werkblad te veel

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
In de VBA-editor, onder Excel-objecten, staan behalve ThisWorkbook ook alle werkbladen.
Soms staat er één te veel. Er zijn bvb. 11 werkbladen en onder Excel-objecten staan er 12.
Project.jpg
Zoals je op bovenstaande schermafdruk kunt zien staat midden in het lijstje Blad16 (met een ander icoontje en zonder naam tussen haakjes er achter).
Als je er op dubbelklikt komt er geen code te voorschijn in de editor.
Als je klikt met de rechtermuisknop op Object weergeven opent Blad1(Breakdown Blok 3906-3915) zich.

Wat betekent dit ? Is dit een bug ?
 
Werk je met Office 2007 of hoger? Dat zou dat een met dat document uit Office 2003 of lager mee gekomen Excel 4.0-macroblad kunnen zijn.
 
Dag Edmoor,

Inderdaad. het document heb ik gemaakt met Excel 2010, maar op de fundamenten van een oudere werkmap die ooit in Excel 2003 gemaakt is.
Dus niets van aantrekken en laten staan ? Kan het trouwens niet verwijderen. Ook niet bij opnieuw compileren.
 
Heb je dat document al wel als .xlsm opgeslagen?
 
Ja, vertrokken van het oude xls-bestand. Maar na de eerste aanpassingen in Excel 2010 meteen als xlsm-bestand opgeslagen.
 
Ok, vreemd dat je dat blad dan niet kan verwijderen.
 
Bij de eigenschappen van dat blad te veel worden dezelfde eigenschappen als ThisWorkbook getoond in de VBA-editor.
 
Kijk eens naar de VBEditor / extra / verwijzingen; klik alles weg wat geen externe bibliotheek is.
Ik kreeg laatst ook zo'n bestand dat hier geüpload was (misschien wel van WillemA).
 
Uiteindelijk heb ik een in Excel 2010 een nieuwe xlsm-map gemaakt, het oude terzelfdertijd geopend en de werkbladen daaruit naar de nieuwe map gesleept (duplicaat).
Verder in de VBA-editor de code onder ThisWorkbook gekopieerd en geplakt, nieuwe modules aangemaakt en ook daar alles gekopieerd en geplakt.

Nu heb ik een nieuwe werkmap zonder dat blad te veel, en ook meteen een Excel 2010-versie ipv een als xlsm opgeslagen Excel 2003.

Zoals snb aangaf, ben ik ook eens gaan kijken bij de Verwijzingen. In de oude versie stond er één externe bibliotheek extra aangevinkt "Microsft Visual Basic for Applications Extensibility 5.3". Dat uitvinken veranderde niets aan het werkblad te veel. Ook niet na opnieuw compileren, opslaan, sluiten en heropenen.

Ik vermoed dus, zoals Edmoor aangaf, dat dit werkblad te veel een beetje rommel is wat is meegekomen uit de allereerste versie in Excel 2003.
Ik heb in de toekomst nog zo'n aantal bestanden te 'upgraden' en zal dat dus met bovenstaande methode in een nieuwe map doen, ipv gewoon het xls-bestand op te slaan als xlsm.
 
Misschien nog een andere mogelijkheid. In plaats van het bestand op te slaan als .xlsm, deze converteren naar de nieuwe indeling.
 
Het vreemde in het bestand dat ik heb is, dat er een tweede workbook module is, die als naam 'sheet1' (???) heeft, maar als codenaaam dezelfde naam als de macromodule 'ThisWorkbook': Beide hebben de codenaam Workbook4.
Hier snap ik weinig van.
Ik heb het bestand eerst opgeslagen als .xls, maar ook dat leverde niets op.
Op de verwijzingen stond overigens een password, terwijl het VBA-projekt zelf wel toegankelijk was. Ook dat was voor mij nieuw/onbegrijpelijk.
 
Op de verwijzingen stond overigens een password, terwijl het VBA-projekt zelf wel toegankelijk was. Ook dat was voor mij nieuw/onbegrijpelijk.
Is dit een bestand van mij ? Ik heb nooit een paswoord gebruikt voor verwijzingingen, want zou niet weten hoe dat moet.
In elk geval, als ik er toch in geslaagd zou zijn, probeer dan met "VBA". Een ander paswoord dan dit heb ik nooit gebruikt. Het is ook geen geheim. Het dient alleen om de gewone gebruiker weg te houden van de VBA-editor.
 
Misschien nog een andere mogelijkheid. In plaats van het bestand op te slaan als .xlsm, deze converteren naar de nieuwe indeling.

Deze werkwijze ken ik niet. Schuilt er iets anders achter converteren dan achter Opslaan Als ?
 
Ik denk het wel anders was de optie niet ingebouwd.;) Wat de exacte verschillen zijn weet ik niet. Maar is vast met google wel te vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan