werkbalkknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Berichten
321
Bovenstaande oplossing doe ik nu dus al. Maar als je een stuk of 100 rapporten wilt opvragen 1 voor 1 (wat dus gebeurd in ons geval), dan is dit niet handig en zou 1 werkbalkknop sneller kunnen werken.
 
Je moet de parameter niet in de query instellen maar in je rapoport.
Je kan dit doen bij rapport eigenschappen / filter.

Bij het openen van het rapport kan je bijvoorbeeld een inputbox laten opkomen waarmee je het rapportfilter instelt.

Na de knop afdrukken laat je dezelfde in putbox weer opkomen en stel je een nieuw filter in.
 
Ok, dat van de filter kan ik vinden, maar nu verder??? Ik kan helaas geen voorbeeldje meesturen van het rapport waar het in moet komen, dit bestand krijg ik niet klein genoeg.
De vraag die ik steeds wil stellen is: [Welk selectienummer?]
En dan inderdaad na het afdrukken (of alleen maar bekijken), wil ik graag met 1 druk op de knop bovenstaande vraag weer te zien krijgen. En dan dus zonder het rapport eerst af te moeten sluiten, of te moeten openen in de ontwerpweergave.
 
Hi there Cindy B.

Volgens mij wil jij teveel.
MS Access is op sommige punten beperkt.
Ik ben nu niet verder gekomen dan een formulier te openen met een combobox erin die als control source de tabel heeft waar die nummers in staan. als je dan inderdaad zegt dat het nummer dat in het rapport komt te staan uit dat formulier komt, dan moet dat werken.
dus:
- Maak een formulier aan, met een combobox die z'n info haalt uit de tabel waar dat nummer in staat.
- het veld in het rapport waar dat nummer in hoort te staan krijgt als voorwaarde, dat dat nummer uit dat formulier gehaald moet worden.
- maak een knop waarmee je het rapport opent.

nadeel is wel, dat je elke keer weer het rapport moet sluiten, maar volgens mij gaat het anders niet.
in een werkbalk kun je nl. alleen maar custom buttons plaatsen die een makro aanroepen, geen lijsten ofzo.

Succes, en als ik nog iets weet hoor je het wel.

Greetz
 
Hi Cindy,

Ik heb er nog ff over nagedacht en ik ben tot een redelijke oplossing gekomen.
Ik heb als voorbeeld een database toegevoegd die bestaat uit een tabel 'testen' waarin nummers staan en tekst, een formulier 'testen' waarin een combobox staat met de nummers uit die tabel, een rapport 'testen' die gemaakt is op basis van een query 'testen query' en een makro 'testen' die het formulier opent.
wat jij dan nog moet doen is een button aanmaken in de menubalk die de makro aanroept.
zoals ik al zei, het is een redelijke oplossing, want je moet het rapport nog steeds sluiten, alleen dat doettie nou automatisch, en het openen ook.

succes ermee
 
Sorry, klein foutje gemaakt met toevoegen van het bestand.

komtie nog een keer.
 

Bijlagen

  • testdatabase.zip
    45,3 KB · Weergaven: 29
Zoals je het beschrijft lijkt het me super!
Alleen kan ik je bijlage niet openen, zou die te groot zijn??
Misschien wil je het nogmaals proberen toe te voegen?

Bedankt alvast!
Cindy
 
Sorry Cindy,

Ik heb hem ook gedownload vanaf deze site en bij mij opent hij normaal.
de ZIP-file is 45.2 kb groot (klein), dus dat kan het probleem niet zijn.
Ik kan hem niet ongezipped toevoegen.

Ik probeer het even anders.

Dit is de code achter de combobox. het is een onChange-event.
__________________________________________
Private Sub nummer_Change()
DoCmd.Close acReport, "testen", acSaveYes
DoCmd.OpenReport "testen", acViewPreview

End Sub_______________________________


Dit is de SQL-code van de query
____________________________________________
SELECT testen.nummer, testen.tekst
FROM testen
WHERE (((testen.nummer)=[Forms]![testen]![nummer]));

Een screenshot van de query is toegevoegd aan dit bericht.

Het rapport is dus ook gemaakt op basis van die query.

tot slot, hoe voeg je een knop toe aan de werkbalk.
Stap 1: maak een makro aan die het formulier opent.

stap 2: zet je muis op de werkbalk en klik op de rechtermuisknop.
onderaan het menu wat dan tevoorschijn komt staat de optie "customize".

stap 3: Klik op customize en er verschijnt een scherm (zie screenshot in bijlage)
vrijwel bovenaan in het linkerhokje van het scherm staat "custom" (aangegeven met een pijl in de bijlage). dit is een custom button.

stap 4: sleep die naar de werkbalk.
Als de knop er staat ga je er met je muis op staan en klik je op de rechter muisknop. er verschijnt dan een menu waarin onderin de optie "properties" staat.
Klik hierop en je krijgt een volgend scherm (zie bijlage).

stap 5: geef de button een naam en geef aan welke makro geopend moet worden wanneer je op de knop klikt, (de makro die jij gemaakt hebt.)

Ik hoop dat het je lukt.
 

Bijlagen

  • screenshots database.jpg
    screenshots database.jpg
    88 KB · Weergaven: 37
Hoi,
Nou, het duurde even….maar ik ben eruit hoor!
Alleen toch nog een eenvoudiger manier kunnen vinden. Ik heb gewoon een macro gemaakt welke ik liet verwijzen naar de ontwerpweergave en daarna naar de afdrukweergave. Deze macro als knop in mijn werkbalk toegevoegd.
Hierdoor kreeg ik dus gewoon mijn parameter te zien met de vraag welk nummer getoond moest worden.

Bedankt voor het meedenken!
Cindy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan