• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkbladen beveiligen met wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

karen373

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
7
goedemiddag,

ik gebruik excel 2007 en wil graag afzonderlijke tabbladen beveiligen tegen openen dmv een wachtwoord. Jan, Piet en Klaas krijgen dus een eigen wachtwoord, waarmee ze alleen hun eigen werkblad kunnen openen. Dit zal waarschijnlijk via vba moeten, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet opshrijven?
Alvast bedankt voor de hulp
Karen
 
Ik heb een oude excel en in het engels. Daar is het:

Tools->Protection->Protect Sheet als ik me niet vergis!

edit: Net even getest. Op die manier is je sheet beveiligd tegen aanpassingen. Het is dan een "read-only"

Denk niet dat dit je bedoeling is?

Voor het hele werkboek kan ik het je wél vertellen. Tabbladen gaat hem niet worden gok ik!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Karen373. Zoiets als dit, je hebt het over werkblad en tabblad, tabblad staat er wellicht ook ergens bij hoop ik.

http://www.gratiscursus.be/excel_2007/excelles082.htm

Of klik op deze website op home. Rechts zie ja dan handleidingen, iets lager zie je bekijk handleidingen, dan links in beeld handleidingen zoeken. Daar zie je onder de letter E heel veel excel handleidingen.

Laat maar eens weten of dit een oplossing was. Groet.;)
 
Laatst bewerkt:
Beste karen373 ;)

Heb er eentje gevonden voor jou

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Paswoord ingeven en iedere gbruiker heeft zijn tabblad.xls
    70,5 KB · Weergaven: 264
Als je de beveiliging van het blad opheft, en dan rechtsklikt op het tabblad kun je naar de Code van de pagina. Daar staat dit:

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim pw As String
    pw = InputBoxDK("Geef een paswoord", "Toegangscontrole")
    If pw = "helpmij" Then
        [A1:Z40].Interior.ColorIndex = xlNone
        ActiveSheet.ScrollArea = ""
    Else
        ActiveSheet.ScrollArea = "A1"
        MsgBox ("U hebt geen toegang tot dit werkblad !")
    End If
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
    [A1:Z40].Interior.Color = vbBlack
End Sub

Code kopieëren en plakken, en het werkt ook op een willekeurige pagina. In het VBA venster van het document zie je ook een module Paswoord; die moet je ook kopieëren naar je bestand.
 
hoi Michel,

dit is het!!!! Heel erg bedankt. Ik hoef nu alleen nog maar het bereik aan te passen, aangezien de tekst verder doorloopt dan regel 40. En waarschijnlijk bij elk tabblad een ander wachtwoord op te geven in de code en dan moet het werken.
Karen
 
Houd er wel rekening mee dat dit op geen enkele manier de data beschermd !!! iedereen kan dus nog steeds de data van elkaar lezen en aanpassen
 
hi Wampier,
ik heb de codes ingevuld, maar je kan niks met het werkblad. Het enige probleem is dat het scherm op zwart gaat, maar grafieken nog wel te lezen zijn....
 
Karen, als het document wordt ingelezen zonder macro's werkt de code niet en kan men heel eenvoudig de tekst lezen

Ook met de macro's is het heel eenvoudig toch alle data te lezen uit het beschermde tabblad. Deze techniek voorkomt niet dat de data gelezen kan worden en is niet geschikt om kritieke data tussen mensen te beschermen.
 
okay, dank je wel voor de tip. Iemand dan enig idee hoe je een tabblad tegen openen kunt beveiligen met een wachtwoord?
 
nog steeds niemand een idee? Of is het misschien gewoon niet mogelijk?
 
De enige veilige methode is aparte files. Eventueel kun je deze files serveren vanaf een centraal document. Excel is zo opgezet dat werkbladen altijd met elkaar kunnen communiceren. Zolang mensen dus in de file kunnen komen, zijn er manieren om gegevens uit andere bladen te peuteren. Nu zal niet iedereen altijd de kennis hebben om dit te doen, maar met gevoelige data kun je beter dat risico niet nemen.

Wat bijvoorbeeld mogelijk is, is alles bijhouden in een centraal document en met een macro elk blad opsplitsen in aparte files voordat het verstuurd wordt naar de betreffende personen. Eventueel kunnen de individuele files zelfs meteen ge-emailed worden vanuit de macro. Dit is het soort oplossing wat veelal gebruikt wordt in andere bedrijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan