Werkbalk snelle toegang onderdrukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tick399

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2013
Wie weet hoe je de werkbalk snelle toegang in Access uit kunt zetten of verbergen?

Dat staat volgens mij niet in de Help; moet je met VBA doen.

Wat je ook kunt proberen is de extensie accdb te wijzigen in accdr. Daarmee verdwijnt het lint en is het menu snelle toegang ontoegankelijk.

Bedankt, gast0224 maar 1 letter veranderen in de bestandsnaam en het is weer toegankelijk.

De onderste link heeft betrekking op het lint en niet de wst (werkbalk snelle toegang, in het engels qat). De eerste link had wel een onderdeel wat uiteindelijk bij mij werkte. Ik had al eerder met de docmd.showtoolbar zitten experimenteren maar op om de een of andere reden wilde mijn database dan in Access 2010 niet goed functioneren. Door de opdracht op te nemen in een module gaat het echter wel goed. Waarom weet ik niet, maar het eindresultaat is er. Alle menu's staan uit inclusief wst en mijn database is alleen aan te passen(ook niet met shift) via een achterdeurtje met een wachtwoord daarop.

Ik heb deze code gebruikt:
Code:
Public Function RibbonVisible(blIsVisible As Boolean) As Byte

If blIsVisible Then

DoCmd.ShowToolbar "Ribbon", acToolbarYes

Else

DoCmd.ShowToolbar "Ribbon", acToolbarNo

End If

End Function

En dan een Autoexec macro met :
RibbonVisible(False)

Bedankt voor de tips

Laatst bewerkt:
shiftkey

hallo
kun je uitleggen hoe je dat progr hebt gemaakt (met wachtwoord beveiligd om shiftkey in en uit te schakelen) zie tekst hieronder

dank je
peter

"Alle menu's staan uit inclusief wst en mijn database is alleen aan te passen(ook niet met shift) via een achterdeurtje met een wachtwoord daarop."

Dag VanSchaijk. Het draadje is al bijna een jaar oud, maar ik kreeg nog een mailtje binnen. Ik had in mijn database sowieso een inlogscherm zitten. Onderin dit inlogscherm staat een versienummer. Ik had het zo gemaakt dat als je dubbelklikt op dit versienummer er een beheerders inlogscherm verschijnt (niks anders dan een form met een veld waar je een wachtwoord invoert en 2 knoppen: vergrendelen en ontgrendelen). Hieronder staat de code. Let op dat als de shifttoets uit staat je echt niet meer je database kunt aanpassen. Dus zorg dat de ontgrendeling werkt (misschien eerst testen zonder wachtwoordcontrole). Verder maak ik gebruik van afbeeldingen van knoppen ipv echte knoppen. Dus daar waar er bv afbeelding52 staat zal een knop komen te staan. Tot slot heb ik de nare gewoonte geen gebruik te maken van standaard naamgevingen(letters vooraf) voor tabellen en formuliervelden, dus het zal af en toe puzzelen zijn wat wat is.

De volgende code zat achter de ontgrendelknop:

Code:
Private Sub Afbeelding52_Click()
Dim x As Variant
Dim sCheck As String
Dim sgebruiker As String
sgebruiker = "admin"

On Error Resume Next

Me.txtwachtwoord.SetFocus
     If Me.txtwachtwoord.Text & "" = "" Then
         MsgBox "Vul het wachtwoord in"
         Exit Sub
     End If

sCheck = "[Gebruikersnaam]='" & sgebruiker & "' AND [Wachtwoord]='" & Me.txtwachtwoord.Text & "'"
     x = Nz(DLookup("[Gebruikersnaam]", "[Inlogtabel]", sCheck))
     If Not x = vbNullString Then
         SetProperties "AllowBypassKey", dbBoolean, True
         MsgBox "De shift-toets is ontgrendeld!"
         DoCmd.Close acForm, "Beheerderstoegang"
     Else
         MsgBox "Onjuist wachtwoord"

End If

End Sub

En bij de vergrendelknop zit de volgende code:
Code:
Private Sub Afbeelding53_Click()

On Error Resume Next
SetProperties "AllowBypassKey", dbBoolean, False
MsgBox "De shift-toets is vergrendeld!"
DoCmd.Close acForm, "Beheerderstoegang"

Laatst bewerkt:
shift toets

Hallo tick399

Dank voor je snelle reactie
Hier kan ik wel mee uit de voeten denk ik
Uiteraard heb ik ook een database voor mezelf (ontwikkelversie) die ik achter de hand hou
Maar ik weet wat je bedoelt dat de database echt niet meer toegankelijk is als
het wachtwoord onjuist is

Nogmaals mijn dank

groeten
peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan