• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkblad naam genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rienjanssen

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2006
Hallo !!

Is het mogelijk om verschillende namen in cellen samen te voegen tot een naam en dan automatisch als werbladnaam gebruikt kan worden ?

Als lastige bijkomstigheid worstel ik met de datum die daar ook bij gebruikt moet worden

Wie kan/wil me hierbij helpen

Alvast bedankt Groet Rien.

Zie voorbeeld zoals bij gevoegd met de verdere uitleg

Bijlagen

Rien

is het volgende wat je in gedachten had?

Code:
Sub nieuwwerkblad()
Dim lngRij As Long, datum As Date, relatie As String, soortwkbl As String

lngRij = InputBox("Op welke rij staan de gegevens om het nieuwe bestand aan te maken?")

datum = Range("E" & lngRij)
relatie = Range("F" & lngRij)
soortwkbl = Range("G" & lngRij)

Workbooks.Add
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\" & Format(datum, "dd-mm-yy") & "-" & relatie & "-" & soortwkbl & ".xls"
End Sub

De kolom met de xls extensie mag weg indien het enkel om xls bestanden gaat. Daar ben ik vanuit gegaan in de code. Verander het indien gewenst.

Werkt het?

Trouwens, wat wil je precies doen in de D-kolom? Dat was mij niet echt duidelijk :cool:

Groetjes

Wigi

Wigi

Dat werkt al prima ik heb er een sneltoets aan toe gekend

ECHTER met de kolom D had ik willen bewerken dat tijdens het opslaan eerst 06 (jaar ) dan 01(maand ) en dan de dag
willen aan geven
de optie om een regel nummer te kiezen is niet noodzakelijk en kan er wat mij betreft tusssen uit.

Het werkblad verdwijnt zodra de macro uitgevoerd wordt maar das wat te vroeg ik wil het dan via lotus notes verzenden naar collega's
kan het ook blijven staan dan

groet Alweer
en top !! je hulp
Rien

Nu ik bezig ben met de verdere aanpassing van het werkblad krijg hem niet meer op het scherm.
Het lijkt er op dat zodra ik het bestand wil openen het meteen weer opgeslagen wordt ik kan wel zien dat ie geopend is geweest ??

Zo juist heb ik de hele procedure opnieuw doorlopen de macro is aangepast en het jaartal staatnu vooraan, dan maand, en dag.
dus das PRIMA maaar het bestand slaat zich zelf meteen weer op zodra het geopend word, RA RA hoe kan dat

groet Rien

Laatst bewerkt:
rienjanssen zei:
ECHTER met de kolom D had ik willen bewerken dat tijdens het opslaan eerst 06 (jaar ) dan 01(maand ) en dan de dag willen aan geven

Draai "dd-mm-yy" om in "yy-mm-dd". Kolom D mag weg.

rienjanssen zei:
de optie om een regel nummer te kiezen is niet noodzakelijk en kan er wat mij betreft tusssen uit.

Hoe gaat Excel dan weten welke rij hij moet nemen en dus welk bestand hij moet maken?

rienjanssen zei:
Het werkblad verdwijnt zodra de macro uitgevoerd wordt maar das wat te vroeg

Dat zou ik durven betwijfelen. Beide werkbladen blijven geopend. Het is pas als je ze sluit dat ze weggaan. Het nieuw aangemaakte bestand wordt trouwens opgeslagen op de C-schijf. Verander dit indien je dat wilt.

Wigi

Laatst bewerkt:
Wigi

Het bestand is zodra ik het open weer weg aan het tijdstip kan ik zien dat het overschreven is, zie ik.
Je zou hetzelf ook kunnen proberen.
alweer groet
Rien

Laatst bewerkt:
rienjanssen zei:
Je zou hetzelf ook kunnen proberen.

Open bestand 1. Plaats de code erin. Voer die uit (al dan niet met de inputbx erbij).

De code wordt uitgevoerd. Met name: een nieuw Excel bestand wordt aangemaakt (met de juiste datum en zo), dat wordt opgeslagen. De code stopt. Dan heb jij de keuze wat je verder met de bestanden doet.

Klopt dit met jouw versie van de feiten?

Wigi

Wigi

Nou helaas klopt het niet. Wat er wel gebeurt...... Er wordt keurig een nieuwe naam gemaakt zelf heb ik het pad wat aangepast en dat werkt wel, aan de datum en tijd zie ik dat het werkt, als ik het openen wil dan is in een flits alles weer weg , en zie dan dat het weer opgeslagen aan het nieuwe tijdstip.
Graag had ik het bestand meegestuurd maar het lukt me niet Want het verdwijnt namelijk
misschien kun jij de vba formule aan het werkblad koppelen?

overigens het is niet noodzakelijk dat er gezocht word naar de 2 e regel
want alle gegevens komen op een rij.
alvast bedankt !!!
ik ben echt benieuwd !!

Rien

dit is echt een fascinerend probleem!

Wat ik doe en wat jij ook zou moeten doen.

- Download het bestand in de post # 1 van deze thread.
- Open dat bestand vanop de harde schijf.
- Kopieer de code uit post # 2 van deze thread achter blad 1
- Sluit de VBA omgeving af.
- Run de code door in het bestand op Alt-F11 te drukken en de juiste macro te kiezen, genaamd nieuwwerkblad
- Je moet een inputbox invullen.
- Neem bv. 5
- Er wordt een nieuw bestand aangemaakt, met de naam 04-01-06-piet-aanpassing.xls
- Dit wordt automatisch door de code opgeslagen.
- Ga nu naar de Verkenner of iets dergelijks zoals Deze computer. Dan naar de C-schijf. Daar staat nu het bestand 04-01-06-piet-aanpassing.xls.
- Beide bestanden zijn nog steeds geopend. Je kan er nu mee doen wat je wilt. In ieder geval zal er geen van de 2 bestanden automatisch afgesloten worden. Onmogelijk, dit zit niet in de code.

Klopt dit?

Wigi

Wigi

Iets is er wel duidelijk geworden !!!!

het bestand blijft wel degelijk bereikbaar nadat het opgeslagen is dus dat is prima
alleen is het bestand wat opgeslagen is en van naam veranderd... is niet meer op te roepen terwijl in de werkbalk onder het wel vermeld staat klik ik daar op zie ik gewoon een leeg werkblad dat wel luisterd naar de opgegeven naam

als ik in start >zoeken het bestand opzoek dan zie ik dat er aangegeven word ""onlangs geopend "" Het excel icoontje ziet er iets anders uit dan er zin een klein wit vlakje op met een pijltje erin en in,n regel staat het bestand waar het opgeslagen is
als ik dat oproep dan gebeurt er niets ik zie een leeg blad WEL STAAT er de werblad naam helemaal boven in het scherm
en als ik alt f11 toets dan zie ik bij werkblad 1 de vba code staan
Dus het laatste samen gevat wel ophet werkblad niets te zien maar wel de vba code

snap jij het nog ??
groet Rien

rienjanssen zei:
het bestand blijft wel degelijk bereikbaar nadat het opgeslagen is dus dat is prima alleen is het bestand wat opgeslagen is en van naam veranderd... is niet meer op te roepen terwijl in de werkbalk onder het wel vermeld staat klik ik daar op zie ik gewoon een leeg werkblad dat wel luisterd naar de opgegeven naam

Rien

je hebt nadat de code is uitgevoerd 2 bestanden!!!

Het ene dat je ziet is het nieuwe, gewoon een leeg blad met als naam de samenvoeging van een aantal cellen, met ook een datum erin. Dat heb jij gewild in je vraag. Dat bestand is nu actief. Het is ook reeds opgeslagen, want de code met het opslaan is reeds volledig uitgevoerd.

Je ziet dus nu enkel het nieuwe bestand. Het nieuwe bestand bevat NIETS van code. Al wat de code doet is een nieuw LEEG blad openen en het opslaan op de C-schijf met een naam afhankelijk van een paar andere cellen. Het andere bestand (het originele dus, dat met de code in) kan je gewoon verkrijgen bij het menu Venster en onderaan op de bestandsnaam klikken. Geen enkel bestand is van naam veranderd.

rienjanssen zei:
als ik in start >zoeken het bestand opzoek dan zie ik dat er aangegeven word ""onlangs geopend "" Het excel icoontje ziet er iets anders uit dan er zin een klein wit vlakje op met een pijltje erin en in,n regel staat het bestand waar het opgeslagen is

Dat 'met dat pijltje' is een snelkoppeling. Het is een verwijzing naar het bestand en niet het originele bestand zelf.

rienjanssen zei:
als ik dat oproep dan gebeurt er niets ik zie een leeg blad WEL STAAT er de werblad naam helemaal boven in het scherm en als ik alt f11 toets dan zie ik bij werkblad 1 de vba code staan Dus het laatste samen gevat wel ophet werkblad niets te zien maar wel de vba code

Als je het NIEUWE LEGE bestand neemt en kiest voor Alt-F11 kom je in de VBA omgeving terecht, maar je hebt daar nu 2 bestanden open staan. Het originele met de VBA code en het nieuwe zonder enige VBA code. Je hebt een blad 1 met code in het originele bestand en een blad 1 zonder code in het nieuwe bestand.

Pfff zware bevalling hier... maar ik zal doorgaan tot je het helemaal snapt.

Wigi

Wigi

Het klopt helemaal wat je zegt, het werkt ook.
er komt een nieuw werkblad met de naam zoals is gekozen het werkblad is leeg

Alleen denk ik dat ik :o niet duidelijk genoeg ben geweest naar je. Wat ik wil maken is een mogelijkheid om nadat ik een klacht of andere actie heb aan gemaakt dat al die gegevens uit dat werkblad opgeslagen worden
onder de naam zoals we met veel gestoei al voorelkaar gekregen hebben

het sjabloon werkblad word na het opslaan en verzenden leeg gemaakt op de vaste formules en onderdelen na en wordt voor de volgende relatie weer gebruikt
overigens !!
Door mee te kijken met alle threads heb ik al veel geleerd
IK vraag me trouwens af of alle vba formules via macro's ontstaan of moet er veel in getypt worden ?
Maar alvast bedankt voor je geduld vasthoudendheid en inzet om mij ( ik ben tenslotte junior ) wegwijs te maken inde wereld van het onbegrensde EXCEL.!!!

groet Rien

Laatst bewerkt:
Sub nieuwwerkblad()
Dim lngRij As Long, datum As Date, relatie As String, soortwkbl As String

lngRij = InputBox("Op welke rij staan de gegevens om het nieuwe bestand aan te maken?")

datum = Range("E" & lngRij)
relatie = Range("F" & lngRij)
soortwkbl = Range("G" & lngRij)

Workbooks.Add
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:" & Format(datum, "dd-mm-yy") & "-" & relatie & "-" & soortwkbl & ".xls"
End Sub

Hallo !!

In bovenstaande formule die (Wigi voor me ontworpen heeft) wordt er een nieuw werkblad gemaakt met namen zoals in het bestand wordt aangegeven er komt een nieuw bestand wat leeg is Wat moet ik doen als ik een bestaand werkblad met bijv factuur gegevens wil opslaan. Staan niet in het voorbeeld trouwens
Wigi heeft me al een heel end op weg geholpen, we zijn er bijna!!
Maar nog niet helemaal!??

Alvast bedankt Groet Rien.

Zie voorbeeld bij eerste vraag

Laatst bewerkt:
Rien

Je hebt dus een Excel bestand met een factuur. Je wilt dat bestand opslaan met steeds wijzigende namen? Klopt dit?

Waar staan de gegevens die de bestandsnaam uitmaken? Ook in de factuur zelf?

wigi

In het aller eerste bestand wat ik meegestuurd heb staan de namen die samen de bestandsnaam moeten gaan vormen
Je hebt toen de formule geschreven en ik snapte maar niet hoe het werkte
Nu is me duidelijk dat met die namen er een nieuw werkblad gemaakt wordt,
een leeg wel te verstaan.

Om dat het meegestuurde bestand slechts een klein gedeelte is heb ik je op een dwaalspoor geholpen denk ik
want in het bestand wat ik aan het automatiseren ben, staan allerlei berekeningen en in een bepaalde rij ( 2) komen naam datum en soortwkbl te staan.
Het is uiteindelijk de bedoeling nadat de factuur gemaakt is deze op te slaan met de datum naam en soort gegevens al naam.
zodat ik die later kan raadplegen.
het sjabloon kan ik dan gewoon de volgende keer weer gebruiken
voor een andere klant

En Nou hoop ik dat ik e duidelijk gemaakt heb wat ik bedoel
alvast bedankt en succes!!

Rien

Code:
Sub opsln()
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="C:\" & Format(Worksheets("jouw werkblad").Range("E2"), "dd-mm-yy") & "-" & Worksheets("jouw werkblad").Range("F2") & "-" & Worksheets("jouw werkblad").Range("G2") & ".xls"
End Sub

Laatst bewerkt:
Om de een of andere mysterieuze reden verschijnt er in de code van vorige post C: in plaats van C:\

Ik heb geen flauw vermoeden hoe dit komt, aangezien als ik de post wil aanpassen, dat dan wel het goede C:\ komt. :eek: Iemand een uitleg hiervoor? Zal ik ook eens een vraag stellen :D

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan