen. Alleen jouw computer(s) kennen de naam van het netwerk en kunnen contact maken.
4) Mac-adres-filtering toepassen. Elke netwerkkaart, draadloos of niet, heeft een uniek MAC-adres. Je zorgt dat alleen jouw netwerkkaarten contact kunnen maken met jouw router.
5) Enige vorm van encryptie toepassen:
- WEP alleen is onvoldoende.
- WPA(-PSK) is veilig genoeg.
- WPA2(-PSK) is het veiligst.

In je Eigenschappen voor draadloze netwerkverbinding stel je punt 2 en 5 ook in Windows in.

Afbeelding: eigenschappen voor draadloze verbinding.JPG>>

Voor meer uitleg:
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/5

Je vertelde dat je Belkin-router alleen WEP ondersteunt. Bij mijn router zat er een onopvallend ‘keuzeknopje’ waar WEP staat, misschien bij jou ook, ik hoop het! Het zou jammer zijn als je geen WPA of WPA2 kan toepassen omdat je laptop met XP en service pack2 dit wel ondersteund.

Als je WEP combineert met de andere maatregelen heb je echter ook een redelijk beveiligd netwerk.

Wat is het TYPE van je router, wanneer gekocht?? Misschien dat een KENNER op het gebied van BELKIN-routers hierop wil reageren en je verder kan helpen.

Uit je verhaal maak ik ook op dat je LAN verbinding (dus MET netwerkkabel) het niet doet als je de naam van je router verandert, dit is vreemd. Voor de zekerheid heb ik hier de instellingen zoals deze verbinding volgens mij hoort te zijn, dan heb je een ‘BEDRADE basis’ waar vanuit je wijzigingen kan aanbrengen.

Succes,

Ron

eigenschappen voor lan verbinding.jpg

Klik nu op Internet protocol (TCP/IP) zodat deze geselecteerd is en klik vervolgens op de Eigenschappen knop.>>

Vul de tabjes in zoals op de afbeeldingen:

eigenschappen voor lan verbinding2.jpg
eigenschappen voor lan verbinding.3jpg

Vul de tabjes in zoals op de afbeeldingen:

eigenschappen voor lan verbinding4.jpg
eigenschappen voor lan verbinding5.jpg
eigenschappen voor lan verbinding6.jpg
eigenschappen voor lan verbinding7.jpg

Bijlagen

• eigenschappen voor lan verbinding.JPG
    eigenschappen voor lan verbinding.JPG
    47,1 KB · Weergaven: 158
Laatst bewerkt:
Ron_EL_Corredor,
Ik heb je posts even samengevoegd en de afbeeldingen onder een link gezet.
3 posts achter elkaar is net even iets teveel van het goede als het ook in een kan ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan