• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkblad beveiligen op 2 cellen na

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Besturingssysteem
Windows 11 Pro
Office versie
Office 365
Beste allemaal,

In bijgevoegd voorbeeld wordt via VO de rij waarin de lopende week (33) voorkomt geel en 2 cellen blauw.

In de gele cellen staan uitkomsten die berekend worden a.d.h.v. cijfers die in de blauwe cellen worden ingevuld.
Het is mijn bedoeling dat de het gehele werkblad (incl. gele rij) wordt beveiligd, behalve de blauwe cellen (C11 en H11), want daar moeten cijfers kunnen worden ingevuld.

Begint de nieuwe rij (week 34) dan heel werkblad weer beveiligd, ook blauwe cellen (C11 en H11) behalve (de opnieuw in te vullen) blauwe cellen (C12 en H12)

Bijlagen

Hoi Emields,

Dank voor je inzet en moeite
Ik heb niet echt veel kaas gegeten van VBA
In jouw suggestie is een formulier opgenomen

Ik wil gewoon deze week (33) de 2 blauwe cellen in kunnen vullen, ze zijn dus gewoon 'onbeveiligd' zeg maar.
Volgende week zit die rij (week 33) 'op slot' en kan ik alleen de blauwe cellen van die week (34) invullen
Daarna wk 35 enz

Er zijn vele mogelijkheden om dat te doen maar alle werken ze met vba

Opnemen in Workbook_Open event of met de hand starten:
Code:
Sub WeekOntsluiten()
    Set Rng = Columns("A:A").Find(WorksheetFunction.IsoWeekNum(Now()))
    If Not Rng Is Nothing Then
        rij = Rng.Row
        ActiveSheet.Unprotect
        Range(Cells(rij - 1, 3), Cells(rij - 1, 8)).Locked = True
        Range(Cells(rij, 3), Cells(rij, 8)).Locked = False
        ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
    Else
        MsgBox "Week niet gevonden"
    End If
End Sub

Het kan ook wel zonder VBA met gegevensvalidatie, maar dan heb je wel iets meer cellen die mensen kunnen kiezen.

ik heb de bereiken C9 tm C12 en H9 tm H12 gedeblokkeerd, daarna heb ik er een gegevensvalidatie op gezet.
1723653142946.png

Als voorbeeld heb ik de waarden 1 tm 10 toegestaan, als invoer als de kol c of H van de huidige week zijn geselecteerd. Als de huidige week niet is geselecteerd dan is de enig toegestane waarde "" (ofwel leeg/niets) eenmaal ingevoerde waarden blijven wel staan en leiden niet toe een foutmelding.

Ik heb ook een invoerbericht gemaakt die direct verschijnt als de cel wordt geselecteerd, die is wellicht wat te opdringerig. maar goed dat is snel genoeg weer uitgezet, gaat om het idee wat de gebruiker aan begeleiding krijgt.

zie verder de bijlage..

zie verder de bijlage

Bijlagen

@ Emields: Zo'n vermoeden had ik al.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan