• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkblad Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

lgxtweeling

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2006
Ik heb in Excel een lijst gemaakt met alle weken van het jaar erin. In elke week staan bepaalde dagen waarop lesgegeven kan worden en de namen van wie dat dan doen.
In het schema kunnen de namen van lesklanten ingevoegd worden. Doordat niet iedereen dat op dezelfde manier doet verschuift er soms iets aan de "weekopzet". Hoe kan ik het basisblad dermate beveiligen dat alleen de toegevoegde namen ingevuld cq. gewijzigd kunnen worden en de oorspronkelijke opzet onaantastbaar is.
Graag een antwoord.

Laatst bewerkt door een moderator:
Door alle cellen te blokkeren waarvan jij niet wil hebben dat die veranderen?

Excel

beste Pasha,

Bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad ik wil de basisopstelling verankeren en alleen de cellen die nadien ingevuld kunnen worden veranderbaar houden.

mvgr.
lgxtweeling

Dan is het vrij simpel: celeigenschappen / beveiliging / cel(len) blokkeren.

Bedankt Pasha,

Wanneer ik je goed begrijp veranker ik dan het hele werkblad voor het hele jaar maar kunnen dan wel in de open cellen gegevens ingevuld worden?

Jazeker, je kunt zelfs (bijvoorbeeld) op één rij de 1e paar cellen afblokken, dan 1 cel open laten voor veranderingen en vervolgens weer een paar cellen afblokken. Dat doe je op dezelfde manier als dat je in de verkenner bestanden selecteert die niet onder elkaar staan : met de CTRL toets ingedrukt vanaf de 2e cel selectie en dan de CTRL ingedrukt houden voor al die cellen waarop het van toepassing moet zijn.
Wil je een hele rij of kolom afblokken, dan simpelweg de Shift gebruiken.

Laatst bewerkt:
Bedankt Pasja (nu goed gespeld)

Dat systeem zal ongetwijfel werken maar ik heb 52 weekschema's onder elkaar staan en dan ben ik wel een paar dagen bezig. Is er geen simpelere methode. Ik zal proberen een voorbeeld in te voegen.

m.vr.gr.
lgxtweeling

Bijlagen

Ik kan helaas geen ods openen.

Ik vermoed dat er vast wel een snellere / handiger methode is, maar die ken ik niet. Er zijn diverse Excel kanjers bij de Helpmij die dat vast wel weten.

Als er een andere optie is, dan melden ze die aan je voordat we 24 uur verder zijn, dáár ben ik van overtuigd.

Bedankt Pasja (nu goed gespeld)

Dat systeem zal ongetwijfel werken maar ik heb 52 weekschema's onder elkaar staan en dan ben ik wel een paar dagen bezig. Is er geen simpelere methode. Ik zal proberen een voorbeeld in te voegen.

m.vr.gr.
lgxtweeling

Maak er even een zipper van svp.

beste Pasja,

het .ods is een OpenOffice Calc document maar in oorsprong opgemaakt in Windows Excel ik zal kijken of ik nog een Excel voorbeeld kan vinden. bedankt in ieder geval voor je hulp.
Prettige dag verder

lgxtweeling

Voor geavanceerde Excel truuks zul je meer aan Wigi hebben dan aan mij.......................

enne, wat het bestand zelf betreft, ik mag aannemen dat Open Office ook iets kent als : Save as : .xls ?

Beste Pasja,

Hier heb ik de introductiebrief die ik aan de medewerkers gestuurd heb en daarin staat een voorbeeld van wat ik gemaakt heb.
Dit is een Word document

mvrgr
lgxtweeling

Bijlagen

Zoals ik schreef, ken ik alleen de methode die voor jou wellicht niet zo efficiënt werkt (tijdrovend)

Misschien is er met VB wel iets mogelijk, maar daarvoor moet je echt bij Wigi zijn.

In aansluiting op de voorgaande vragen en antwoorden sluit ik een .xls voorbeeld in.

mvg. lgxtweeling

Beste Wim,

Ik kon op je site geen link vinden om mijn bestand naar jou te dowloaden. maar met dit scherm lukt mij dat wel.

mvg. lgxtweeling

Laatst bewerkt:
Beste Wim,

Ik kon op je site geen link vinden om mijn bestand naar jou te dowloaden. maar met dit scherm lukt mij dat wel.

mvg. lgxtweeling

Net zoals je als een ods bestand en een Word-bestand in deze topic bijgevoegd hebt, moet je eens het Excel bestand bijvoegen. Daar zijn helpers het meeste mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan